Przed premierą „Kordiana" w Katowicach.

"Kordian" - reż. Jakub Roszkowski - Teatr Ateneum

17 października w Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum odbędzie się premiera „Kordiana" Juliusza Słowackiego. Z opracowaniem tekstu i w reżyserii Jakuba Roszkowskiego. Z niezwykłą scenografią Mirka Kaczmarka i muzyką Dominika Strycharskiego.

Z Małgorzatą Langier, dyrektorem Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum, rozmawia Urszula Makselon.

Urszula Makselon: To propozycja dla dorosłych i młodzieży.

Małgorzata Langier: – O propozycji dla dorosłych myślałam od dawna. Także wtedy, gdy ponad rok temu stawałam do konkursu na dyrektora teatru. Zaprosiłam do współpracy Kubę Roszkowskiego i zastanawialiśmy nad realizacją tego pomysłu. Początkowo myśleliśmy, że to będzie Szekspir, ale w końcu wybraliśmy Słowackiego, bo Kordian wydaje mi się bardzo aktualny, ale też niedoceniony.. Choć to jeden z najbardziej „szkolnych" tekstów, to tak naprawdę wielu młodych ludzi nie potrafi go odczytać. Ostatnio przeczytałam bryk, w którym było napisane, że to utwór o miłości Kordiana, który ma za zadanie zabić cara, ale mu się to nie udaje, w związku z czym jest szykanowany. Młodzież, która przeczyta takie streszczenie, chyba nadal niewiele będzie wiedziała na ten temat. Przyznam, że teraz przeczytałam Kordiana kolejny raz i potem jeszcze raz. Odczytałam na nowo. Poza koniecznymi skrótami – pamiętajmy, że to długi utwór – nic w tekście nie zmieniamy. Po zobaczeniu kilku prób ktoś zapytał mnie dlaczego w spektaklu tak silnym elementem jest muzyka elektroniczna? Dlatego, że oglądamy Kordiana tu i teraz, naszym widzem jest widz współczesny.
To elektroniczne brzmienie w czasie spektaklu, myślę, że jest ogromną siłą tego przedstawienia. Reżyser zaprasza nas do laboratorium gdzie mają miejsce szczególne eksperymenty. Podlegają im nie tylko jednostki, ale cała zbiorowość kraju, w którym toczy się akcja. W pięknym kraju w środku Europy ludzie przeistaczają się w ogromne owady. Podobnie jak ludzie: dobre i złe, rozumne i niemądre. Co zmieni pojawienie się w tej dziwnej społeczności Kordiana. Odpowiedzi na to i inne pytania szukać będziemy nie tylko podczas spektaklu, ale także podczas zorganizowanych dla młodzieży warsztatów. Kim dla nich dzisiaj jest Kordian? Kto jest jego współczesnym odpowiednikiem? Jak miałby wyglądać teraz, gdybyśmy mieli takiego Kordiana stworzyć w XXI wieku? Bardzo jestem ciekawa ich odpowiedzi.

Wspomniała pani o niezwykłej formie plastycznej tego przedstawienia.

– Niezwykła, to prawda. Pamiętajmy, że mamy tutaj do czynienia z Mirkiem Kaczmarkiem, który jest jednym z lepszych scenografów teatru dramatycznego – choć coraz częściej pracuje także w teatrze lalkowym. I mam wrażenie, że zaczyna się zakochiwać w tych lalkach. Spotkanie z Mirkiem przy realizacji Kordiana jest dla mnie osobiście, ale i dla całego zespołu niezwykle ciekawym doświadczeniem. A wracając do formy, te owadzie giganty są przerażające, ale i piękne: modliszka, patyczak, mrówka, ogromne pająki, biedronka, gigantyczne karaluchy...

...aktorzy są w nich schowani.

– Praktycznie tak, w dużej części tego spektaklu będą grali na czworakach, bo są nimi przykryci. Zupełnie inaczej niż zwykle wyglądać też będzie scena, która pokrywa całą widownię teatru Ateneum. Zapraszamy.

___

Małgorzata Langier – od września 2017 jest dyrektorem Śląskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach. Absolwentka kulturoznawstwa (specjalizacja teatrologia) na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ukończyła również Podyplomowe Zarządzanie Projektami Regionalnymi i Unii Europejskiej w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Białymstoku.
Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizowała projekt badawczy Teatr dla widza – widz dla Teatru. Związana z Teatrem Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie oraz Teatrem im. H. Ch. Andersena w Lublinie. W latach 2006 – 2013 zastępca dyrektora w Białostockim Teatrze Lalek.

Urszula Makselon
Dziennik Teatralny Katowice
15 października 2018

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia