Przekraczanie granic w Schloss Bröllin

46. PTMF Kontrapunkt - Szczecin/Pasewalk

W ramach szczecińskiego 46. Przeglądu Teatrów Małych Form, od 2 do 10 kwietnia w Schloss Brölin w Pasewalku odbywać się transgraniczna część Festiwalu połączona z wystawami tematycznymi, warsztatami, sympozjum i spektaklami

"Kontrapunkt" jest jednym z najstarszych festiwali teatralnych w Polsce. Przegląd jest imprezą integrującą całe środowisko artystyczne Szczecina – od twórców teatralnych, przez pisarzy i poetów, plastyków, po fotografów. Festiwal stara się eksponować najnowsze nurty i poszukiwania polskiego teatru, konfrontuje dokonania uznanych twórców z interesującymi eksperymentami początkujących artystów. "Kontrapunkt" prezentuje różnorodne stylistyki i języki teatralnej wypowiedzi – co podkreśla wprowadzona jego nazwa. Organizatorem festiwalu jest  Miasto Szczecin. Współgospodarzami są: Teatr Lalek „Pleciuga”, Teatr Współczesny i Ośrodek Teatralny KANA. Przegląd Teatrów Małych Form "Kontrapunkt" wykracza poza granice Polski współpracując z artystami i teatrami niemieckimi, między innymi w Berlinie i Pasewalku. Znajdujący się w właśnie w Pasewalku Schloss Bröllin od jedenastu lat współtworzy transgraniczną część „Kontrapunktu”.

Program części transgranicznej:


Niedziela, 2 kwietnia 2011, 16:00


Otwarcie wystawy „Tanz@Kontrapunkt“ w Pasewalku w  „Kunststück am Pulverturm“ oraz Dom Prenzlauer Str. 21b

Dorota Tolloczko-Femerling zestawia w instalacji obrazy fotografki Dominiki Odrowąż poświęcone minionym edycjom festiwalu „Kontrapunkt”.

Dominika Odrowąż zajmuje się grafiką i fotografią od rozpoczęcia edukacji w Szczecińskim Liceum Plastycznym w 1994 roku. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczęła edukację w Wyższej Szkole Sztuki Użytkowej w Szczecinie oraz studia na Uniwersytecie Sztuk Pięknych „Bellas Artes” w Barcelonie. Wtedy też z rozpoczęciem studiów rozpoczęła się jej przygoda z Kontrapunktem pod okiem fotografa Wojtka Jabłońskiego.
Projektantka Dorota Tolloczko-Femerling, urodzona 1981 w Świnoujściu ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych oraz Wyższą Szkołę Sztuki Użytkowej. Była czterokrotną stypendystką Miasta Szczecina. Wielokrotnie pracowała z Ośrodkiem Teatralnym KANA, między innymi podczas festiwalu Kontrapunkt oraz Festiwalu Artystów Ulicy. Brała udział w wielu polski-niemieckich projektach, warsztatach, konkursach oraz wystawach.

Piątek, 8 kwietnia, 16:00 – niedziela, 10 kwietnia 2011 15:00: Polsko-niemieckie sympozjum w Schloss Bröllin


Temat: „Taniec współczesny w Polsce: nowe przebudzenie - bieżąca sytuacja w kraju oraz szanse dla Szczecina oraz dwujęzycznego regionu”.

Trzydniowe warsztaty  oraz odbywające się w weekend sympozjum w Schloss Bröllin stanowią początek długoterminowego projektu, który postawił sobie za cel propagowanie tańca współczesnego w Szczecinie. Blisko trzydziestu gościom oraz uczestnikom zostanie przedstawiona bieżąca sytuacja tańca współczesnego w Polsce.

Piatek, 8 kwietnia 2011, 20:00: „Nokturny“ -  Teatr Amareya (Gdańsk)


„Nokturny” to tytuł projektu łączącego teatr, taniec, muzykę i film. W ramach projektu zaprezentowany zostanie spektakl „Nokturny” w reżyserii i z choreografią Katarzyny Pastuszak, w wykonaniu Teatru Amareya oraz film „Ciało otwarte” w reżyserii Barbary Świąder-Puchowskiej, z udziałem Teatru Amareya.

Świat malarzy „nokturnistów” był początkiem drogi do ciała - drogi, która zaprowadziła ich w nowe, oddalone od wyjściowych inspiracji, rejony bycia i doświadczenia. Nokturn, potraktowany został jako metafora struktury zbudowanej z precyzyjnie dobranych tonów i kontrastów. W monochromatycznej przestrzeni „Nokturnów” ciała szukają swojej barwy, badają swoją materialność, by odnaleźć swój początek w ruchu. „Nokturny” stawiają pytanie o istnienie niewidzialnego porządku, jasnej i bezpiecznej przestrzeni wewnątrz każdego człowieka.

Niedziela, 9 kwietnia 2011, 20:00: „Motel [personal affairs]. Third Room” – Gruppo Nanou (Włochy)


Włoska grupa Nanou przedstawi w ramach rezydencji w Schloss Bröllin  trzecią część swojego projektu performance. W plastycznych inscenizacjach zajmuje się oddziaływaniem wizualnych wrażeń na nasze postrzeganie.
W „Third Room“  Marca Valeria Amico i Rhueny Bracci wszyscy bohaterowie to modelowe, uniwersalne postaci bez twarzy.  Niezwykłe wydarzenia przerywają ich zwyczajny dzień. Istoty spektaklu nie stanowią bohaterowie, lecz konsekwencje ich działań, które w skutkach prowadzą do dramatu rozgrywającego się na oczach widzów.

Jenny Galow
Materiały Organizatorów
30 marca 2011
Teatry
Teatr Amareya

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia