Rocznica Grudnia '70

Koncert SBB w rocznicę Grudnia '70 - Narodowy Instytut Audiowizualny

W niedzielę, 13 grudnia na dziedzińcu Narodowego Instytutu Audiowizualnego (NInA) na warszawskim Służewie, na wielkim ekranie będzie można zobaczyć transmisję koncertu SBB z Orkiestrą Filharmonii Szczecińskiej, poświęconego wydarzeniom z Grudnia 1970 roku. Tuż po nim, w sali kinowej NInA premierowy pokaz „Umarłej klasy" Tadeusza Kantora w realizacji Andrzeja Wajdy po rekonstrukcji cyfrowej. Wstęp wolny.

Legendarne SBB, czyli Józef Skrzek, Apostolis Anthimos i Jerzy Piotrowski w towarzystwie szczecińskich Filharmoników oddadzą muzyczny hołd bohaterom Grudnia '70 – uczestnikom protestów przeciwko polityce władz PRL. Koncert będzie transmitowany na dziedzińcu Narodowego Instytutu Audiowizualnego (ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa, stacja Metro Służew).

Zespół SBB był w drugiej połowie lat 70. najgorętszym polskim towarem eksportowym i prawdziwą koncertową rewelacją. Występowali po obydwu stronach żelaznej kurtyny, dzieląc scenę między innymi z Bobem Marleyem, Charlesem Mingusem i Mahavisnu Orchestra. Albumy nagrywali zarówno w studiach krajowych, jak i europejskich. Wiele z tych nagrań wywarło znaczący wpływ na kolejne pokolenia muzyków, także zagranicznych.

W 34. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego, SBB połączy siły z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie, by oddać hołd tym, którzy walczyli przeciwko polityce władz PRL. Aranżacji utworów SBB na orkiestrę dokonał Miłosz Wośko – kompozytor rezydent Filharmonii w Szczecinie w sezonie 2014/2015.

Transmisja koncertu na całorocznym dziedzińcu NInA rozpocznie się o godzinie 17.00. Wstęp wolny.

Więcej informacji na stronach:
http://www.nina.gov.pl/wydarzenia/plenerowa-transmisja-koncertu-sbb/
http://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/227-SBB_z_Orkiestra__LAB_3_El-Rock__koncert_w_rocznice_Grudnia_70

Z kolei o godzinie 18.00 w sali Ziemia Obiecana rozpocznie się ostatnie już spotkanie w ramach cyklu „Scena i ekran. Jesień teatralna w NInA". Będzie można zobaczyć dokument Krzysztofa Miklawszewskiego tadeusz.kantor@europa.pl (53 minuty) , w którym krakowski dokumentalista i wieloletni współpracownik Kantora rekonstruuje drogę, jaką słynny reżyser odbył przez Europę – od Warszawy do Paryża, od Wielopola Skrzyńskiego do Florencji i Mediolanu, przez nadmorskie Pietrasanta do Wielkiej Brytanii (Londyn, Edynburg), a stamtąd z powrotem do Niemiec (Norymberga) i Polski (Kraków).

Około 19.00 odbędzie się premierowy pokaz zrekonstruowanego cyfrowo przez NInA obrazu „Umarła klasa. Seans Tadeusza Kantora" w zapisie filmowym Andrzeja Wajdy (75 minut). Na ten wyjątkowy wieczór, realizowany w roku 100. urodzin i tuż po, przypadającej 8 grudnia, 25. rocznicy śmierci artysty zdążą przybyć także widzowie transmisji koncertu SBB.

Pierwszym impulsem dla Kantora do podjęcia pracy nad przedstawieniem „Umarłej klasy" było zajrzenie przez okno do wnętrza opustoszałej klasy z rzędami ławek w Bielkowie koło Osiek. Był rok 1972. Artysta uprzytomnił sobie wówczas siłę wspomnienia, pustki i śmierci, wyobrażając sobie uczniów, którzy pomarli. Taki był punkt wyjścia dla jego słynnego przedstawienia – „seansu dramatycznego", stanowiącego opus magnum teatru Kantora. Dźwięki Walca François, manekiny usadzone za szkolnymi pulpitami, postacie staruszków wyglądających jak trupy, a zachowujących się jak dzieci – to dziś znaki-symbole awangardowego teatru drugiej połowy XX wieku. „Umarła klasa", której premiera odbyła się w 1975 roku, doczekała się trzech telewizyjnych rejestracji. Wersja Andrzeja Wajdy pochodzi z 1976 roku. Reżyser wyprowadził „Umarłą klasę" z piwnicy Krzysztoforów, kręcąc niektóre sceny w krakowskich plenerach.

Więcej informacji na stronie:
http://nina.gov.pl/wydarzenia/tadeusz-kantor-i-umar%C5%82a-klasa-jesie%C5%84-teatralna-w-nina/

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) to nowoczesna instytucja kultury, która już od dekady zajmuje się digitalizacją, udostępnianiem i promocją polskiego dziedzictwa audiowizualnego. Misją statutową NInA jest gromadzenie, archiwizacja, rekonstrukcja i udostępnianie najbardziej wartościowych przejawów kultury filmowej, muzycznej i teatralnej.

NInA działa w sieci i poza nią. Większość swoich nieustannie powiększających się zasobów publikuje w internecie. Poprzez serwis Ninateka (www.ninateka.pl) udostępnia ponad 5500 materiałów audio i wideo dotyczących kultury. Od niedawna wszystkie archiwizowane przez NInA zbiory, blisko 10 000 materiałów trwających łącznie ponad 3000 godzin, można przeglądać w stacjonarnym Archiwum NInA w nowej siedzibie Instytutu. NInA jest wydawcą Dwutygodnik.com, internetowego pisma o kulturze, które na bieżąco relacjonuje i opiniuje życie kulturalne i społeczne w kraju i za granicą, oraz serwisu edukacyjnego Muzykoteka szkolna (www.muzykotekaszkolna.pl), stymulującego zainteresowanie muzyką wśród dzieci i młodzieży.

Działalność internetową dopełniają wydarzenia realizowane stacjonarnie przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 na warszawskim Służewie m.in. projekcje filmowe, wystawy, debaty, warsztaty, seminaria i konferencje zarówno dla profesjonalistów jak i amatorów sztuki audiowizualnej, w tym także rodzin z dziećmi, młodzieży i seniorów. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

NInA kształci świadomego odbiorcę i twórcę kultury audiowizualnej, prowadzi działania z zakresu edukacji audiowizualnej oraz kultury 2.0, współpracuje z ekspertami w zakresie nowych mediów, prawa autorskiego, archiwizacji i rekonstrukcji cyfrowej.

Instytut od początku swojego istnienia jest także wydawcą wielu unikatowych na rynku serii DVD i CD przedstawiających wybitne polskie filmy animowane i dokumentalne, jak również najnowszą twórczość współczesnych kompozytorów oraz reżyserów teatralnych i operowych. NInA koprodukuje filmy fabularne i dokumentalne takie jak nominowana do Oscara Joanna Anety Kopacz, Hiszpanka Łukasza Barczyka, Ziarno prawdy Borysa Lankosza czy Inny świat Doroty Kędzierzawskiej.

(-)
Materiał Organizatora
11 grudnia 2015

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia