Rocznica opery "Uprowadzenie z seraju"

„Uprowadzenie z seraju" - komp. Wolfgang Amadeusz Mozart - lib. Gottlieb Stephanie - reż. Burgtheater w Wiedniu - prapremiera: 16 lipca 1782

Wolfgang Amadeusz Mozart to twórca piętnastu oper, z których jedną z najpopularniejszych jest „Uprowadzenie z seraju", czyli komiczna opera napisana na bazie modnej w XVIII wieku tematyki orientalnej. Była to pierwsza narodowa opera napisana po niemiecku i jednocześnie najbardziej popularna za życia słynnego kompozytora.

 

Premiera odbyła się w Wiedniu 16 lipca 1782 roku i była dworskim zamówieniem, aby uczcić wizytę księcia Pawła (przyszłego cara Pawła I), która odbyła się rok wcześniej. Opera była też prezentem ślubnym dla Konstancji Weber. Władca monarchii austriackiej Józef II Habsburg był miłośnikiem sztuki, a jednocześnie orędownikiem języka niemieckiego, w którym rozkazał tworzyć wszelkie utwory.

Ponieważ kompozytorzy nie stosowali się do nakazu postanowił sam poprosić wielkiego muzyka o stworzenie odpowiedniego dzieła Sztuka napisana ponad 100 po oblężeniu Wiednia przez Turków, w czasach gdy imperium osmańskie nie było już groźne, tylko kusiło i wabiło swoim orientalnym blaskiem. Autorem libretta był urodzony we Wrocławiu Gottlieb Stephanie.

Akcja dzieła rozgrywa się w seraju, czyli tureckim pałacu. Przybywa do niego hiszpański szlachcic Belmonte, aby odbić swą ukochaną Konstancje. Piraci porwali ją kiedy płynęła statkiem. Selim Basza po odkupieniu uczynił z niej ,swoją dziesiątą żonę.

Opera w trzech aktach mówi o miłości, o tym, że trzeba o nią walczyć. Miłość należy zdobyć, a potem ją utrzymać. Widzimy też miłosierdzie Selima, który wybacza Belmonte i pozwala mu uciec z Konstancją ,gdyż prawdziwa miłość jest najważniejsza.
.
Osoby
Selim Basza – rola mówiona
Konstancja – sopran/sopran koloraturowy
Blonda, pokojowa Konstancji – sopran
Belmonte – tenor
Pedrillo, sługa Belmonta – tenor
Osmin, zarządca domu Selim Baszy – bas
naczelnik straży – rola mówiona
wioślarz – rola mówiona
chór niewolników, straż

Efektem premiery była jej ogromna popularność ,która zaowocowała zaproszeniem kompozytora na salony. Wielkim jej pasjonatem był Johan Wolfgang Goethe, który po premierze miał powiedzieć: ,,Wszystkie nasze wysiłki zmierzające do ograniczenia się do tego ,co proste i niewydumane poszły na marne gdy pojawił się Mozart

Arkadiusz Kubicki
Dziennik Teatralny Łódź
17 lipca 2025

Książka tygodnia

Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego
Katarzyna Flader-Rzeszowska

Trailer tygodnia