Prawdziwie przedstawić życie

"Oświadczyny.Niedźwiedź" - reż. Andrzej Czernik - Teatr Eko Studio

"Miłość jest jednooka, ale nienawiść jest całkiem ślepa" - uczy duńskie przysłowie. Nienawiść może zamieszkać w samym sercu miłości, lecz to "miłość mówi nam, jacy powinniśmy być zawsze" - te słowa Antoniego Czechowa to prosty, lecz wciąż na nowo odkrywany świat uczuć oraz skrajnych emocji targających człowiekiem, gdy ten jest zakochanym

W Teatrze Ekostudio żywych ferii barw nadał temu przesłaniu Andrzej Czernik - aktor, reżyser, twórca autorskiego teatru. W Ekostudio jest jeszcze jeden rodzaj miłości. Atmosfera tego miejsca jest przepełniona tym jednym i chyba najistotniejszym składnikiem, jakim jest miłość do teatru. Doskonale dało się to odczuć wśród premierowej publiczności dwóch jednoaktówek Czechowa „Niedźwiedź. Oświadczyny.” w reżyserii Andrzeja Czernika.

Autentyczność, prawdziwa autentyczność miejsca, widowni, opowiadanej historii. Czyż trzeba czegoś więcej? No chyba, że wydyganego lokaja (Schmidt); skrajnie targanego to mamoną, to miłością, właściciela ziemskiego (klasyka profesjonalizmu - Czernik); ukrytej w żałobnych, a fałszywych falbankach wdówki z dołkami w policzkach (Los-Pławszewska), która aż się pali do wiadomo czego, a nie o pojedynek na pistolety w ogrodzie sprawa się rozchodzi. Iście komicznym sosem potrawa polana – salwy śmiechu zagwarantowane, czyli niedźwiedzie oświadczyny.

W przedstawieniu nie zobaczymy rozbuchanej scenografii, przerysowanych kostiumów, nadmiaru dźwięków i świateł. Będzie autentyczność i jest to atut, którego próżno szukać w innych obszarach przestrzeni miejskiej, gdzie panuje totalna iluzja i świat pobudzający wszystkie zmysły. Esencją miłości nie jest jej oprawa, jak nam się to stara wmówić współczesny, medialny świat. Takim ekstraktem jest sam człowiek wraz z konglomeratem wzajemnych oddziaływań, jaki uwidocznili nam Los-Pławszewska, Czernik oraz Schmidt na scenicznych deskach.

Mateusz Rossa
Tektura Opolska
11 kwietnia 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia