Program

16. Festiwal Prapremier – Praremiery Nie/Chciane

Przewodni motyw – nie/chcenie – będzie ujęty w dwóch znaczeniach: po pierwsze poprzez prezentowanie niedocenianych i wypieranych gatunków takich jak kabaret (warszawska grupa Pożar w burdelu), teatr ruchu (spektakl powstały przy wsparciu Instytutu Grotowskiego – „Witaj w moim domu..."), teatr dla „najnajów" („Elementarz" Michała Zadary), spektakl muzyczny wykorzystujący muzykę disco-polo („Disco Solski" Łukasza Fijała) czy teatr amatorski („Narodowe czytanie Rejsu" produkcji Teatru im. Słowackiego w Krakowie).

Program:

13.10.2017 r., godz. 18.00, czas trwania: 120 minut
Duża Scena TPB
Teatr Syrena w Warszawie/Pożar w Burdelu
Herosi transformacji. Nacjopolis
reżyseria: Michał Walczak
scenariusz: Maciej Łubieński, Michał Walczak
scenografia: Marta Kodeniec
choreografia: Bartosz Figurski
muzyka: Wiktor Stokowski, Michał Górczyński
kostiumy: Diana Szawłowska, asystentki: Beata Borowska, Paulina Nawrot, Helena Ciechowska
konsultacje: Betty Q
lalki medialne: Konrad Kony Czarkowski
charakteryzacja: Beata Borowska, Weronika Piechota
światło: Tadeusz Perkowski
dźwięk: Mateusz Skalski
Obsada: Monika Babula, Karolina Czarnecka, Maria Maj, Lena Piękniewska, Agnieszka Przepiórska, Tomasz Drabek, Andrzej Konopka, Mariusz Laskowski, Maciej Łubieński, Wojan Trocki, Piotr Busko (gośc.)
BurdelBand - Wiktor Stokowski, Michał Górczyński, Marcin Wippich, Maciej Łubieński

Po klęsce we Francji i Holandii europejscy nacjonaliści przyjeżdżają do Hardkorowa, aby na zaproszenie prof. Maxa debatować nad odzyskaniem inicjatywy wyborczej i planami opanowania świata. Strategiczne dla losów Europy będą wybory na prezydenta Warszawy – Hardkorowcy postanawiają wystawić kandydata, który ze stolicy Polski zrobi miasto przyszłości - Nacjopolis. Tymczasem HGW wybrała następcę – polskiego Macrona – który ma pokonać kandydata populistów i tchnąć nadzieję w obóz demokratyczny. To Burdeltata. Wybierając politykę żegna się z Burdelem, na którego czele staje nowy manager kultury, skruszony neoliberał – Balcero. Jak kurwoartyści zniosą zmianę lidera? Kim będzie nowy prezydent Warszawy? Co dalej z Europą?
14.10.2017 r., godz. 15.00 i 16.30, czas trwania: 30 minut
Mała Scena TPB
Nowy Teatr w Warszawie
na podstawie „Elementarza" Mariana Falskiego
Elementarz
reżyseria: Michał Zadara
scenografia: Robert Rumas
muzyka: Jan Duszyński
dramaturgia: Anna Czerniawska
światło: Artur Sienicki
kostiumy: Arek Ślesiński
technika: Paweł Paciorek
produkcja: Maria Wilska
obsada: Arkadiusz Brykalski/Sean Palmer, Joanna Drozda, Mateusz Łasowski, Barbara Wysocka oraz czasami, jak mają na to ochotę, ich dzieci
Spektakl przeznaczony jest dla widzów w wieku od 1 do 5 lat, ale mile widziane są też dzieci młodsze i najmłodsze.
Spektakl wprowadza najmłodszych widzów w fascynujący świat mowy i pisma, oswaja z literami i słowami, które służą jako drogowskazy. Towarzyszą bohaterom w podróży prowadzącej z pokoju Ali i jej psa Asa przez las, ciemną noc do olbrzymiego miasta, a w końcu nawet w kosmos. Bo każde dziecko, jeśli tylko mu pozwolimy marzyć, może stać się kosmonautą i latać aż do gwiazd. Artyści poszukają nowych sposobów, by porozumieć się z najmłodszymi. Tak jak dzieci, które uczą się pierwszych elementów pisma, wybieramy się w podróż w nieznane, gdzie każde słowo może stać się początkiem nowego kosmosu.
14.10.2017 r., godz. 17.30, czas trwania: 120 minut (1 przerwa)
Duża Scena TPB
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Joël Pommerat
Kopciuszek
reżyseria i adaptacja: Anna Smolar
tłumaczenie: Maryna Ochab
scenografia i kostiumy: Anna Met
reżyseria światła: Rafał Paradowski
muzyka: Natalia Fiedorczuk
muzyka na żywo: Dominika Korzeniecka
ruch sceniczny: Paweł Sakowicz
asystentka scenografki: Magda Flisowska
efekty iluzjonistyczne: Filip Piestrzeniewicz
asystent reżysera / inspicjent / sufler: Zbigniew S. Kaleta
obsada: Bartosz Bielenia, Małgorzata Gałkowska, Małgorzata Gorol, Zbigniew W. Kaleta, Jaśmina Polak, Marta Ścisłowicz
Spektakl sugerujemy widzom od 11. roku życia.
Znany wszystkim Kopciuszek w oryginalnej wersji francuskiego dramatopisarza i reżysera Joëla Pommerata to opowieść pełna zaskakujących zwrotów akcji. Spektakl wyreżyserowany w Starym Teatrze przez Annę Smolar przełamuje społeczne tabu, ponieważ w twórczości przeznaczonej dla dzieci śmierć i towarzysząca jej żałoba to nadal kontrowersyjne tematy, a otwarte mówienie o nich wiąże się z przekraczaniem pewnej granicy. Jednak aby uporać się z trudnymi przeżyciami i znaleźć odpowiednie słowa, by je wyrazić, dzieci potrzebują wsparcia. Uważnie obserwują otaczający je świat i same dostrzegają pewne zjawiska, lepiej więc rozmawiać z nimi otwarcie. W ten sposób u młodych ludzi nie rozwija się poczucie winy i wstydu. W tym niezwykłym Kopciuszku rozmowa na trudne tematy, takie jak śmierć najbliższych, paniczny lęk przed upływem czasu i wszystkim tym, co nowe i inne, osłabia siłę złych emocji, bo to, co zostało wypowiedziane, traci niszczącą moc.
15.10.2017 r., godz. 17.30, czas trwania: 60 minut
Mała Scena TPB
Instytut im. J. Grotowskiego we Wrocławiu/Fundacja Zarzewie
Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm
reżyseria, światło: Przemysław Błaszczak
dramaturgia: Anna Duda
oprawa muzyczna: Damian Borowiec
obsada: Karolina Brzęk i Tomáš Wortner
Dla widzów od 18 roku życia.
Spektakl powstał przy wsparciu Instytutu Grotowskiego i członków Studia Dwóch Ścieżek oraz uprzejmości Teatru Brama w Goleniowie, w którym odbyły się: rezydencja artystyczna i premiera spektaklu podczas Goleniowskich Spotkań Teatralnych Bramat we wrześniu 2016 roku. Spektakl powstał w oparciu o historię zapisaną w powieści Kobieta z wydm, autorstwa japońskiego pisarza Kōbō Abe. Inspiracją dla adaptacji stała się magiczna przestrzeń interakcji między bohaterami książki. Opowieść pisana na piasku, wyrażona językiem ciała, ruchu i gestu. Skupiona na historii więzi między kobietą i mężczyzną, lecz poza fabularnym i logicznym przebiegiem zdarzeń. Doświadczenie poza logiką i relacja, w swej własnej intymnej naturze. Spektakl Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm jest próbą przeniesienia widza w moment poza czasem, w myśl, że dostępna jest nam przestrzeń tylko tu i teraz. Subtelne interakcje, osadzone w przestrzeni sceny inspirowanej fotografiami Shōjiego Uedy, roztaczają również pejzaż emocjonalny. W którym momencie rodzi się więź? Jaką naturę ma ludzka potrzeba bliskości?
16.10.2017 r., godz. 18.00, czas trwania: 180 minut (1 przerwa)
Duża Scena TPB
Teatr Powszechny w Warszawie
Elfriede Jelinek
Wściekłość
reżyseria: Maja Kleczewska
przekład: Karolina Bikont
dramaturgia: Łukasz Chotkowski
scenariusz sceniczny: Maja Kleczewska, Łukasz Chotkowski
scenografia: Zbigniew Libera
kostiumy: Konrad Parol
muzyka: Cezary Duchnowski
reżyseria światła: Piotr Pieczyński przy współpracy Zbigniewa Libery i Ewy Łuczak
wideo, found footage: Ewa Łuczak
asystenci reżysera: Zofia Gustowska, Grzegorz Simborowski
asystentka scenografa: Ewa Małas
inspicjentka: Sylwia Merk
obsada: Karolina Adamczyk, Aleksandra Bożek, Magdalena Koleśnik, Kaya Kołodziejczyk, Mamadou Goo Ba, Michał Czachor, Michał Jarmicki, Mateusz Łasowski, Arkadiusz Pyć, Julian Świeżewski, Robert Wasiewicz, Tadeusz Żak
Spektakl dla widzów dorosłych. W spektaklu wykorzystywane są głośna muzyka, elementy pirotechniczne oraz drastyczne obrazy.
Elfriede Jelinek zaczyna pisać Wściekłość po zamachu w redakcji pisma „Charlie Hebdo" oraz po zabiciu czterech klientów sklepu z żywnością koszerną. Tym, którym mówi we Wściekłości jest indywidualny głos, najczęściej jednak jest to „my", które płynnie przechodzi ze strony ofiar na stronę bojowników. Stajemy się ofiarami narcystycznego, oślepiającego gniewu samozwańczych bojowników, którzy głoszą, że ich los jest losem świata. Osieroceni po wielokroć – przez ojca, matkę, ojczyznę, własność i kierunek – osierocają innych. Dlatego też ciągle zmienia się i zlewa perspektywa mówiących: zorkiestrowana wściekłość, która likwiduje wszelkie wątpliwości i wszelki bezwład, stwarzając pewność i reguły gry. Pewne jest, że Jelinek napisała sztukę, która stała się smutną prognozą rzeczywistości, która trwa. „Mogłabym pisać Wściekłość w nieskończoność" - mówi Jelinek.
17.10.2017 r., godz. 19.00, czas trwania: 210 minut (1 przerwa), Duża Scena TPB
Teatr Nowy w Poznaniu
Będzie pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk
reżyseria: Agata Duda-Gracz
scenografia: Agata Duda-Gracz
muzyka: Jakub Ostaszewski
ruch sceniczny: Tomasz Wesołowski
reżyseria świateł: Katarzyna Łuszczyk
kostiumy: Agata Duda-Gracz
asystenci reżysera: Dagmara Olewińska, Natasza Sołtanowicz, Sylwia Gola, Maciej Hanusek
asystentki scenografki: Alicja Trzcińska, Aleksandra Kołodziejska
obsada: Dorota Abbe, Bożena Borowska-Kropielnicka, Gabriela Frycz, Karolina Głąb, Małgorzata Łodej-Stachowiak, Edyta Łukaszewska, Anna Mierzwa, Julia Rybakowska, Maria Rybarczyk, Marta Szumieł, Łukasz Chrzuszcz / Łukasz Schmidt (gośc.), Radosław Elis, Michał Kocurek, Mateusz Ławrynowicz, Szymon Mysłakowski, Andrzej Niemyt, Bartosz Nowicki (gośc.), Ildefons Stachowiak, Mariusz Zaniewski
Tylko dla widzów dorosłych.
Jest taka wieś, w której powietrze zastygło. Jest taka wieś, w której cisza trwa nieprzerwanie: nie słychać w niej ani brzęczenia much, ani wiatru poruszającego kłosami zbóż na polach, ani nadjeżdżającego wozu... Jest taka wieś, w której nie ma dzieci, od lat nie ocieliła się żadna krowa, a kury nie znoszą jajek. Mechanizm rodzenia i umierania został wstrzymany. Nie tworzą się nowe rodziny. Połowa domów stoi pusta, bo pozostali tutaj wyłącznie najsilniejsi. I żaden z mieszkańców nie jest normalny.
Czy przygotowywane z wielką pompą wesele Zuni i Siutka przerwie panowanie ciszy, ożywi lokalną społeczność i zakończy martwy sezon tradycyjnym „...i żyli długo i szczęśliwie"? A może postępującej apokalipsy nie da się już powstrzymać? Jedno jest pewne: nadciąga nieproszony gość weselny: zło.
18.10.2017 r., godz. 19.00, czas trwania: 90 minut
Duża Scena TPB
Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach
Simon Stephens
Harper
tłumaczenie: Małgorzata Semil
reżyseria: Grzegorz Wiśniewski
konsultacja dramaturgiczna: Jakub Roszkowski
scenografia, wideo, reżyseria światła: Mirek Kaczmarek
opracowanie muzyczne: Rafał Kowalczyk
asystent reżysera, inspicjent-sufler: Maria Bielińska
obsada: Magda Grąziowska, Wojciech Niemczyk, Adrian Brząkała, Artur Słaboń, Anna Antoniewicz, Joanna Kasperek, Krzysztof Grabowski
Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych.
W sierpniową noc Harper Regan opuszcza swój dom, męża, córkę i idzie przed siebie. Nikomu nie zdradziła swoich planów, ryzykując utratę wszystkiego. Sztuka mówi o pokusie melancholii, kłamstwa, uprzedzenia i potrzebie uznania bolesnej prawdy; obsesyjna ciekawość bohaterki wyciąga ze Stephensa pokaźny kawałek oryginalnego pisarstwa.
19.10.2017 r., godz. 18.00, czas trwania: 80 minut
Duża Scena TPB
Teatr im. L. Solskiego w Tarnowie
Disco Solski
reżyseria: Łukasz Fijał
scenariusz: Łukasz Fijał, Piotr Niedojadło
scenografia: Beata Motuk
kierownik muzyczny: Piotr Niedojadło
aranżacje: Piotr Niedojadło
kostiumy: Adriana Kustra
współpraca choreograficzna: Anita Podkowa
przygotowanie wokalne: Anna Podkościelna-Cyz
asystent reżysera: Tomasz Wiśniewski
obsada: Karolina Gibki, Tomasz Wiśniewski, Ireneusz Pastuszak, Piotr Niedojadło, Jacek Bielecki, Sylwester Malinowski

Piosenki disco polo nie tylko cieszą się dużą popularnością, ale też wzbudzają w wielu słuchaczach niezwykle silne emocje: radość, smutek, szczęście i melancholię. Emocje wywoływane przez ten rodzaj muzyki nie są mniej wartościowe czy też mniej godne uwagi niż emocje wzbudzane przez inne gatunki. Pozwala to rozpatrywać disco polo jako materiał do opowieści o namiętnościach, marzeniach i problemach współczesnego człowieka. Kluczowe w spektaklu są aranżacje: znane piosenki disco polo prezentujemy w stylizacjach na blues, jazz, muzykę latynoską, musical, rocka, balladę pop, dubstep i wiele innych. 17 piosenek jest tak ułożonych, by stworzyć opowieść o ambicji, kreatywności, pogoni za uczuciami, niemożności rozliczenia się z przeszłością, zaś podsumowaniem jest piosenka opowiadająca o naszym wspólnym mieście – utwór podzielony na trzy osoby, śpiewany w różnych stylach muzycznych, którego główna myśl jest przesłaniem spektaklu: mimo wszelkich różnic żyjemy razem w tym mieście, łączy nas ono i wspomnienia z nim związane. Spektakl to opowieść o uczuciach, przeszłości, marzeniach i rezygnacji, w końcu porozumieniu i przyjaźni.
20.10.2017 r., godz. 18.00, czas trwania: 60 minut
Duża Scena TPB
Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie
na podstawie scenariusza i filmu „Rejs" Marka Piwowskiego
Narodowe czytanie „Rejsu"
scenariusz i reżyseria: Bartosz Szydłowski
współpraca dramaturgiczna: Bartłomiej Harat
choreografia: Dominika Knapik
asystent reżysera: Mateusz Janicki
warsztaty, przygotowanie amatorów : Steen Haakon Hansen
stylizacja kostiumów: Elżbieta Wójtowicz-Gularowska
multimedia: Dawid Kozłowski, Przemysław Fik, Grzegorz Kaliszuk
laudacja: prof. Piotr Augustyniak
obsada: Bożena Adamek, Marta Konarska, Tomasz Wysocki oraz Maria Bareła, Anna Bensel, Barbara Dziedzic, Anna Fisun, Jadwiga Jamińska, Marta Jamróz, Stefania Koncewicz, Hanna Napora, Ewa Nowakowska-Włodek, Ewa Skolias, Izabela Szalewska, Włodzimierz Bareła, Grzegorz Baran, Stanisław Dziedzic, Michał Kadula, Jacek Olak, Robert Osajca, Krzysztof Piła, Krzysztof Salawa, Zbigniew Szpara, Grzegorz Wójtowicz

„Rejs" to kultowy film. Jest czymś więcej niż sentymentalnym powrotem do czasów PRL-u. To statek pijany Polaków. To pijana w swoim ogłupieniu i zapętleniu Polska. To leczenie śmiechem z nas samych. To dwie energie i dwa porządki, od lat siłujące się ze sobą. Bartosz Szydłowski adaptację tego filmu ujął w ramy narodowego czytania scenariusza. Wysokie miesza się z niskim, zawodowe z amatorskim, głupie z przenikliwym, a przaśne z poetyckim. W kraju wszechpanujących Mamoniów i Sidorowskich, w tak pięknych okolicznościach przyrody... i niepowtarzalnej – powstaje spektakl, który wyciąga rękę do publiczności, obnażając równocześnie absurdy „dobrze zmieniającej" się Polski. Miejscem inscenizacji jest Duża Scena Teatru im. J. Słowackiego - kwintesencja mieszczańskości i narodowości". Złocenia, stiuki, pluszowe fotele, Kurtyna Siemiradzkiego oraz wielki żyrandol prowokują, do tego, aby zaburzyć ten przykurzony perfekcjonizm. Dzieje się to dzięki energii amatorów, którzy wprowadzają teatralne życie bliższe anarchii niż skonwencjonalizowanej formie.
21.10.2017 r., godz. 19.00, czas trwania: 100 min
Mała Scena TPB
Teatr Tańca Caro
spektakl towarzyszący, wystawiany w ramach projektu Scena dla tańca 2017
Archipelag
choreografia, koncepcja: Maciej Kuźmiński
dramaturgia: Adam Hypki
reżyseria oświetlenia: Ewa Garniec
kostiumy: Justyna Jakubczyk-Lassota
obsada: Anna Mikuła, Zuzanna Kasprzyk, Monika Witkowska, Karol Miękina, Grzegorz Łabuda
produkcja: Centrum Kultury i Sztuki im. A. Meżeryckiego Scena Teatralna Miasta Siedlce, Teatr Tańca Caro, Miejski Dom Kultury w Zduńskiej Woli, JOHAN Centrum w Pilźnie, East European Performing Arts Platform, Visegrad Artist Residency Funderyckiego

Spektakl Macieja Kuźmińskiego dla Teatru Tańca Caro to złożony z okruchów wspomnień kalejdoskop obrazów, który ukazuje człowieka zawieszonego w przestrzeni, gdzie czas nie płynie linearnie. Powracające i pozornie niezwiązane ze sobą sceny nawiązują do współczesnego, fragmentarycznego świata, którego wirtualne i rzeczywiste sfery zlewają się między sobą. Pięcioro tancerzy tworzy pięć scenicznych postaci, każda ze swoją historią i pragnieniami. Na przemian w ruchu i zawieszeniu, stają się częścią archipelagu wspomnień, który stopniowo wyłania się jako obraz na długo zapadający w pamięć widza.
22.10.2017 r., godz. 18.00, czas trwania: 190 minut (2 przerwy), Duża Scena TPB
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Stanisław Wyspiański
Wesele
reżyseria: Jan Klata
scenografia: Justyna Łagowska
choreografia: Maćko Prusak
muzyka: Furia
adaptacja: Jan Klata
reżyseria światła: Justyna Łagowska
asystent scenografa: Piotr Halter
realizator dźwięku: Łukasz Kamiński
asystent reż. /inspicjent /sufler: Katarzyna Gaweł
asystenci reżysera: Paweł Sablik, Andrzej Błażewicz
konsultacja dramaturgiczna: Rafał Węgrzyniak
obsada: Anna Dymna, Monika Frajczyk, Elżbieta Karkoszka, Ewa Kaim, Katarzyna, Krzanowska, Beata Paluch, Jaśmina Polak, Anna Radwan, Bartosz Bielenia, Maciej Charyton, Juliusz Chrząstowski, Krystian Durman/Andrzej Kozak (gościnnie), Roman Gancarczyk, Mieczysław Grąbka, Radosław Krzyżowski, Zbigniew W. Kaleta, Krzysztof Zawadzk, Jan Peszek (gościnnie) /Edward Linde-Lubaszenko (gościnnie), Ryszard Zbigniew Ruciński, Zbigniew Kosowski, Grzegorz Grabowski, Małgorzata Gorol, Michał Kuźniak (gościnnie), Mikołaj Głowacki, Janusz Jarecki, Grzegorz Sterliński, Krzysztof Szczygieł, Wojciech Szczygieł, Sławomir Wojciechowski

Histeryczny atak śmiechu Czepca i Dziennikarza po słynnych słowach „Co tam Panie, w polityce?", a zaraz potem zderzenie ze ścianą dźwięków black metalowej Furii, wtórującej tańcowi weselników – tak dynamicznie zaczyna się „Wesele" AD 2017 w reżyserii Jana Klaty. Choć zamiast malowniczej bronowickiej chaty mamy do czynienia z krainą w nieustannej przebudowie, reżyser nie uwspółcześnia dramatu na siłę: zaprojektowane przez Justynę Łagowską rusztowania spowite czarną folią, odrąbany kikut drzewa i pusta kapliczka wyznaczają niepokojącą scenerię, w której spotykają się dwa obce sobie światy. Istniejące osobno – zblazowani, pozbawieni werwy i charyzmy „miastowi" oraz rubaszny „lud", pełen siły, na oślep szukającej ujścia – jednoczące się tylko w momentach tanecznego transu. Dookoła sceny, na czterech pomnikowych postumentach stoją muzycy z biało-czarnymi twarzami – współczesne chochoły. To w takt ich muzyki rozgrywa się akcja, prowadzona „przez pół drwiąco, przez pół serio", ale w momentach ekstatycznych układów choreograficznych Maćko Prusaka osiągająca temperaturę wrzenia. Po chwili jednak bohaterowie popadną w kolejny marazm, „bawiąc się jeno snami", wiecznie czekając na znak.
Gdzie można kupić bilety?
Kasa Teatru Polskiego w Bydgoszczy (wejście główne od strony ul. 20 stycznia 1920 roku) jest czynna od poniedziałku do piątku 14.00-19.00 oraz w weekendy trzy godziny przed spektaklem. Kasa przyjmuje płatności kartą (również w technologii zbliżeniowej) oraz gotówką.
Sprzedaż biletów prowadzona jest także w systemie online.
Cennik biletów oraz możliwości zniżek dostępne są na stronie Festiwalu w zakładce BILETY.

(-)
Materiał organizatora
14 października 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...