Poznań weekendowo

Poznań 11/12/13.06.2021

Aktorzy wracają na scenę, a widzowie proszeni są na widownię. W najbliższy weekend w Poznaniu czeka na Państwa wiele artystycznych doznań.

"Łysa śpiewaczka" reż. Bogdan Żyłkowski - Studio Teatralne Próby – CK Zamek
Piątek, 11 czerwca, godz. 19:05
autor: Eugene'a Ionesco.
scenografia kostiumy: Agnieszka Gierach
wejściówki do odbioru w kasie CK ZAMEK
https://ckzamek.pl/wydarzenia/6884-studio-teatralne-proby-ysa-spiewaczka-spektakl/
/materiały Centrum Kultury Zamek/

,,Hamlet" – reż. Maja Kleczewska - Teatr Polski
Piątek 11 czerwca (godz. 18 oraz 21), sobota 12 czerwca (godz. 18 oraz 21) oraz niedziela 13 czerwca (godz. 18)
Historia Hamleta, napisana przez Williama Shakespeare'a między 1599-1602 rokiem, stała się kodem kulturowym, przekazywanym od pięciu stuleci na całym świecie. „Hamlet" jest maszyną, która napędza kolejne pokolenia, myśli humanistyczne i nigdy się nie zatrzyma.
Dwudziesty wiek skończył się na dobre, a jego lekcję zapomniano. Potrzebujemy nowych narzędzi, aby opisać współczesność. Hamlet, grany przez ukraińskiego aktora Romana Lutsky'iego pyta o możliwość Nowego Człowieka na gruzach obalonych idei i autorytetów. Hamlet prowadzi, tu i teraz, międzypokoleniowy i międzykulturowy dialog.
„Hamlet" nie jest widowiskiem. „Hamlet" jest akcją.
Kto obserwuje, a kto jest obserwowany?
Do przestrzeni „Hamleta" można dołączyć w dowolnym momencie, i w dowolnej chwili ją opuścić. „Hamlet" jest otwarty dla publiczności przez kilka godzin, i tak jak w galerii sztuki, widzowie sami decydują, jak długo „Hamlet" trwa, które fragmenty historii chcą zobaczyć i usłyszeć.
Widz dzięki wielokanałowym słuchawkom, które otrzymuje przy wejściu, sam wybiera, których fragmentów historii chce posłuchać. W trakcie jej trwania dowolnie sam decyduje, kiedy zmienić kanał dźwiękowy.
Struktura „Hamleta" pozwala widowni poruszać się swobodnie po sali wraz z aktorami – postaciami sztuki. Widz w sposób indywidualny poddaje się wpływom aktorów, nowych mediów, muzyki współczesnej, wielości bodźców płynących z wybiórczego, fragmentarycznego odbioru świata. „Hamlet" chce stworzyć utopijną przestrzeń. Indywidualni ludzie – widzowie i aktorzy, tworzą nowe ciało społeczne, nową wrażliwość, nowy świat.
https://teatr-polski.pl/spektakle/hamlet%d0%b3%d0%b0%d0%bc%d0%bb%d0%b5%d1%82/
/materiały Teatru Polskiego/

„Kanapka z człowiekiem" - reż. Jerzy Satanowski - Teatr Nowy
Piątek 11 czerwca godz. 19, sobota 12 czerwca godz. 19 oraz niedziela 23 maja, godz. 19
Nie ma już świata, w którym teksty Jacka Kaczmarskiego były kojarzone z konkretnymi wydarzeniami historycznymi. Świata, który zawłaszczałby je wyłącznie w charakterze publicystycznego komentarza do rzeczywistości, ich autora skazując na wieczne opatrzenie etykietką z hasłem: ″poeta niewyczytany″. Nie ma już tego świata. Ale zostały piosenki, które dziś można zinterpretować i wyśpiewać na nowo.
W najnowszym spektaklu Jerzego Satanowskiego zajmą się tym – nader przewrotnie – kobiety, wdowy pamięci po Jacku Kaczmarskim. Ich głosy staną się medium dla kontroceny rzeczywistości. Ich głosy raz jeszcze wskrzeszą pytania o sens wyborów moralnych, wolności, sztuki, wiary i artystycznej wrażliwości. I to one uwolnią ponadczasową poezję Kaczmarskiego z okowów konwencji.
https://teatrnowy.pl/spektakle/kanapka-z-czlowiekiem/
/materiały Teatru Nowego/

„Matka" – reż. Radek Stępień - Teatr Nowy
Piątek 11 czerwca godz. 19
„Skomponowałem w wagonie, jadąc do Jaworskich pod Warszawę, potworny dramat Czystej Formy pt. MATKA. O ile mi się uda, będzie wprost cudowne" — pisał Witkacy w liście do żony z 28 listopada 1924 roku. Trzy tygodnie później sztuka była gotowa, choć na swoją prapremierę musiała poczekać jeszcze czterdzieści lat, do czasu, aż na deskach Teatru Starego wystawił ją Jerzy Jarocki.
Parodia naturalistycznego teatru Strindberga, Ibsena i Przybyszewskiego?
Autobiograficzny portret wszechstronnego artysty, uzależnionego od utrzymującej go matki?
Filozoficzny traktat ukryty pod pozorami obyczajowego dramatu czy może narkotyczna wizja zakompleksionego megalomana?
Czysta Forma — czy czysta blaga?
„Matka" to opowieść o ludziach skazanych na bliskość.
O bliskości, która potwornieje i wyradza się w swoje przeciwieństwo.
O więziach, które są więzami.
Uniwersalna opowieść o rodzinie.
Bo to rodzina jest tym, co na początku wprawia nas w ruch, i tym, co nas ostatecznie pożera.
https://teatrnowy.pl/spektakle/matka/
/materiały Teatru Nowego/

„Za-Polska" - reż. Agata Biziuk - Teatr Animacji
Piątek 11 czerwca godzi. 16:30
Głównym bohaterem spektaklu jest Polska, to o Niej opowiadamy. Będziemy snuć opowieść o tym, co było, co jest i co może się stać wokół bardzo popularnej i gloryfikowanej myśli Oddania Życia Za Polskę. Jesteśmy narodem, który w wyjątkowy sposób celebruje idee romantycznego zrywu, chwalebnej śmierci, samowyrzeczenia i poświęcenia. Na warsztat wzięliśmy właśnie te romantyczne refleksje i z nimi dyskutujemy w kontekście współczesnych realiów. I chyba właśnie przez to jest to spektakl tragikomiczny...
Tytuł "Za-Polska" odnosi się bardziej do idei twórczości Marii Janowskiej niż do jej życiorysu czy konkretnego dzieła Autorki. Trzeba pamiętać, że „Gabriela Zapolska" to tylko pseudonim artystyczny, za którym kryła się nie tylko autorka komedii satyrycznych, dramatów i powieści, ale przede wszystkim celna obserwatorka życia społecznego. Nasz tytuł zatem z jednej strony celuje w te właśnie jej obserwacje i diagnozy (między innymi słynną dulszczyznę), z drugiej - w idee napędzające nasz patriotyzm, nasze kompleksy, mity i samobójcze zrywy. Lustro postawione przed Narodem sto lat temu przez Zapolską stawiamy ponownie, ciekawi nowego odbicia i tego co ZA naszymi plecami...
https://teatranimacji.pl/spektakl/za-/
/materiały Teatru Animacji/

„Planeta Einsteina" – reż. Elżbieta Chowaniec- Teatr Animacji
Sobota 12 czerwca godz. 11, niedziela 13 czerwca godz. 11 oraz godz. 13
Einstein – bo tak wszyscy nazywają Jaśka – ma osiem lat i rodziców fizyków. Rodzice właśnie odkryli życie pozaziemskie i cała rodzina ma się przeprowadzić na nową planetę. Wszyscy się cieszą, poza Einsteinem. Chłopiec boi się nowych doświadczeń, nowej szkoły i nowych kolegów. Przeprowadzka jest jednak postanowiona. Einstein ląduje tam, gdzie nigdy wcześniej nie był. Poznaje chłopców, których nigdy wcześniej nie znał, a także niezwykłego przyjaciela, który próbuje mu pomóc w akceptacji zmian.
Czy chłopcu uda się polubić nową – kosmiczną rzeczywistość? Czy będzie tam szczęśliwy?
Planeta Einsteina kryje wiele nieziemskich niespodzianek i odpowie na sporo ziemskich problemów. Wybierzmy się tam razem! Niezapomnianą, międzygalaktyczną podróż zapewni nam bogactwo teatralnych form - abstrakcyjne lalki, gra świateł, obrazów i dźwięków.
Preferowany wiek widzów: od 6 lat
https://teatranimacji.pl/spektakl/planeta-einsteina/
/materiały Teatru Animacji/

,,Kluk" – reż. Artur Romański - Teatr Animacji
Sobota 12 czerwca godz. 13 oraz godz. 15, niedziela 13 czerwca godz. 15
Prosta historia. Czarny kruk o mrocznym imieniu Kara Boska należy do znamienitego rodu kruków, które od pokoleń z dumą i wśród łez rozpaczy zwiastowały śmierć żywym istotom. Kara Boska jest młodym ambitnym adeptem sztuki zwiastowania, jednak ma dość istotny problem: wadę wymowy! Kara Boska nie wymawia „r". A zwiastowanie „śmielci i globu" przez „czalnego kluka" może budzić w najepszym razie szereg nieporozumień, w najgorszym zaś politowanie i śmiech. Kruk-Kluk dostaje od swojego wuja ostatnią szansę. Ma skutecznie nazwiastować co trzeba pierwszemu napotkanemu stworzeniu. I tak się akurat składa, że tym stworzeniem jest pogrążony w depresji Ślimak. Co wyniknie ze spotkania tych dwojga? My – twórcy – wiemy jedno. Świat obojga zadrży w posadach i stanie na głowie, a niemożliwe stanie się możliwe. Będzie śmiesznie i strasznie, refleksyjnie i głupio-mądrze, czyli tak jak lubimy najbardziej.
Spektakl z muzyką na żywo.
Preferowany wiek Widzów: od 8 lat
https://teatranimacji.pl/spektakl/kluk/
/materiały Teatru Animacji/

,, Ślady: Drzewiecki / Wesołowski / Przybyłowicz / Bondara" - Teatr Wielki
Sobota 12 czerwca godz. 19, niedziela 13 czerwca godz. 11.00 oraz godz. 18.00.
Cztery wybitne osobowości związane z poznańskim zespołem baletowym, cztery różnorodne prace choreograficzne powstałe w odmiennych czasach, jedna postać: Conrad Drzewiecki, bez którego współczesny taniec polski by nie istniał.
Wymienionych twórców łączy nić subtelnych powiązań. Drzewiecki stworzył silny poznański zespół, oryginalny i rozpoznawalny nie tylko w kraju, który dał podwaliny pod Polski Teatr Tańca. Emil Wesołowski, uczeń i następca Drzewieckiego, był nie tylko szefem poznańskiego baletu, ale i na początku XXI wieku dyrektorem artystycznym poznańskiej Opery, schedę po nim przejął Jacek Przybyłowicz, z każdym rokiem ugruntowujący swoją pozycję we światowej choreografii i refleksji nad sztuką tańca i na koniec najmłodszy z nich – Robert Bondara, obecny kierownik poznańskiego zespołu, który swe pierwsze istotne taneczne doświadczenia zdobywał w choreografiach autorstwa Drzewieckiego i Wesołowskiego, a sam jest teraz jednym z najbardziej liczących się choreografów młodego pokolenia.
Cztery utwory, cztery nazwiska, cztery choreograficzne języki – podróż przez historię poznańskiego zespołu baletowego.
https://opera.poznan.pl/pl/drzewiecki-wesolowski-przybylowicz-bondara
/materiały Teatru Wielkiego/

Natasza Thiem
Dziennik Teatralny Poznań
12 czerwca 2021

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia