Portret pokolenia Beat w Łaźni Nowej

"Skowyt" - reż. Maciej Podstawny - Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

„Skowyt" to portret pokolenia Beat - mapa świata „przodków kontrkultury" i dokument o przepaści dzielącej obecne formy życia miejskiego od tamtej, wielkiej, propozycji.

Allen Ginsberg, Jack Kerouac, Gary Snyder, William S. Burroughs, Neal Cassady, Ken Kesey, Charlie Parker i kobiety - często bezimienne - przewijające się przez zmaskulinizowane środowisko Bitników, stanowili radykalną grupę towarzysko-artystyczną. Tworzyli oni osobną modę, muzykę, literaturę, styl zarabiania pieniędzy, ale też życia bez nich, model relacji z poprzednim pokoleniem, obyczajowość, religijność, seksualność. Pytania, które zadawali to formacyjne, pokoleniowe bomby.

„Skowyt" to wykopaliska live w przestrzeni straconych pytań pokoleniowych: próba archeologii ducha. Nazwa Beat Generation może oznaczać pokonanych, pobitych, ale i uczestniczących w rytmie, pulsujących, transowych. Może również, jak zinterpretował Kerouac, pochodzić od słowa „beatific", co oznacza „uświęcający", „błogosławiony".

Modne dziś słowo „hipster", oznaczało w latach 40 i 50 XX wieku białego, uczestniczącego w kulturze czarnego jazzu bepopowca. Dlaczego dzisiejsza hipsterska kultura jest w swych zasadniczych przejawach powierzchowna, nieuczestnicząca, nieryzykująca i zgromadzona wokół gadżetu?

Podstawiamy lustro kontrkultury. Trzymając w rękach wybuchowy manifest wolności, orientujemy się, jak bardzo rozmiar propozycji bitników nas przerasta. Pytanie brzmi — co dziś możemy zrobić z testamentem Beat?
To spektakl o tym, czego nie mamy, a co bardzo chcielibyśmy mieć.

Hipsterze. To spektakl dla ciebie. Zobacz, skąd pochodzisz!

(-)
Materiał Teatru
19 maja 2015

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia