Recital operowy w Szczecinie

Klucz do poezji - Opera na Zamku w Szczecinie

19 marca w Operze na Zamku w Szczecinie wyjątkowy recital! Zabrzmi muzyka Benjamina Brittena, Erika Satie'go, Manuela Rosenthala, Claude'a Debussy'ego. Recital „Klucz do poezji" w wykonaniu sopranistki Ewy Olszewskiej i pianistki Olgi Bilej zaprowadzi nas do barwnego, surrealistycznego świata, pełnego wdzięku, lekkości, ironii, a nawet absurdu, świata muzyki niezwykle wrażliwych kompozytorów.

Początek recitalu o 19.00. Bilety dostępne na stronie Opery na Zamku: www.opera.szczecin.pl oraz w kasie teatru. Cena: 20 złotych.

Serdecznie zapraszamy!

Olga Bila: „Mamy do czynienia z bardzo interesującym dla muzyka i słuchacza repertuarem. Jest to program, który jest bardzo różny stylistycznie, ale łączy go język francuski i czas powstania. Stawia on przed pianistą spore wyzwanie polegające nie tylko na trudnościach technicznych czy innym pojmowaniu muzycznego czasu, ale może przede wszystkim na odmiennym traktowaniu instrumentu. W pierwszej części, w której zaprezentujemy z Ewą Olszewską Les Illuminations, op. 18 Benjamina Brittena, fortepian niejako zastępuje oryginalnie wykorzystywaną do tego dzieła orkiestrę. Postawiłam sobie za cel oddanie charakteru i barw zespołu instrumentalnego. W drugiej części fortepian występuje już w pełnej krasie pokazując wszystkie swoje możliwości. Bardzo trudne są Estampes Debussy'ego na fortepian solo, które wymagają dużej biegłości technicznej i budowania przed słuchaczem obrazu bez użycia tekstu. Cały repertuar może okazać się na pierwszy rzut niełatwy dla słuchacza – nie mamy tu Beethovena, Brahmsa czy Chopina, ale mniej znanych w Polsce kompozytorów, jednak przy odrobinie wyobraźni można bez trudu zatopić się w muzyce. W końcu jej język jest międzynarodowy".

Program recitalu:

Benjamin Britten (1913–1976) – Les Illuminations op. 18 do słów Arthura Rimbauda

1. Fanfare (Fanfara)

2. Villes (Miasta)

3a. Phrase (Fraza)

3b. Antique (Starożytny)

4. Royauté (Królowanie)

5. Marine (Pejzaż morski)

6. Interlude (Interludium)

7. Being Beauteous (Istota Piękna)

8. Parade (Parada)

9. Départ (Odejście)

* * *

Claude Debussy (1862–1918) – Pagodes (Pagody) nr 1 z cyklu Estampes na fortepian solo

Manuel Rosenthal (1904–2003) – Rêverie (Zaduma) nr 1 z cyklu Trois Mélodies (Trzy melodie) do wierszy Marie Roustan

Erik Satie (1866–1925) – Les Anges (Anioły) i Élégie (Elegia) nr 1 i 2 z cyklu Trois Mélodies de 1886

Claude Debussy – La soirée dans Grenade (Wieczór w Grenadzie) nr 2 z cyklu Estampes na fortepian solo

Erik Satie – La Statue de bronze (Posąg z brązu) nr 1 z cyklu Trois Mélodies de 1916

Erik Satie – Ludions

1. Air du rat (Aria szczura)

2. Spleen (Splin)

3. La Grenouille américaine (Amerykańska żaba)

4. Air du poète (Aria poety)

5. Chanson du chat (Pieśń kota)

Claude Debussy – Jardins sous la pluie (Ogrody w deszczu) nr 3 z cyklu Estampes na fortepian solo

Claude Debussy – Paysages belges. Chevaux de bois (Belgijskie krajobrazy. Drewniane konie) nr 4 z cyklu Ariettes oubliées (Zapomniane arietty)

Claude Debussy – Fantoches (Marionetki) nr 2 z cyklu Fêtes galantes (Wytworne zabawy)

Jules Massenet (1842–1912) – Nuit d'Espagne (Hiszpańska noc)

* Olga Bila fortepian

Pianistka, pochodzi z Ukrainy, laureatka międzynarodowych i krajowych konkursów i festiwali. Studiowała grę na fortepianie w Akademii Muzycznej im. S. Prokofiewa w Doniecku pod kierownictwem prof. Natalii Czesnokowej. W 2015 r. przeprowadziła się do Polski. Obecnie jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie pracuje jako korepetytor solistów i chóru. Przygotowywała spektakle premierowe, m.in. światowe i polskie prapremiery: Historia najmniej prawdopodobna – J. Kornowicza, Dokręcanie śruby – B. Brittena, Guru – L. Petitgirarda, Proces – P. Glassa. Występuje w Polsce i Niemczech, na Litwie, Rosji i Ukrainie w składzie orkiestry, z wokalistami i instrumentalistami, kwartetem Ba-rock i zespołem wokalno-instrumentalnym Fairy Ladies. Od 2018 r. również współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, od 2019 r. z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie.

Fot. z próby: Opera na Zamku

Działalność Opery na Zamku w Szczecinie jest współfinansowana przy Wsparciu ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Materiał Teatru
18 marca 2021

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...