Przepływy miasta
4. edycja festiwalu Poznań Wzywa29 maja rozpocznie się 4. edycja festiwalu Poznań Wzywa. Festiwal to przestrzeń dla sztuk wizualnych, muzyki, teatru, filmu i literatury ale też twór związany z miastem - każdorazowo część aktywizująca poznaniaków i kulturalna powiązane są ideą przewodnią, wywiedzioną z miejskiej przestrzeni.
W tym roku startujemy pod hasłem Przepływy!
Z fenomenem miasta ściśle łączy się idea przepływu - ruchu mieszkańców, wymiany doświadczeń, codziennych kontaktów. Poznań stanie się dla nas dynamiczną przestrzenią starć, przepływów i twórczych konfrontacji. Będziemy prowokować do badań "granic" miasta - granic wychodzących daleko poza administracyjne podziały.
W trakcie 4 dni festiwalowych zaprosimy Poznaniaków na ponad 20 wydarzeń obejmujących wszystkie dziedziny sztuki. Spodziewajcie się wszystkiego, a my zadbamy, żebyście nie utonęli. W tych dniach popłyńcie z nimi, nurty zostaną zawrócone.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest darmowy.
Zbyt wielu jest interesujących performerów, związanych z Poznaniem, aby nie wezwać ich do rzucenia wyzwania. Podczas trzeciego dnia Festiwalu Poznań Wzywa swoje performensy zaprezentują: Grupa Concrit, Konrad Juściński, Monster Hurricane Wihajster, Łukasz Trusewicz oraz Kamil Wnuk. Działania performatywne w różny sposób korespondować będą z tegorocznym idiomem Festiwalu, którym są Przepływy. Wyrastając z tkanki miasta, złączą się z tkanką miejsca, każdorazowo na swój sposób ją wykorzystując.
Wydarzenie odbędzie się w przestrzeni Republika Sztuki Tłusta Langusta.
Projekt Oscylacje
Oscylacje to jednodniowy projekt, realizowany w ramach festiwalu Poznań Wzywa, w skład którego wchodzą: inauguracja działalności pracowni/galerii Oscylacje - nowej inicjatywy kolektywu Interactive.Lab, otwarcie wystawy To wszystko było w pyle, serii interaktywnych obiektów Light Objects, pokaz performance'u Lightskin oraz koncert zespołu Shivers & Shakes na Dziedzińcu Sztuki i Nauki Collegium Maius UAM.
Otwarcie wystawy "To wszystko było w pyle"
Pierwsze eksperymenty w Oscylacjach to instalacja site specific - środowisko. Rozpraszanie, rozszczepianie, pulsowanie, migotanie. To funkcje życiowe pracowni. Do tej pory udało się odkryć tylko niektóre z jej właściwości. Od pierwszego spotkania kolektyw uważnie przygląda się każdemu mikro-procesowi, który zachodzi w jej wnętrzu. Zagląda pod jej podłogę, prześwietla kolejne warstwy ścian i nasłuchuje organicznych pomruków.
Twórcy: Zofia Małkowicz, Samia Grabowska, Sara Grolewska
Light objects
To seria responsywnych przestrzeni i interaktywnych obiektów eksperymentujących ze zmysłowością i niematerialnoscią światła. Podczas Oscylacji widzowie będą mogli doświadczyć dwóch instalacji igrających z widzem strumieniami fotonów. Serię Light Objects otworzą "32:8:2" Andrzeja Zujewicza oraz "Ledbox" Edyty Ostrowskiej
Koncert Shivers & Shakes
Po zachodzie słońca zagrają Shivers & Shakes w towarzystwie falujących strumieni świateł. W skład zespołu wchodzi - Karolina Wasilewska (wokal, klawisze) i Tadeusz Wnuk (gitara). Na piątkowym wydarzeniu towarzyszyć im będzie Michał Knut (gitara basowa). Ich przestrzenna muzyka definiowana jest najczęściej w obrębie gatunku eksperymentalnego popu.
Lightskin
Lightskin to performance, w którym kompozycja świetlna tworzy na ciele tancerki egzoszkielet. Światło jest w czasie rzeczywistym bezprzewodowo "przesyłane" do kostiumu tancerki i sprzężone z projektowanym w przestrzeni dźwiękiem, powstaje w ten sposób rodzaj wirtualnej mapy ciała.
Poprzez ruch zaburzona zostaje ciągłość obecności oraz percepcja wzrokowa, co tworzy nieustanne powidoki zdefragmentowanego świetlnie ciała. Pulsujący luminescencjami ruch tancerki definiuje przestrzeń i wyznacza jej specyfikę.
programowanie światła i dźwięku: Patryk Lichota
taniec: Beata Mysiak
Wystawa "Pole potencjale"
Artyści: Michał Bałdyga, Anna Maria Brandys, Tadeusz Kalinowski, Paweł Kula, Dobrosława Nowak, Zygmunt Rytka, Zbigniew Taszycki, Weronika Teplicka
Kurator: Michał Ciesielski
Wernisaż: 29.05, g. 18
Wystawa czynna do 1.06
Galeria Siłownia, Al. Marcinkowskiego 20a
Prace prezentowane na wystawie to wypowiedzi z różnych czasów, wykonane przez autorów o różnych metodach artykulacji artystycznej oraz powołane w różnych intencjach. Wszystkie jednak łączy wspólny mianownik. Każda praca to osobna opowieść o formie i jej transformacji, o czystości języka sztuki i jego potencjale. Poszczególne prace zbliżają się zarówno do idealnego minimum oraz poprzez stopniowe rozwijanie form a nawet ekspresji dochodzą od abstrakcji po surrealizm.
Michał Ciesielski: - Tegoroczna edycja festiwalu Poznań Wzywa odbywa się pod hasłem Przepływy. Ponieważ cały cykl wydarzeń zorganizowanych w jego ramach ma otwierać niniejsza wystawa, przed jej uczestnikami i organizatorami stoi trudne zadanie. Wydarzenie to nie rzutuje ani nie wpływa na dalszy przebieg festiwalu, lecz stanowi jego inaugurację. Taka sytuacja wymaga od organizatorów zachowania otwartego a zatem potencjalnego charakteru wypowiedzi, ale też nie może pozostać nieokreślona. Szczęśliwie podczas poszukiwań takiej formuły przeczytałem na Wikipedii zdanie dotyczące hasła "przepływy". Była to definicja z dziedziny fizyki a ja jako absolutny dyletant tej nauki, bez większego zagłębiania się w szczegóły, nie byłem w stanie jej właściwie odczytać. Zdanie to jednak stało się dla mnie impulsem do dalszych działań. Wspomniane zdanie wygląda tak: "W przypadku płynu nielepkiego i przepływu bezwirowego, przepływ ustalony nosi nazwę przepływu potencjalnego, ponieważ pole prędkości jest wtedy polem potencjalnym." Doszedłem do wniosku, że najlepszym rozwiązaniem dla zachowania potencjalności wymowy jest znalezienie takiego właśnie pola sztuki - pola "bezwirowego" i "nielepkiego". W ten właśnie sposób mimo, że cała sprawa wzięła się z żartobliwego potraktowania hasła, udało mi się dojść do zgoła poważnych wniosków. Jedynie prezentacja dzieł sztuki nie dających bezwzględnych odpowiedzi na pytania (tak rozumiem ideę dzieł "nielepkich" czyli nie poruszających się w moralizatorskich, paranaukowych czy jakichkolwiek innych definiujących kanałach) ani dzieł, które próbują nasz świat odwracać do góry nogami, albo chociaż nim potrząsnąć (tak rozumiem ideę dzieł "bezwirowych" czyli np. odległych od polityki, krytyki itd.) jest w stanie zachować taki charakter wypowiedzi.