Premiera Innego świata

"Inny świat" - reż. Anna Wieczur-Bluszcz - Teatr Polskiego Radia

- Największym wyzwaniem było dla mnie, aby stworzyć ten świat w sposób niedosłowny, dlatego że przy tego rodzaju opowieściach wstrząsających dosłowność nie jest adekwatna - powiedziała PAP reżyserka słuchowiska "Inny świat" Anna Wieczur-Bluszcz. Premiera w sobotę na antenie radiowej Dwójki.

Słuchowisko zostało zrealizowane na podstawie "Innego świata" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego w adaptacji Wojciecha Tomczyka.

W ocenie reżyserki "Inny świat" w stworzonej na potrzeby słuchowiska adaptacji jest przede wszystkim "ogromnie poruszający". - Największym wyzwaniem było dla mnie, aby stworzyć ten świat w sposób niedosłowny, dlatego że przy tego rodzaju opowieściach wstrząsających, opartych na faktach, dosłowność w moim poczuciu nie jest adekwatna i nie przystaje do tego, by unieść ciężar tego cierpienia i jego sens. Odpowiedzią była metafora dźwiękowa - podkreśliła Wieczur-Bluszcz.

Zaznaczyła, że wielką pracą i wrażliwością przy realizacji tego słuchowiska wykazał się Paweł Szamburski (klarnecista, improwizator, znany z duetu Sza/Za, tworzonego ze skrzypkiem Patrykiem Zakrockim - przyp. PAP), którego zaprosiła do współpracy.

- Jego rola nie ograniczyła się tylko do kompozytora muzyki, ale właśnie stwarzania atmosfer i całego dźwiękowego świata obozu. Mam nadzieję, że przez tę metaforę i nieoczywistą sferę dźwięku uda nam się dotrzeć, z tym tak trudnym sensem do słuchaczy, w sposób poruszający - dodała.

Reżyserka przyznała, że praca nad słuchowiskiem była wyzwaniem, bo "temat i książkę Herlinga-Grudzińskiego każdy lub prawie każdy zna".

Na pytanie, czego słuchacze mogą spodziewać się po tej realizacji, odpowiedziała, że trzeba mieć świadomość, że jest to adaptacja, a nie cała historia napisana przez Herlinga-Grudzińskiego. - To jest jakaś część, którą trzeba traktować jako stworzoną dla teatru radiowego odrębną spójną opowieść. W godzinnym słuchowisku dotknąć tak trudnego i pojemnego tematu, tak naładowanego emocjami, było wyzwaniem dla Wojciecha Tomczyka jako autora adaptacji - zauważyła reżyserka.

W słuchowisku wystąpią: Piotr Bajtlik, Andrzej Mastalerz, Tomasz Borkowski, Anna Sroka-Hryń, Monika Pikuła, Leon Charewicz, Łukasz Borkowski, Michał Klawiter, Paweł Ciołkosz, Krzysztof Kwiatkowski i Jakub Jóźwik.

Premiera w sobotę, 15 lutego o godz. 19 na antenie radiowej Dwójki.

Reżyserka Anna Wieczur-Bluszcz jest absolwentką PWST w Krakowie (wydziału zamiejscowego we Wrocławiu) oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, Instytutu Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie. Jako reżyserka teatralna zadebiutowała w 2001 roku sztuką "O stale obecnych" na podstawie wierszy ks. J. Twardowskiego dla Teatru Małych Form w Londynie.

Realizuje słuchowiska w Teatrze Polskiego Radia oraz spektakle w Teatrze Telewizji. Jest laureatką wielu nagród na różnych festiwalach m.in. za realizację "Mizantropa" Moliera otrzymała nagrodę za reżyserię na festiwalu "Dwa teatry" w Sopocie w 2012 roku. W 2015 roku otrzymała Grand Prix na tymże festiwalu za "Podróż na księżyc" M. Milewskiej, w 2016 Grand Prix za słuchowisko dla dzieci A. Chmielewskiej "Tam gdzie mieszka cisza", a w 2017 roku nagrodę za reżyserię "Lento rubato" M. Kochana.

Jej debiut filmowy pt. "Być jak Kazimierz Deyna" otrzymał kilka nagród m.in. nagrodę Wielkiego Jantara oraz Jantara za zdjęcia i rolę kobiecą na festiwalu "Młodzi i Film" w Koszalinie. Za realizację teatru telewizji pt. "Krzywy domek" A. Wakulik otrzymała I Nagrodę za Reżyserię na Festiwalu Teatroteka FEST w Warszawie w 2017 roku, a w 2018 Gold Remi Award na WorldFest-Houston International Independent Film Festival w Houston.

W 2018 roku zadebiutowała jako reżyser operowy realizacją "Kandyda" L. Bernsteina w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.

"Inny Świat. Zapiski sowieckie" to relacja więźnia, któremu udało się przeżyć półtora roku wyniszczającego łagru. Wspomnienia Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, pisane w latach 1949-1950, po raz pierwszy zostały opublikowane w przekładzie angielskim w 1951 roku. Dwa lata później w Londynie ukazało się pierwsze wydanie książki po polsku.

W 2019 roku przypadała setna rocznica urodzin Herlinga-Grudzińskiego. Sejm Rzeczypospolitej uchwałą z 20 lipca 2018 r. ustanowił rok 2019 Rokiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

Katarzyna Krzykowska
Kurier PAP
14 lutego 2020

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...