Przywrócić dramatowi należną mu rangę

Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@port

Trzeba powiedzieć wprost, że ten rok nie był szczególnie owocny dla inscenizacji polskiego dramatu. Mamy jednak osiem spektakli konkursowych, cztery pozakonkursowe i szereg działań dodatkowych, skupionych wokół polskiego dramatu - mówi Bogdan Ciosek, dyrektor programowy Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni

Festiwal Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (19-26 listopada) i poprzedzający go finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (17-19.11) mają być barometrem tego, co się w polskim teatrze dzieje. Ale czy tak jest w istocie?

R@Port startuje po raz szósty, najlepszy polski tekst dramatyczny wyłoniony zostanie po raz czwarty.

Impreza powstała trochę w poprzek tendencjom w polskim teatrze, który w ostatnich dwóch dekadach zwykł traktować współczesny polski dramat po macoszemu. R@Port i związana z nim Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna mają za zadanie przywrócić polskiemu dramatowi należną mu rangę. Dwie ostatnie jego edycje (w 2009 roku kierowała nim Joanna Puzyna-Chojka, a rok później Paweł Wodziński) można zaliczyć do udanych. Jak będzie tym razem?

- Mamy uszczuplony budżet w stosunku do ubiegłorocznego o 300 tys. zł i tych pieniędzy bardzo nam brakuje [przyczyną odrzucenia dotacji przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego były błędy formalne wniosku Teatru Miejskiego - przy. ŁR]. Trzeba też powiedzieć wprost, że ten rok nie był szczególnie owocny dla inscenizacji polskiego dramatu. Mamy jednak osiem spektakli konkursowych, cztery pozakonkursowe i szereg działań dodatkowych, skupionych wokół polskiego dramatu - wyjaśnia dyrektor programowy R@Portu, Bogdan Ciosek.

Trzeba przyznać, że w Gdyni (w tym roku przedstawienia prezentowane są w Teatrze Miejskim i Scenie YMCA) pokazane zostaną spektakle głośne i uznane, jak "Był sobie Andrzej, Andrzej, Andrzej i Andrzej" Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego z Teatru im. Szaniawskiego w Wałbrzychu (21.11, godz. 18, Scena YMCA) czy "III Furie" w reż. Marcina Libera z Teatru im. Modrzejewskiej w Legnicy (25.11, godz. 20, Scena YMCA) to przedstawienia już docenione, które objechały największe polskie festiwale teatralne. Nie inaczej rzecz się ma z offowym, niewielkim spektaklem wrocławskiego Teatru Ad Spectatores "Żywoty Świętych Osiedlowych" w reżyserii i wykonaniu Agaty Kucińskiej (24.11, godz. 20, Teatr Miejski).

- Chciałem, by zapraszane spektakle budowały całość kompozycyjną. To repertuar ukierunkowany na sprawy społeczno-polityczne. Nowe pokolenie twórców dokonuje ostrego przewartościowania całego systemu wartości - dodaje Bogdan Ciosek. - Dlatego w konkursie znalazły się spektakle gorzkie, bolesne, drastycznie ukazujące jak dzisiaj teatr mierzy się z pojęciami narodu, patriotyzmu i innych wartości. Uważam, że tworzy on pejzaż, który zamykam pytaniem "a ot, co z nas pozostało (?)".

Poza nurtem konkursowym czeka nas przegląd teatru polonijnego, poświęconego polskim twórcom powojennym (Różewicz, Mrożek, Hemar i Osiecka z Putzlacher) w realizacjach teatrów z Wilna, Lwowa i Czeskiego Cieszyna.

- Chcę uświadomić jaką przebył drogę polski teatr w ostatnich nastu-, czy kilkudziesięciu latach. Chciałem pokazać szczątki kultury polskiej rozsianej po naszych kresach i zachęcić w ten sposób do uczestnictwa w R@Porcie tych, którzy w nowoczesnym repertuarze konkursowym się nie odnajdują - przyznaje dyrektor programowy R@Portu.

Co jeszcze? Przede wszystkich Radio pod gwiazdami - w Planetarium Akademii Morskiej zobacz na mapie Gdyni, w samo południe, od poniedziałku do piątku (21-25.11), prezentowane będą słuchowiska Teatru Polskiego Radia na podstawie sztuk wszystkich finalistów ubiegłorocznej edycji Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, zaś od niedzieli do czwartku (19-24.11) w Klubie Filmowym zobacz na mapie Gdyni w Gdyni oglądać można spektakle Teatru TV, m.in. nagrodzony na doceniony na sopockim Festiwalu Dwa Teatry Grand Prix "Kontrym" w reż. Marcina Fischera (19.11, godz. 12) czy "Boulevard Voltaire" Andrzeja Barta (23.11, godz. 10:30).

Bilety na spektakle teatralne kosztują od 20 do 50 zł (normalne) i od 15 do 40 zł (ulgowe). Wszystkie pozostałe wydarzenia są bezpłatne.

Łukasz Rudziński
Trojmiasto
21 listopada 2011

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...