Produkcje Teatru Powszechnego
3. Festiwal Sztuki i Społeczności - Miasto SzczęśliweW bogatym, rozłożonym na kilka miesięcy, programie festiwalu nie zabraknie też działań społecznych i edukacyjnych, wychodzimy bowiem z założenia, że kultura powiązana ze sprawną edukacją i animacją społeczną, jest jednym z najistotniejszych narzędzi rozwoju demokratycznego społeczeństwa.
Swoje spojrzenie na temat obcości przedstawi też troje młodych reżyserów z warszawskiej Akademii Teatralnej („Hagada na Polskę" w reż. Damiana Josefa Necia – dwa pokazy w maju oraz spektakle Darii Kopiec i Moniki Popiel – pokazy zaplanowane na październik).
„New Territory" – live VR
pokaz VR: 20 czerwca 2018 r., plac przed Teatrem Powszechnym w Warszawie
reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
producent VR: Wojtek Markowski (Dream Adoption Society)
artyści VR: Maciej Gniady, Marta Nawrot, Jagoda Wójtowicz (Dream Adoption Society)
choreografia: Iza Szostak
muzyka: Jan Duszyński
aktorzy: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Magdalena Koleśnik, Oskar Stoczyński, Iza Szostak (gościnnie), Julian Świeżewski, Julia Wyszyńska
„New Territory" to kolejna praca Krzysztofa Garbaczewskiego i jego zespołu wykorzystująca technologię VR w działaniach teatralnych. Tematem live VR
z udziałem aktorów Teatru Powszechnego i choreografki Izy Szostak będą migracje.
Dream Adoption Society to kolektyw artystyczny zainicjowany przez Krzysztofa Garbaczewskiego, skupiony na tworzeniu wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości w kontekście teatru, performansu i sztuki współczesnej. Więcej informacji na stronie: www.dreamadoptionsociety.com.
Wydarzenie realizowane jest w ramach międzynarodowego projektu „Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe".
Projekt współfinansowany ze środków programu „Kreatywna Europa" Unii Europejskiej.
___
„Lawrence z Arabii"
premiera: 22 czerwca 2018 r., Teatr Powszechny w Warszawie, Scena Mała
kolejne pokazy: 23 czerwca – godz. 19.30, 24 czerwca – godz. 18.00
reżyseria: Weronika Szczawińska
dramaturgia: Piotr Wawer Jr
scenariusz: Piotr Wawer Jr, Weronika Szczawińska, Eileen Gricuk, Jose Luis Sosa Estanga, Imru' al-Qais, Amin Omer, Vira Popowa
scenografia: Daniel Malone
ruch: Agata Maszkiewicz
inspicjentka: Barbara Sadowska
obsada: Mamadou Góo Bâ, Wiktor Loga-Skarczewski, Natalia Łągiewczyk, Maria Robaszkiewicz, Karina Seweryn, Piotr Wawer Jr
„Lawrence z Arabii" to teatralny „głuchy telefon", mnoży nieporozumienia i zapośredniczenia, weryfikuje popularne przekonania. To farsa o tożsamości, powstająca dzięki interakcji kilku grup: realizatorów, obcokrajowców zamieszkujących w Polsce oraz aktorów Teatru Powszechnego. To wreszcie próba wejścia
w nieswoje buty, zerknięcia na to, co swojskie, z zewnątrz oraz fantazja o teatrze tworzonym na zamówienie społeczeństwa różnych tradycji i języków. A także gra z oczekiwaniami - bo co właściwie wiesz o Sudanie? Kiedy Polska była republiką bananową? Dlaczego Zorro nosi burkę? Czy bardziej odległa jest Wenezuela, czy magazyn Amazona?
Twórcy, nie chcąc wytwarzać fantomowego obrazu „innego", postanowili zaprosić do współpracy osoby nowoprzybyłe, niezakorzenione w Polsce, zmuszone do opuszczenia swoich krajów macierzystych. Oczekiwania rozminęły się z rzeczywistością, wyobrażenia zweryfikowały w nieoczekiwany sposób, a spektakl sam zdefiniował swój komediowy charakter. Komedia traktowana jest tu jednak zupełnie poważnie - jako konkretna broń przeciwko tożsamościowym uogólnieniom i fantazjom.
Spektakl realizowany jest w ramach międzynarodowego projektu „Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe".
Projekt współfinansowany ze środków programu „Kreatywna Europa" Unii Europejskiej.
___
„Gniew"
premiera: 21 września, Teatr Powszechny w Warszawie, Scena Mała
reżyseria: Małgorzata Wdowik
dramaturgia: Szymon Adamczak
scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy
ruch sceniczny: Marta Ziółek
reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński
inspicjentka: Barbara Sadowska
obsada: Grzegorz Artman, Jacek Beler, Mateusz Łasowski, Oskar Stoczyński oraz czterech nastolatków wybranych podczas warsztatów teatralno-ruchowych Małgorzaty Wdowik i Marty Ziółek
„PARK-OPERA"
8 i 9 września, park Skaryszewski
koncepcja, reżyseria i muzyka: Wojtek Blecharz
obsada: Barbara Kinga Majewska – głos, Bartek Wąsik – toy piano
muzycy orkiestry Sinfonia Varsovia
Dorota Kozińska, Monika Pasiecznik, Anna Radziejewska
aktorzy: Karolina Adamczyk i Wiktor Loga-Skarczewski
oraz wolontariusze, publiczność, biegacze i miłośnicy parku Skaryszewskiego
lektor: Krystyna Czubówna
kostiumy: Konrad Parol
wideo: Michał Januszaniec
„PARK-OPERA" chociaż nie jest wystawiana w teatrze operowym, zawiera wszystkie elementy typowe dla swojego gatunku: śpiewaczkę, chór, balet, orkiestrę, scenografię, arię, recytatyw, lornetkę do podglądania, żywe zwierzęta na scenie, a nawet koncert fortepianowy. „PARK-OPERA" skomponowana jest na brzmienie
i przestrzeń części parku Skaryszewskiego, znajdującej się w pobliżu Teatru Powszechnego. Opera od zarania dziejów była formą eksperymentalną, łączącą w sobie rożne gatunki i dziedziny sztuki. Słowo 'opera' w języku łacińskim oznacza „pracę". „PARK-OPERA" to praca nad dźwiękiem, praca o dźwięku i poprzez dźwięk, opera
o słuchaniu, wsłuchiwaniu się w środowisko, muzykę parku i miasta. Librettem opery staje się park Skaryszewski
i jego naturalne brzmienie. Każde przedstawienie potrwa około 1,5 godziny. Widzowie będą mogli poruszać się po przestrzeni „PARK-OPERY" swobodnie, podążając za wskazówkami umieszczonymi na mapie, którą można będzie otrzymać w trzech różnych punktach parku Skaryszewskiego.
Start: Przed Teatrem Powszechnym, następnie - przejście do parku Skaryszewskiego.
AKT I: Foyer. Opowieści o operach
W Ogrodzie Powszechnym, tuż przy budynku Teatru, widzowie dowiedzą się o operach, których akcja odbywa się na łonie przyrody: o zwierzętach, które są jej głównymi bohaterami, o tym jak brzmią drzewa, a także o samym początku gatunku opery, której pierwsza historia zaczyna się w ogrodzie, gdzie czai się podstępny wąż – czyhający na życie głównej bohaterki. Występują: Dorota Kozińska, Monika Pasiecznik oraz Anna Radziejewska.
AKT II: Scenografia. Lornetki do podglądania dźwięku
W parku Skaryszewskim nie ma sceny, ani loży, z której możemy podglądać śpiewaków, ale tuż obok jest ulica, w oddali słychać przejeżdżające pociągi, w parku śpiewają ptaki, a za płotem „mruczy" transformator prądu. „Lornetki" pozwolą nam tę miejską polifonię przefiltrować i przypomnieć, że hałas-szum-noise potrafią być bardzo „muzyczne", wystarczy się odpowiednio w nie wsłuchać, zamienić się w słuch...
AKT III: Uwertura na orkiestrę
Muzycy Sinfonii Varsovii umiejscowieni dookoła Jeziora Kamionkowskiego wykonują muzykę, która została specjalnie skomponowana dla tej przestrzeni. Widzowie i słuchacze chodząc dookoła jeziorka, zmieniają swoje „pole słyszenia", komponując za każdym razem nową wersję utworu, w zależności od tego, gdzie się znajdują i jak się przemieszczają.
AKT IV: Balet
Projekt społeczny przeznaczony dla biegaczy, miłośników opery
i osób uprawiających sport w parku Skaryszewskim. Każdy uczestnik baletowego aktu „PARK-OPERY" otrzymuje kostium oraz bezprzewodowy głośnik, z którego dobiegać będzie muzyka. Biegacze prowadzeni przez Karolinę Adamczyk oraz Wiktora Logę-Skarczewskiego stworzą żywą instalację dźwiękową, biegającą „chmurę" dźwięku, która będzie poruszać się po parku i wchodzić w interakcje z innymi widzami. Do biegającego baletu zapraszamy wszystkich zainteresowanych, zgłoszenia można wysyłać na adres: promocja@powszechny.com.
AKT V: Żywe zwierzęta
Każda poważna operowa produkcja z prawdziwego zdarzenia nie może się obejść bez udziału żywych zwierząt na scenie... W parku Skaryszewskim mieszka ich całkiem sporo, ale Krystyna Czubówna zdradzi państwu pewien sekret, jak zobaczyć, a właściwie usłyszeć „całym swoim ciałem" obecność mitycznych jednorożców, które zamieszkują jedną z parkowych polan...
AKT VI: Aria. Syrenka
Latem Wisła wysycha i staje się zbyt płytka, dlatego warszawska syrenka musi skryć się w jednym z jeziorek parku Skaryszewskiego... Właśnie tam widzowie „PARK-OPERY" będą mogli wysłuchać jej niesamowitego śpiewu. W rolę syrenki wcieli się znakomita śpiewaczka młodego pokolenia - Barbara Kinga Majewska.
AKT VII: Chór Niebieskich Ptaków
Projekt społeczny przeznaczony dla dzieci, składający się ze spaceru po Parku Skaryszewskim wraz
z ornitologiem, warsztatów plastycznych oraz muzycznych. Dzieci nie tylko dowiedziały się o życiu ptasich mieszkańców parku, ale przygotowały także atlas ptaków oraz nagrały dźwięki, jakie one wydają, które następnie zostały wykorzystane w „PARK-OPERZE".
AKT VIII: Recytatyw na toy piano
Lewobrzeżna strona Warszawy ma swoją tradycję niedzielnych koncertów Chopinowskich w parku Łazienkowskim. „PARK-OPERA" proponuje alternatywę – minikoncert na miniinstrumencie, wykonany przez „maxipianistę" Bartka Wąsika, który na jednej z otwartych polan Skaryszaka, pod wierzbą płaczącą, wykona specjalnie skomponowany utwór na toy piano.
AKT IX: Gong
W teatrze operowym dźwięk gongu zazwyczaj obwieszcza koniec przerwy, zaprasza do słuchania i oglądania kolejnego aktu przedstawienia. W „PARK-OPERZE" widzowie sami mogą zagrać na gongach i specjalnie dla nich zbudowanych instrumentach. Mamy nadzieję, że ten dźwięk zaprosi ich do dalszego aktywnego słuchania miasta, parku i samych siebie.