Port Czułość

"Very funny" - reż. Patrycja Kowańska i Dominika Knapik - Klub Żak w Gdańsku

Wraz z artystkami wsiadamy na statek głupców. Już w pierwszej scenie kostiumy przewrotnie nawiązują do obrazu Hieronima Boscha. Och, przecież tytuł zapowiada nam rozrywkę, czyż nie? Very funny w języku potocznym stało się synonimem zaprzeczenia swojego znaczenia, mówimy very funny, kiedy chcemy dać znać, że coś w ogóle nie jest zabawne.

W ten sposób wsiąkamy w atmosferę żartu bez żartu, błazeńska gra aktorska wzbudza naszą czujność i zaczynamy dostrzegać więcej. Pomiędzy zabawnymi filmikami stworzonymi ze screenów czatów, korespondencji, zoomów przecieka do nas nuta goryczy. Montaż świetnie podbija kontekst spektaklu.

Uwaga, znosi nas niebezpiecznie w rejony introspekcji, jesteśmy świadkami szczerej intymności. Kim jesteś? Kim jestem? Workiem mięsa i kości, /beknięcie/, krotochwilną marionetką na sznurku władzy (reżysera, dyrektora, ministra...), błaznem, kobietą, mężczyzną /czy umiesz podnieść tak nóżkę, no umiesz?/ a może człowiekiem? Wśród karkołomnych popisów i wesołkowatych piosenek dopływamy do celu. Oczyszczenie jest naszą przystanią, cumujemy w porcie czułości i ciszy. Reszta jest milczeniem? Oczywiście, że tak.

Portrety

Gruba i Głupia - duet reżysersko-dramaturgiczno-choreograficzny zawiązany w 2023 r. przez Dominikę Knapik (Głupią) i Patrycję Kowańską (Grubą). Powstał z potrzeby stworzenia przestrzeni do niezależnych, bezkompromisowych wypowiedzi twórczych, poruszających tematy trudne i niewygodne w koniecznie niepoważny sposób. Prace Grubej i Głupiej mają na celu igranie z teatralnymi konwencjami oraz dekonstrukcję stereotypów dotyczących m.in. politycznego potencjału ciała czy płci. Ich spektakl pt. „Very Funny" zdobył główna nagrodę SzekspirOFF oraz Nagrodę Dziennikarzy Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (2023).

Patrycja Kowańska - osoba pisząca, dramaturżka, reżyserka, performerka. Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Od blisko dziesięciu lat jako dramaturżka współtworzy spektakle w różnych instytucjach, z różnymi ludźmi, w różny sposób i na różne tematy; zarówno eksperymentalne formy, jak i adaptacje klasyki. W ostatnich latach współpracowała z reżyserkami i reżyserami oraz choreografkami i choreografami w teatrach w Polsce i za granicą. W autorskich projektach łączy pracę z tekstem z zainteresowaniem cielesnością. Autorka performance'u pt. „Furor", dotyczącego fatshamingu, realizowanego w ramach rezydencji "Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych" Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. W wolnych chwilach jako Marianna Furor pisze rapowane piosenki i szuka przestrzeni, aby móc wykonać je publicznie. Połówka duetu „Gruba i Głupia", który współtworzy z Dominiką Knapik.

Dominika Knapik – choreografka, reżyserka, performerka. Od kilkunastu lat współpracuje z polskimi reżyserkami i reżyserami, od kilku lat intensywnie pracuje także w Niemczech. Laureatka wielu nagród indywidualnych za choreografię, w 2015 roku została nominowana do Paszportów „Polityki" w kategorii „Teatr". W latach 2007–2015 współtworzyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele autorskich, Interdyscyplinarnych projektów. Od 2016 roku pracuje jako reżyserka („Bang Bang" Teatr Jaracza w Łodzi, „Baba-Dziwo" Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu, monogram choreograficzny „Agon" Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie, „Tiki i inne zabawy" Wrocławski Teatr Pantomimy, „VALESKA VALESKA VALESKA VALESKA" - Zamówienia Choreograficzne.) Jej prace charakteryzują się poczuciem humoru oraz swobodnym korzystaniem z różnych dziedzin sztuki. W swoich pracach łączy teatr dramatyczny, taniec, performance z feministycznym zacięciem. Połówka duetu „Gruba i Głupia", który współtworzy z Patrycją Kowańską.

Sabina Opałka-Kościółek
Dziennik Teatralny Rzeszów
26 września 2023

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia