Rewizja polskiego narodowego dziedzictwa

"Chopin bez Fortepianu" - reż. Michał Zadara - Agencja Artystyczna GAP

Jacek Kaspszyk poprowadzi w Krakowie pierwsze wykonanie koncertów "Chopina bez fortepianu"

- „Niezwykle trudno jest w Polsce mówić o Chopinie - mówi Michał Zadara o swoim najnowszym projekcie. Albo się Chopina bezkrytycznie wielbi, albo się go odrzuca razem z całym narodowym kontekstem, w którym muzyka Chopina została utopiona". Reżyser, który ma w swoim dorobku inscenizacje na najważniejszych polskich scenach, szuka nowego sposobu mówienia przez Chopina i o Chopinie razem z Jackiem Kaspszykiem, dyrygentem, od następnego sezonu dyrektorem filharmonii narodowej. „Wykonamy oba koncerty fortepianowe, tyle że zamiast pianisty, aktorka Barbara Wysocka opowie, co robi fortepian - tłumaczy Kaspszyk. - Jest to dla mnie zupełnie nowe doświadczenie, otwierające noweżmo liwości łączenia teatru i muzyki." Jako szef muzyczny tego przedsięwzięcia, Kaspszyk zadba o to, by Wysocka i orkiestra Sinfonietta Cracovia współbrzmiały we właściwy sposób. „Z jednej strony wykonujemy zupełnie nowy utwór, partia orkiestrowa koncertów nigdy nie została jeszcze wykonana bez fortepianu - zapewnia dyrygent. - Z drugiej strony jest to bardzo wierna wersja koncertów Chopina, tyle że z tekstem zamiast fortepianu. Mam nadzieje, że po tym koncercie, słuchacze będą inaczej, z większym zaciekawieniem, słuchać tych arcydzieł muzyki".

Producentem tej zaskakującej inscenizacji jest krakowska Agencja Artystyczna GAP, powołana przez byłego wicepremiera i ministra finansów, profesora Uniwersytetu Ekonomicznego, Jerzego Hausnera. „Kultura jest sferą wolności - tłumaczy prof. Hausner - i sferą odpowiedzialności. Im ryzykowniejszy projekt, tym większa wartość dla życia intelektualnego państwa". 

Światowa Prepremiera „Chopina bez fortepianu" 23 marca 2013 r. w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. W Warszawie odbędzie się drugie wykonanie w ramach festiwalu „Chopin i jego Europa" w sierpniu 2013 r.

Więcej informacji na www.zadara.pl/chopin

Bilety do kupienia w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w sieci srzeda y EMPiK, Saturn i Media Markt na terenie całego kraju oraz na stronie www.ticketpro.pl

"Chopin bez fortepianu' to kolejna rewizja polskiego narodowego dziedzictwa autorstwa Michała Zadary. Reżyser znany z odkrywczych interpretacji klasycznych dramatów (Odprawa posłów greckich Kochanowskiego, Wesele Wyspiańskiego, Ksiądz Marek Słowackiego, Aktor Norwida), oraz projektów badających historię polską (Wałęsa. Historia wesoła, a ogromnie przez to smutna, Awantura warszawska, Sześć polskich mów) tym razem opuszcza bezpieczne granice teatru, by poddać interpretacji muzyczną esencję polskosci: koncerty Chopina.

W tej najbardziej ryzykownej transkrypcji w dotychczasowym dorobku artysty towarzyszy mu najwybitniejszy żyjący polski dyrygent- od sezonu 2013/14 dyrektor Filharmonii Narodowej - Jacek Kaspszyk, oraz aktorka wielokrotnie nagradzana za role w teatrze dramatycznym i re yserka własnych inscenizacji w teatrze i operze, Barbara Wysocka.

Pod batutą Maestra Kaspszyka, Barbara Wysocka wykona oba koncerty fortepianowe razem z orkiestrą Sinfonietta Cracovia - ale nie będzie grała na fortepianie, tylko opowie widzom krok po kroku, co robi fortepian. Scenariusz powstał z wywiadów z wybitnymi pianistami, prac muzykologicznych, biografii, listów Chopina oraz dzieł filozoficznych i teoretycznych. Jest werbalnym odpowiednikiem partii fortepianowej, przewodnikiem po koncertach, ich opisem i komentarzem. Struktura tekstu tego spektaklu odpowiada kompozycji koncertów.

Muzyka nie służy tylko do słuchania - może te prowokować ro ne interpretacje i dyskusje z nią i wokół niej. Chopin bez fortepianu wynika z przeświadczenia, że muzyka to nie tylko sztuka organizacji struktur dźwiękowych w czasie. Rozmowa o muzyce jest integralną częścią doświadczenia dzieła muzycznego. Ponad stuletnia recepcja dzieła muzyki Chopina oparta wyłącznie na wirtuozowskim jej odtwarzaniu nie wyczerpuje możliwości dialogu ani konfrontacji z dziełem, ani refleksji się nad kontekstem, w którym się je wykonuje.

"Chopin bez fortepianu" to działanie partyzanckie, mo e nawet noszące znamiona przemocy czy świętokradztwa, które ma na celu przywrócenie możliwości rozmowy o Chopinie, o koncertach, o muzyce, o Polsce, i o kulturze w ogóle.

(-)
Materiał Organizatora
11 marca 2013

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia