Rozpoczęły się próby

Realizacja „Don Juana” w Jeleniej Górze

W jeleniogórskim teatrze im. Cypriana Kamila Norwida rozpoczęły się próby do spektaklu „Don Juan” Moliera w reżyserii Michała Kotańskiego. Będzie to kolejna, po długiej przerwie, realizacja „Don Juana” w Jeleniej Górze (wcześniejsza w reżyserii Krzysztofa Pankiewicza odbyła się w 1976 roku) i ponad pięćsetna na świecie od czasów prapremiery Moliera.

Premiera spektaklu odbędzie się 26 października.

Reżyser do współpracy zaprosił kompozytora Marcina Mirowskiego (zdobywcę Złotej Maski 2012, kompozytora muzyki teatralnej, telewizyjnej i filmowej, twórcę muzyki do kilkudziesięciu przedstawień teatralnych), scenografa Tomasza Brzezińskiego (twórcę scenografii teatralnej, a także projektanta wzornictwa i grafiki użytkowej), choreograf Izabelę Chlewińską (tancerkę i artystkę niezależną, występującą ze swoimi autorskimi spektaklami w Niemczech, Meksyku, Japonii i USA), scenograf (kostiumy) Annę Chadaj (poza teatrami współpracującą także między innymi z Muzeum Powstania Warszawskiego, Operą Krakowską, Zdrojowym Teatrem Animacji, Teatrem muzycznym „Capitol" we Wrocławiu) i twórcę multimedialnego Michała Jankowskiego (realizującego filmy animowane, fabularne, dokumentalne /"Mimo wszystko Kilimandżaro"/ i reklamowe; współpracującego z operami, teatrami i wybitnymi reżyserami polskimi /Miśkiewicz, Englert, Treliński/).

Jeleniogórski Teatr im. Cypriana Kamila Norwida rozpoczyna kolejny sezon pod nowym kierownictwem – od 1 września 2013 roku dyrektorem teatru jest Piotr Jędrzejas (1975), absolwent Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi i Wydziału Reżyserii Dramatu krakowskiej PWST. Ukończył kurs aktorski w Halborn Centre for the Performing Arts w Kingsway College w Londynie. Był także stypendystą Institut del Teatro w Barcelonie.

Jako reżyser i aktor współpracował z teatrami w Krakowie, Zabrzu, Kielcach, Olsztynie, Warszawie, Gdańsku i hiszpańskiej Katalonii. Pod jego reżyserią powstały, między innymi, „Monologi waginy” Eve Ensler (Teatr Stu, Kraków), „7 sekund/In God we trust” Falka Richtera (Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn), „Edmond” Davida Mameta (Stowarzyszenie Teatralne N50, 18 E18, 46, Zabrze), „Świadkowie” według Tadeusza Różewicza i „Bajzel” Krzysztofa Czeczota (Teatr Ludowy, Kraków-Nowa Huta), „Dzień Walentego” Iwana Wyrypajewa oraz „Żydówek nie obsługujemy” Mariusza Sieniewicza i „Szelmowstwa Skapena” Moliera (Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn), „Dziady według Stanisława Wyspiańskiego” Adama Mickiewicza i „Kartoteka” Tadeusza Różewicza (Teatr im. Stefana Żeromskiego, Kielce), „Biedny Ja, Suka i Jej Nowy Koleś” Michała Walczaka (Laboratorium Dramatu, Warszawa), „Być jak Kazimierz Deyna” Radosława Paczochy (Teatr Wybrzeże, Gdańsk), „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego (Teatr na Woli im. Tadeusza Łomnickiego, Warszawa), „Burza” Williama Szekspira (Teatr im. Stefana Jaracza, Olsztyn), „Histerie miłosne” Murraya Schisgala (Teatr Studio Buffo, Warszawa) oraz spektakl muzyczny „Univers” (Teatre Microcosmos, El Vilet /Lleida/). W Laboratorium Dramatu reżyserował także cykl „Kabaret na Koniec Świata”.

Asystował Kazimierzowi Kutzowi przy „Damach i Huzarach”  (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków), a także był drugim reżyserem u boku Jerzego Stuhra przy „Ryszardzie III” Wiliama Szekspira (Teatr Ludowy, Kraków-Nowa Huta). Jako aktor wcielił się (m.in.) w Widmo w „Dziadach, Części drugiej” Adama Mickiewicza w reżyserii Ireny Jun, czy  postać Nicka w „Kto się boi Virginii Woolf?” Edwarda Albee’go w reżyserii Laco Adamika.

Poza pracą w teatrze Piotr Jędrzejas dużo biega, chodzi po górach, czyta, słucha muzyki klasycznej. Jest także przewodnikiem beskidzkim (może w przyszłości sudeckim?), interesuje się historią i architekturą, a w wolnym czasie poświęca się życiu rodzinnemu wychowując wraz z żoną Anetą syna Mieszka i córkę Dobrusię.

(-)
Materiał Teatru
5 września 2013

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia