Premiera rock opery

Jesus Christ Superstar - reż. Antoniusz Dietzius - Teatr Palladium

Są takie tytuły w repertuarze światowego teatru muzycznego, których nie sposób pominąć, czy po obejrzeniu oceniać słowami fajny, ładny itd., tytuły, które prowokują do myślenia, skupienia i skrajnych emocji. Wielkie dzieło mistrza gatunku sir Andrew Lloyda Webbera z 1970 roku od samego początku wzbudzało sensacje i ogromne kontrowersje, premierze na Broadwayu i w Londynie towarzyszył skandal.

Odwaga z jaką duet Webber i Rice (autor libretta) zderzył biblijny temat Pasji z estetyką muzyki współczesnej stanęła na drodze ówczesnego światopoglądu, manipulowanego znacznie przez środowiska kościelne. Te otwarcie krytykowały pomysł spektaklu i bojkotowały pierwsze spektakle, dając do zrozumienia, że społeczeństwo nie jest gotowe na tak otwarte i odważne podjęcie historii Jezusa.


Przeniesienie tematu na scenę sprawiło, że pewne sacrum zostało sprowadzone do sfery profanum, aby skonfrontować człowieka na równi z Bogiem i pokazać tym samym odwieczną prawdę skrytą w mistycyzmie postaci Chrystusa.
Oto Bóg pod postacią człowieka, władający tymi samymi emocjami, otaczający się ludźmi, czerpiący z życia to samo co inni, staje naprzeciw śmierci tak bliskiej istocie człowieka, odważnie jednak krocząc szlakiem własnej krwi ku zbawieniu nas wszystkich. Szaleniec czy postać charyzmatyczna ze skrupulatnie przemyślanym planem? Przyjaciel czy wróg? Człowiek czy Bóg?

Oto pytania, które oczyma bohaterów spektaklu nabierają wyrazu i kolorytu, ale odpowiedzi pozostają indywidualną kwestią każdego widza. Chrystus jako mężczyzna w oczach Marii Magdaleny, postać Mesjasza oczami wiernego ucznia i przyjaciela Judasza, szaleniec czy mistyk stojący przed obliczem prawa sądu Piłata. I wreszcie on sam, Jezus, stojący przed obliczem swojego Ojca.

W naszej inscenizacji postaramy się odkryć pewne prawdy zawarte w spektaklu i przedstawić je w bardziej intymnym spojrzeniu na kwestie nauki i rewolucji Jezusa. Jego emocje i emocje jego bliskich przełożymy na pierwszy plan starając się lepiej zrozumieć, co kierowało każdym z nich w ostatnich dniach życia głównego bohatera. Jako widzowie poczujemy się osobami postronnymi, świadkami wydarzeń podglądającymi sytuacje z ukrycia, często wstydliwie skryci za brakiem własnej odwagi w konfrontacji z postaciami.

Surowa scenografia, proste, wyraziste kostiumy, charakteryzacja oraz techniki oświetlenia dodadzą znakomitego tła plastycznego całości inscenizacji. Ogromnym atutem naszego spektaklu są młodzi soliści oraz towarzyszący im chór, będący stałym elementem na scenie w trakcie spektaklu. Znakomite brzmienia zapisane na kartach partytury rock-opery zabrzmią dokładnie tak, jak zostały stworzone, potęgujac powagę i mistycyzm poruszanego tematu.

Mocnym elementem spektaklu towarzyszącym treści jest choreografia, intymnie wkradajaca się
w podświadomosć widza potęguje doznania estetyczne i emocjonalne.

Spektakle premierowe : 19 i 20 czerwca, Teatr Palladium.

(-)
Materiał Teatru
24 maja 2013

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...