Przestrzeń dialogu i refleksji

9. Festiwal Boska Komedia w Krakowie

W Krakowie między 8 a 17 grudnia 2016 po raz 9. odbędzie się jeden z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych polskich festiwali teatralnych: Boska Komedia. Zobaczymy łącznie 28 spektakli, z czego 10 w konkursie głównym INFERNO, 8 w konkursie PARADISO - nowo powstałym w tegorocznej edycji konkursie dla młodych twórców, odbędą się dwie premiery teatralne i pokazane zostaną dwa spektakle zagraniczne.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest hasło: JESZCZE POLSKA NIE ZGINĘŁA PÓKI TEATR ŻYJE, które ma przypomnieć, że o sile i pozycji kraju świadczą nie tyle polityczne deklaracje, co przede wszystkim niezależny obieg myśli i idei, ich rozpiętość i różnorodność. Bartosz Szydłowski, dyrektor artystyczny festiwalu zwraca uwagę na to, że polski teatr jest marką rozpoznawalną na całym świecie:
Możemy tracić w rankingach gospodarczych, ale cały czas utrzymujemy się na topie rankingów teatralnych. Naszym hasłem chciałbym stanąć w obronie ludzi teatru, dać impuls do zjednoczenia się środowiska oraz sprzeciwić się często zideologizowanej lub sprowadzonej do wymiaru ekonomicznego debacie o kulturze w naszym kraju. Boska Komedia jest czasem szczególnym, to głęboki oddech po intensywnym roku artystycznej pracy, miejsce spotkania, tych którzy teatr tworzą i tych którzy go kochają. Na Boskiej Komedii ładujemy akumulatory, bo atmosfera tego festiwalu pokazuje, że to co dzieje się na scenach teatralnych Polski nie pozostawia obojętnym, pomaga rozmawiać i rozumieć nas samych. Tworzymy przestrzeń dialogu, refleksji i zjednoczenia - wykonujemy symboliczny gest odnowienia wiary w teatralną utopię, czyli w lepsze, możliwe światy, gdzie Inność drugiego człowieka budzi ciekawość i jest szansą na wzbogacenie nas samych.

Jak co roku, najbardziej emocjonującą częścią festiwalu będzie Konkurs Polski - INFERNO, gdzie zobaczymy 10 najszerzej dyskutowanych premier sezonu. Pojawiają się nowe dla tej sekcji nazwiska, co wyraźnie świadczy o ciągłej ewolucji polskiego teatru, zainteresowaniu nowymi tematami czy tendencjami inscenizacyjnymi. Zobaczymy kameralnego „Komedianta" Agnieszki Olsten na podstawie sztuki Thomasa Bernharda, z rewelacyjną Agnieszką Kwietniewską w roli tytułowej, „Dybuka" Anny Smolar z Teatru Polskiego w Bydgoszczy, gdzie tradycyjna przypowieść o opętaniu służy do demaskacji polskich kompleksów, lęków i uprzedzeń, „Białą siłę, czarną pamięć" Piotra Ratajczaka, spektakl luźno oparty na nominowanym do nagrody Nike zbiorze reportaży Marcina Kąckiego również dotykający najboleśniejszych punktów polskiej historii. W INFERNO pojawi się także Agata Duda–Gracz i jej zrealizowane w Teatrze Muzycznym w Gdyni, wizualnie wysmakowane przedstawienie „Kumernis, czyli o tym jak świętej panience broda rosła". Nie zabraknie festiwalowych weteranów. Radek Rychcik przyjedzie z „Weselem" zrealizowanym w Teatrze Śląskim w Katowicach, spektaklem będącym konsekwentną kontynuacją inscenizacyjnych strategii reżysera, który rozbija klasyczne struktury polskich dzieł narodowych wrzucając je w pozornie obcy dla naszej kultury kontekst - tym razem ideologicznych wojen Irlandii Północnej. Wiktor Rubin i Jola Janiczak pokażą „Każdy dostanie to, w co wierzy" z Teatru Powszechnego w Warszawie - performatywny eksperyment inspirowany „Mistrzem i Małgorzatą" Michaiła Bułhakowa, badający mechanizmy i koncepcje budowania demokracji. Na festiwal powraca także Krzysztof Garbaczewski i jego „Robert Robur" - spektakl oparty na prozie Mirosława Nahacza i podejmujący temat wirtualizacji i mediatyzacji współczesnego świata. W konkursie polskim znajdą się również dwa przedstawienia z Narodowego Starego Teatru w Krakowie - „Podopieczni" w reżyserii Pawła Miśkiewicza na podstawie sztuki Elfriede Jelinek, w niezwykle ciekawy sposób podejmujące temat uchodźctwa i tożsamościowego kryzysu Europy oraz „Wróg ludu" Jana Klaty na podstawie tekstu Ibsena, biorący pod lupę mechanizmy tworzenia się politycznych konfliktów w mikroskali małej, zamkniętej społeczności.

Nie zabraknie też laureata zeszłorocznego grand prix Michała Borczucha, który pokaże „Wszystko o mojej matce" - spektakl tytułem nawiązujący do kultowego dzieła Almodovara, będący osobistą opowieścią reżysera o utracie, przyjaźni i kobiecości. Międzynarodowe jury z Chile, Japonii, Iranu, Finlandii i Wielkiej Brytanii wybierze najlepszy spektakl sezonu oraz przyzna najważniejsze nagrody teatralne.

Laureaci konkursu INFERNO zostaną wyłonieni przez międzynarodowe jury, które przyzna Krakowskie Nagrody Teatralne, główna nagroda w wysokości 50 tys. złotych, ufundowana przez prezydenta Krakowa, Jacka Majchrowskiego, zasili budżet teatru będącego producentem zwycięskiego spektaklu. Nagrody indywidualne dla twórców w siedmiu kategoriach ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tradycją Boskiej Komedii jest koprodukcja premier w ramach sekcji PURGATORIO, w tym roku do współpracy został zaproszony Grzegorz Wiśniewski, który wystawi polską prapremierę „Plastików" Mariusa von Mayenburga, uznanego niemieckiego dramaturga. Premiera odbędzie się 8 grudnia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Dzień później, 9 grudnia w Łaźni Nowej pokazana zostanie druga festiwalowa premiera „Wieloryb The Globe" w reżyserii Evy Rysovej z Krzysztofem Globiszem w roli głównej (współprodukcja Teatr Stary w Lublinie).
Oprócz tego, w programie tegorocznego PURGATORIO znajdą się spektakle zagraniczne, powstałe jednak przy wyraźnym udziale polskich artystów i instytucji kultury. Pokażemy „The Institute of Memory" Larsa Jana, multimedialny projekt zrealizowany na setną rocznicę urodzin Tadeusza Kantora z dramaturgią Anny R. Burzyńskiej i wsparciem Instytutu Adama Mickiewicza oraz „Drame Princes " Michała Borczucha ze słoweńskiego Mladinsko Theatre powstały we współpracy z Instytutem im. Adama Mickiewicza i Polską Ambasadą w Lublanie.

Temperaturze INFERNO dorówna tegoroczne PARADISO, czyli sekcja młodych. Po raz pierwszy odbędzie sie w formie konkursowej, młodych artystów bedzie oceniać odrębne od infernalnego, ale również międzynarodowe jury złożone z reżyserów i kuratorów z Izraela, Nowej Zelandii i Korei. Zobaczymy realizacje: Magdy Szpecht, Katarzyny Kalwat, Kuby Roszkowskiego, Anny Karasińskiej, Teo Dumskiego, Małgorzaty Warsickiej, Jakuba Skrzywanka, Anety Groszyńskiej.

Nagrodą w konkursie będzie realizacja spektaklu o wartości 100 000 zł oraz jego prezentacja podczas przyszłorocznej edycji Festiwalu ufundowana przez Teatr Łaźnia Nowa w ramach środków finansowych przekazanych z Gminy Miejskiej Kraków.

Ponadto w PARADISO możemy, jak co roku, spodziewać się pozakonkursowego przeglądu dorobku szkół teatralnych od defaworyzowanej dotychczas szkoły z Białegostoku po PWST z Wrocławia i Krakowa.

Dla kuratorów zagranicznych została także przygotowana „ścieżka krakowska", w czasie której obejrzą kameralne krakowskie przedstawienia Teatru Ludowego, Teatru KTO, Teatru Figur i odwiedzą Cricotekę.

Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach od 8 do 17 grudnia, sprzedaż biletów i karnetów na wydarzenia rusza 20 października br. Oganizatorami festiwalu są Teatr Łaźnia Nowa oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe, partnerami są Gmina Miejska Kraków, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytut Adama Mickiewicza, Kraków Airport, Instytut Teatralny.

___
Teatr Łaźnia Nowa w Nowej Hucie został otwarty 1 stycznia 2005 roku, wcześniejszą działalność teatru wyznacza kilkuletnia historia Stowarzyszenia Teatralnego "Łaźnia". W teatrze znajdującym się na Nowej Hucie, na os. Szkolnym 25, w postindustrialnej przestrzeni wyremontowanych hal dawnych warsztatów znajdują swoje miejsce zarówno znani reżyserzy i aktorzy, jak i amatorzy oraz młodzi twórcy. Ale wyjątkowość tego miejsca wynika nie tylko z jego egalitarności. To również efekt myślenia o teatrze jako miejscu zderzenia tradycji z nowoczesnym myśleniem. Łaźnia Nowa jest miejscem wyjątkowym: realizuje spektakle ważne, nieoczywiste, nierzadko ryzykowne. Rozprawia się z klasyką – nie na kolanach, ale też nie po to, by ją bezmyślnie ośmieszać. Podczas ponad dziesięciu lat istnienia, Łaźnia Nowa wypracowała sobie solidną markę na polskim rynku teatralnym, wykreowała m.in. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Festiwal teatralny Genius Loci, Festiwal Mrożkowski, w wakacje 2016 roku zrealizowała z dużym sukcesem Nowy Bulwar(t) Sztuki - plenerowy cykl ponad 100 różnych wydarzeń: spektakli, koncertów, warsztatów, pokazów, na które wstęp był darmowy. Wystawiane w Łaźni spektakle otrzymywały wiele prestiżowych nagród i gościły na licznych, także międzynarodowych, festiwalach. W nowohuckiej przestrzeni realizowane są projekty międzynarodowe i koprodukcje z partnerami z całej Polski. Powstają też programy i spektakle autorskie w oparciu o ścisłą współpracę z mieszkańcami dzielnicy. Łaźnia Nowa to bowiem przede wszystkim „teatr dla ludzi". Powraca do fundamentalnych pytań o wspólnotę wokół danego miejsca, o jego rolę w rozwoju lokalnej społeczności. Afirmatywność, wiara w siłę kreatywną człowieka, bezpośredniość pomogły Łaźni zakorzenić się w dzielnicy, pozyskać wiernych widzów i snuć plany na przyszłość. Więcej informacji na http://www.laznianowa.pl/
___
Krakowskie Biuro Festiwalowe to wiodąca polska instytucja realizująca najważniejsze wydarzenia kulturalne w skali kraju i Europy. KBF to największe krakowskie festiwale, spektakularne widowiska, głośne w Polsce i Europie imprezy z dziedziny muzyki, teatru, filmu, sztuk pięknych czy literatury. To jedna z najbardziej aktywnych polskich instytucji życia publicznego. Biuro organizuje m.in. prestiżowe festiwale muzyczne: Misteria Paschalia, Sacrum Profanum, Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, a także wydarzenia literackie: Festiwale Miłosza i Conrada. Biuro jest także promotorem takich projektów kulturalnych jak: Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego NETIA OFF CAMERA, cykli: Opera Rara, ICE Classic i ICE Jazz. KBF jest wydawcą magazynu „Karnet", operatorem Centrum Kongresowego ICE Kraków, Krakow Film Commission oraz operatorem wydarzeń kulturalnych w TAURON Arenie Kraków. W strategię działań Biura wpisują się również interdyscyplinarne projekty związane z prowadzonym programem Kraków Miasto Literatury UNESCO. Dodatkowo KBF administruje punktami sieci informacji miejskiej InfoKraków oraz prowadzi portale tematyczne tj. Krakow.travel, czy Kids In Kraków. Działalność Krakowskiego Biura Festiwalowego obejmuje również inicjatywy na rzecz rozwoju przemysłów kreatywnych (Sieć Miast Festiwalowych), turystyki kulturalnej i biznesowej, przemysłu spotkań (inicjatywa Kraków Network) i przemysłów czasu wolnego. Więcej na: www.biurofestiwalowe.pl

(-)
Materiał organizatora
21 października 2016

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia