Przestrzeń Babci

"Babcia na jabłoni" - reż. Arkadiusz Klucznik - Śląski Teatr Lalki i Aktora "Ateneum"

Słów kilka z przedpremierowej konferencji prasowej, z pokazem dwóch scen.

„Babcia na jabłoni" Miry Lobe to lektura z dzieciństwa, którą się pamięta. Szczególnie, jeśli tak jak bohater książki, nie miało się już babci albo mieszkała bardzo daleko. W Śląskim Teatrze Lalki i Aktora Ateneum przygotowano prapremierę tej pozycji, w adaptacji i reżyserii Arkadiusza Klucznika. Wydaje się, że od czasu, gdy w 1965 roku książka została wydana, w przestrzeni potrzeb i tęśknot między babciami i wnukami , dzięki Bogu, nic się nie zmieniło.

Gdy siedziałam na widowni i patrzyłam na scenę, nasunęło mi się skojarzenie ze sztuką Yasminy Rezy „Sztuka".gdzie lejtmotywem jest duży biały obraz na białym tle. Na scenie oglądaliśmy przygotowujących się do pokazu aktorów ubranych na biało, zlewających się z białymi ścianami i białą drabiną – stąd skojarzenia.

Ta jednolita, czysta przestrzeń doskonale się sprawdziła, gdy pojawiły się lalki. Proste i wyraziste zarówno formą, jak i kolorem. Lalki żyworękie – to forma sceniczna, gdy bohater grany jest równocześnie w dwóch planach – przez aktora i lalkę. Ręka postaci jest równocześnie ręką animowanej lalki. Jedyną niezupełnie „białą" postacią okazała się tytułowa Babcia. W delikatnych pastelach przypomina raczej pięknego, rzadkiego motyla. Jako jedyna buduje też swoją postać bez użycia lalki. Jędrek, bohater tej opowieści, tęskni za taką bliskością, jaką daje kontakt z babcią. Stworzona z jego marzeń pojawia się wkrótce i zamieszkuje na jabłoni w pobliżu domu. Chłopcu nie brak wyobraźni, więc przeżywają razem niezwykłe rzeczy. Na wspomnianym białym tle, jak na ogromnym białym ekranie, wizualizują się ich przygody. Na przykład podróż do Indii.

Zapowiada się premiera bardzo obiecującego, plastycznego przedstawienia, w którym realizatorzy wykorzystali projekcje multimedialne, by tworzyć nowe miejsca i dynamikę wydarzeń.

Urszula Makselon
Dziennik Teatralny Katowice
7 października 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...