Ruszyły Cztery Kultury

8. Festiwal Łódź Czterech Kultur: 2017-09-08 - 2017-09-17

Podczas trwającego do 17 września Festiwalu Łódź Czterech Kultur, łódzka publiczność miała okazję zobaczyć występ kabaretu „Pożar w burdelu". Artyści zaprezentowali na scenie Teatru Muzycznego 34 odcinek tworzonej przez nich historii, zatytułowany Ucieczka z kina „Polskość". W swoim programie utrzymanym w konwencji musicalu zmierzyli się z duchem mistrza kina narodowego – Andrzeja Wajdy, a także z symbolami narodowymi, które współcześnie częściej dzielą, niż łączą Polaków.

Fabuła Ucieczki z kina Polskość wyreżyserowanej przez Michała Walczaka rozgrywa się po transformacji polskiej kinematografii. Decyzją Ministerstwa Kultury działalność zaczyna Narodowa Wytwórnia Filmowa – UNITED CLOWNS. Głównym jej reżyserem jest prof. Max Hardkor, niegdyś przyjaźniący się i współpracujący z Andrzejem Wajdą, później odrzucony przez niego i skazany na artystyczne zapomnienie. Pragnie on przekształcić stworzone przez Wajdę filmy, wpływając na ich znaczenie, a także zawarte w fabułach mity. Angażowani do jego produkcji aktorzy przechodzą transformacje, stając się hybrydami składającymi się z indywidualnych aktorskich osobowości połączonych z narodowymi symbolami i bohaterami dramatycznymi. W pułapkę szybkiej i wielkiej kariery wpadają także członkowie Burdeltrupy, nad którymi czuwa duch Burdeltaty. Bezpardonowa walka pomiędzy Burdeltrupą, a poplecznikami Hardkora okazuje się nieunikniona...

Ucieczka z kina Polskość składa się z wielu wątków i elementów, będących stałymi elementami kolejnych odcinków programu artystycznego „Pożaru w burdelu" bliskich warszawskim wielbicielom kabaretu. Nie zabrakło jednak łódzkich akcentów wplecionych do festiwalowego występu, odnoszących się do miejskiej polityki, łódzkiego środowiska artystycznego, atmosfery Łodzi.

Kabaret „Pożar w burdelu" ceniony jest za profesjonalne przygotowanie swoich występów i dobre aktorstwo. Występ na łódzkim festiwalu również wpisywał się w taką politykę artystyczną grupy. Publiczność miała okazję zobaczyć na scenie Aktorów Teatru Polskiego w Warszawie, między innymi Grażynę Barszczewską, Piotra Cyrwusa, Andrzeja Seweryna, a także aktorów Kabaretu: Agnieszkę Przepiórską, Tomasza Drabka, Filipa Kosiora i wielu innych. Każdy z artystów doskonale sprawdził się w kabaretowej roli. Korzystając z teatralnych, filmowych doświadczeń bawili widzów, jednocześnie skłaniając ich do przemyśleń.

Aktorom towarzyszy na scenie zespół muzyczny, akompaniujący wykonywane przez nich piosenki. Nie należy zapominać, że Ucieczka z kina „Polskość" utrzymana jest w konwencji musicalu. Utwory składające się na muzyczną stronę występu miały bezpardonowe teksty, bazujące często na grze słów. Nie były to wprawdzie piosenki, które łatwo zanucić po wyjściu z teatru, jednak formuła spektaklu muzycznego w wykonaniu artystów „Pożaru w burdelu" była trafna.

Polskość jest współcześnie kwestią niezwykle problematyczną. Symbole narodowe, postacie tworzące legendy, tradycje, polską historię przedstawiane są w zmienionych kontekstach, wykorzystywane w rozgrywkach politycznych. „Pożar w burdelu" odnosi się również do tego, pytając o aktualną definicję polskości i jej obecny kształt. Ucieczka z kina „Polskość" to niewątpliwie hołd złożony filmom, legendzie i postaci Andrzeja Wajdy, nie mniej to również próba uświadomienia publiczności siły tkwiącej w narodowej symbolice, przed którą nie da się uciec.

Organizatorzy Festiwalu Łódź Czterech Kultur zadbali o zróżnicowany program tegorocznej edycji wydarzenia. Potwierdzeniem tego było zaproszenie Kabaretu „Pożar w burdelu" z ich 34 odcinkiem Ucieczka z kina „Polskość". Michał Walczak w opowieści przeprowadził widzów przez twórczość Andrzeja Wajdy, paradoksy polskości, tradycje narodowe, ale również globalne ambicje i aktualne paradoksy mające miejsce w Polsce, dzięki czemu spektakl wpisał się w koncepcję festiwalu.

Agata Białecka
Dziennik Teatralny Łódź
11 września 2017

Książka tygodnia

Ziemia Ulro. Przemowa Olga Tokarczuk
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak
Czesław Miłosz

Trailer tygodnia

(Prawie) ostatnie święta
Grzegorz Eckert
Sztuka jest adaptacją powieści norwes...