Repertuar sezonu 2024/25
Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie13 maja 2024 roku w wyjątkowym kadrze – na Scenie Moniuszki, w scenerii „Halki" w reżyserii Mariusza Trelińskiego, odbyła się konferencja prasowa, podczas której przedstawiono repertuar nadchodzącego sezonu. Zaplanowano 8 premier: 4 operowe, 2 w wersjach koncertowych i 2 baletowe. W związku z sytuacją polityczną, w repertuarze konsekwentnie nie znalazły się dzieła rosyjskich twórców.
Repertuar nadchodzącego sezonu zaprezentowali przedstawiciele Teatru Wielkiego - Opery Narodowej: Waldemar Dąbrowski – Dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Patrick Fournillier – Dyrektor Muzyczny, Krzysztof Pastor – Dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, Mariusz Treliński – Dyrektor Artystyczny i Agnieszka Smoczyńska – reżyserka filmowa rozpoczynająca współpracę z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w roli reżyserki opery.
Sezon premier operowych, w listopadzie 2024 roku, otworzy „Czarna maska" Krzysztofa Pendereckiego, w reżyserii Davida Pountney'a i pod kierownictwem muzycznym Bassema Akiki. Akcja opery rozgrywa się w XVII wieku, jednak sztuka, na podstawie której opracowano libretto, wywodzi się z niestabilnych politycznie lat 20. XX wieku. W przygotowanej inscenizacji zostanie podjęta próba przekazania uniwersalnej i zawsze aktualnej przestrogi przed budowaniem ładu społecznego na kruchych fundamentach.
„Simon Boccanegra" Giuseppe Verdiego, w reżyserii Agnieszki Smoczyńskiej, to opera przeniesiona w przyszłość, postapokaliptyczna wizja świata po katastrofie klimatycznej. Premiera pod batutą Fabio Biondiego odbędzie się w lutym 2025 roku.
W nadchodzącym repertuarze znajdzie się też niewystawiana w Warszawie od lat „Ariadna na Naxos" Richarda Straussa. Spektakl w reżyserii Mariusza Trelińskiego i pod batutą Lothara Koenigsa będzie mieć premierę w kwietniu 2025 roku.
Maj 2025 r. stworzy okazję do poznania repertuaru francuskiego, dzięki operze „Romeo i Julia" Charles'a Gounoda, która zostanie wykonana w wersji koncertowej, z udziałem około 15 solistów, chóru i orkiestry, pod dyrekcją Patricka Fournillier.
Współczesny repertuar wprowadzi do Teatru Wielkiego - Opery Narodowej język kaszubski wraz z cyklem „Wòlô Bòskô" na baryton i fortepian autorstwa Łukasza Godyli. Wyboru tekstów i melodii tradycyjnych pieśni kaszubskich, na których oparty jest utwór, dokonał pochodzący z regionu śpiewak Damian Wilma. Wersję sceniczną, której premiera planowana jest na grudzień 2024 roku, na scenie kameralnej opracowuje Jarosław Kilian. Spektakl postrzegany jest jako początek cyklu poświęconego obecnym w polskiej rzeczywistości kulturom, wciąż zachowującym swoją tożsamość. W planach jest spektakl poświęcony językowi śląskiemu, a w dalszej kolejności być może kulturze kurpiowskiej.
„Duch wojewody" Ludwika Grossmana, to opera komiczna ze szczęśliwym zakończeniem. Spektakl pod batutą Marty Kluczyńskiej i w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego będzie mieć swą premierę w kwietniu 2025 roku.
Premiery baletowe otworzy w październiku 2024 roku „Peer Gynt" Henrika Ibsena, w choreografii Edwarda Cluga i pod batutą Alexeia Baklana, z nieco surrealistyczną, współczesną historią obieżyświata odnajdującego samego siebie poprzez podróże i przeżyte przygody.
W czerwcu 2025 roku Krzysztof Pastor przedstawi „Prometeusza", do muzyki Philipa Glassa i Wolfganga Amadeusza Mozarta, pod batutą Patricka Fournillier. Będzie to zaskakujące zestawienie dwóch rozbieżnych stylów i utworów, które dzieli ponad 200 lat, stwarzające dla orkiestry okazję do zmierzenia się z rzadko granymi w teatrze dziełami. „Requiem" Mozarta zostanie wykonane przez orkiestrę kameralną, chór i 4 solistów, podczas gdy „XI Symfonię" Philipa Glassa wykona ponad 95-osobowa orkiestra, a dzieło zostanie przedzielone utworem fortepianowym. Dla publiczności „Prometeusz" stanowić więc będzie wyjątkową okazję do podziwiania jednocześnie baletu, chóru, orkiestry i solowego pianisty.
Poza premierami, w repertuarze nadchodzącego sezonu, obecne będą spektakle wystawiane w poprzednich latach, a wśród nich zarówno pozycje współczesne, takie jak opera „Ślepy tor" Krzysztofa Meyera i balet „Pinokio" Mieczysława Wajnberga, jak i dzieła z kanonu operowego: „Carmen", „Czarodziejski flet", „Straszny dwór", „Così fan tutte", „Madame Butterfly" czy „Tosca", i baletowego: „Dama kameliowa", „Don Kichot" i „Giselle". Nie zapomnimy również o „Draculi".
Teatr Wielki - Opera Narodowa kontynuować będzie cykliczne wydarzenia i inicjatywy. W dniach 2-7 czerwca 2025 roku odbędzie się 12. Edycja Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. Do udziału w nadchodzącej edycji nie zostaną dopuszczeni obywatele Federacji Rosyjskiej ani artyści współpracujący z instytucjami kultury tego państwa. Ponadto w Salach Redutowych kontynuowany będzie cykl Preludiów operowych. Na uwagę zasługuje również rozpoczęta w 2023 roku i kontynuowana inicjatywa Polski Balet Narodowy Junior, skierowana do absolwentów szkół baletowych, przede wszystkim polskich, choć dopuszczani są też wychowankowie zagranicznych szkół baletowych. Inicjatywa otrzymała dofinansowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ponadto, w ramach partnerskiej współpracy pomiędzy Teatrem Wielkim - Operą Narodową a Narodowym Centrum Kultury, w teatrze zostanie zorganizowany VI Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej Eufonie.
Teatr Wielki - Opera Narodowa to również Galeria Opera i Muzeum Teatralne. W nadchodzącym sezonie Galeria Opera zaprosi na dwie wystawy przekrojowe prac Stanisława Baja i Andrzeja Dudzińskiego, natomiast Muzeum Teatralne przygotuje ekspozycje o Cesare Trombinim i Jadwidze Marii Jarosiewicz.
W 2025 roku Teatr Wielki - Opera Narodowa obchodzić będzie dwa jubileusze: 200. rocznicę położenia kamienia węgielnego pod budowę Teatru Wielkiego oraz 60-lecie otwarcia gmachu Teatru Wielkiego po odbudowie ze zniszczeń wojennych.
Sprzedaż biletów na wydarzenia z repertuaru sezonu 2024/25 rozpocznie się 21 maja o godzinie 11:00. Tego dnia możliwe będzie zakupienie biletów ze zniżką 21%.