Scena Faktu po raz trzeci najlepsza
9. Festiwal Teatru Polskiego Radia i Teatru TVP "Dwa Teatry-Sopot 2009"Spektakl "Golgota wrocławska" Piotra Kokocińskiego i Krzysztofa Szwagrzyka w reżyserii Jana Komasy oraz słuchowisko "Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Julii Wernio zdobyły Grand Prix IX Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry w Sopocie.
Dwa Teatry to doskonała okazja, aby w jednym miejscu w ciągu trzech dni poznać wszystkie najlepsze teatralne słuchowiska radiowe oraz spektakle Teatru TV - chyba ostatnie w mediach publicznych produkcje, w których realizowana jest przypisana im ustawowo misja. W tegorocznym konkursie startowało szesnaście przedstawień i piętnaście słuchowisk. Zakończone w niedzielę Dwa Teatry 2009 to kolejny - trzeci już z rzędu - sukces telewizyjnego cyklu Scena Faktu, w ramach którego prezentowane są spektakle zrealizowane na podstawie autentycznych wydarzeń z polskiej historii najnowszej. "Golgota wrocławska" zdobyła nie tylko Grand Prix imprezy, ale także cztery z dziewięciu pozostałych regulaminowych nagród - za tekst oryginalny, zdjęcia, montaż i najlepszą rolę męską. To opowieść o ukartowanym procesie i odkrywaniu prawdy zapisanej w nigdy niewysłanych listach. W 1994 roku młody historyk, piszący doktorat, znajduje pożegnalne listy skazańców oczekujących w końcu lat 40. na wykonanie wyroku śmierci. Na podstawie donosów i anonimów skazano trzy osoby na śmierć za - jak napisano w uzasadnieniu wyroku - kradzież kilkudziesięciu znaczków pocztowych. Historyk rekonstruuje przebieg śledztwa i sylwetki prześladowców. Po pięćdziesięciu latach wysyła rodzinom zamordowanych ich pożegnalne listy. Współautorem spektaklu jest pracownik wrocławskiego oddziału INP, dr hab. Krzysztof Szwagrzyk.
Po raz pierwszy na równych prawach w konkursie spektakli telewizyjnych startowały rejestracje przedstawień teatralnych, przygotowywane przez TVP Kultura. Dlatego ustanowiono nową nagrodę - za "twórczą realizację telewizyjną spektaklu teatralnego". Przypadła ona Mariuszowi Malcowi za zapis głośnych "Teczek" niezależnego poznańskiego Teatru Ósmego Dnia. "Walizka" Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk - zdobywca Grand Prix w kategorii słuchowisko radiowe - to przewrotna opowieść o Francuzie Fransua Żako, poszukującym śladów swojego ojca, którego nigdy nie poznał. W Muzeum Zagłady - w którym obejrzeć można wszystko - prócz Zagłady trafia na walizkę podpisaną nazwiskiem jego rodziciela, a przywiezioną na ekspozycję z Auschwitz. Spektakl teatralny Teatru Polskiego w Poznaniu w reż. Piotra Kruszczyńskiego, zrealizowany na podstawie tego samego tekstu, został wyróżniony na zakończonym w maju IV Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port w Gdyni.
Po raz pierwszy w konkursie radiowym przyznano Honorową Nagrodę im. Krzysztofa Zaleskiego - zmarłego w zeszłym roku aktora i reżysera, wieloletniego dyrektora i głównego reżysera Teatru Polskiego Radia. Wręczana jest ona za "twórczość odrzucającą stereotypy i łatwe nowinki, umocowaną w pamięci i historii, dotyczącą problemów współczesności". Jej laureatami zostali autorzy słuchowiska "De profundis". Słuchowiska radiowe oceniali: Ewa Ziętek, Piotr Tomaszuk, Edward Pałłasz, Wojciech Fułek oraz Wacław Tkaczuk. W jury telewizyjnym zasiedli: Juliusz Machulski, Marek Nowakowski, Dominika Ostałowska, Jerzy Satanowski oraz Arkadiusz Tomiak.
W piątek, w trakcie inauguracji festiwalu, poznaliśmy laureata Wielkiej Nagrody Dwóch Teatrów, którą honorowani są wybitni twórcy, szczególnie zasłużeni dla teatru radiowego i telewizyjnego. Wyróżniony nią został Piotr Fronczewski.
Nagrody
Wielka Nagroda Dwóch Teatrów - Piotr Fronczewski
Spektakle Teatru TV
Grand Prix - „Golgota wrocławska” Piotra Kokocińskiego i Krzysztofa Szwagrzyka w reżyserii Jana Komasy. Reżyseria: Jerzy Zalewski za „Kwaterę bożych pomyleńców” Władysława Zambrzyckiego. Tekst oryginalny: Piotr Kokociński i Krzysztof Szwagrzyk za „Golgotę wrocławską” Zdjęcia: Radosław Ładczuk za „Golgotę wrocławską”
Scenografia: Jacek Ukleja i Dorota Morawetz za „Kwaterę bożych pomyleńców”. Muzyka: Adrian Konarski za „Szkołę żon” Moliera (reż. Jerzy Stuhr). Twórcza realizacja telewizyjna spektaklu teatralnego: Mariusz Malec za „Teczki” Teatru Ósmego Dnia. Rola kobieca: Joanna Kulig za „Doktor Halinę”. Rola męska: Adam Woronowicz za „Golgotę wrocławską”
Słuchowiska Teatru Polskiego Radia
Grand Prix: „Walizka” Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk w reżyserii Julii Wernio. Reżyseria (ex aequo): Jan Warenycia za „Osiedle” Lidii Amejko oraz Janusz Zaorski za „Novecento” Alessandro Baricco. Scenariusz oryginalny: Marek Baczewski za „Nie używaj tego ognia” (reż Władysław Modestowicz). Scenariusz - adaptacja: Sylwester Woroniecki za „De profundis” wg Artura Daniela Liskowackiego (reż. Sylwester Woroniecki). Muzyka: Włodek Pawlik za „Novecento”. Rola kobieca: Julia Kijowska za słuchowiska „Walizka” oraz „Woyzeck” . Rola męska (ex aequo): Ignacy Gogolewski za „Walizkę” oraz Bronisław Wrocławski za „Mały światek Sammy Lee”.