Sen na praskim podwórku

"Naga Praga" - reż. Natalia Fijewska-Zdanowska - Teatr Młyn w Warszawie

Niezależna i dobrze sytuowana singielka z Warszawy wraca z imprezy w hipsterskiej knajpie na prawym brzegu Wisły. Jest zmęczona i pijana, zamiast na postój taksówek trafia na jedno z praskich podwórek. Rzeczywistość zaczyna mieszać się ze snem, bohaterka rozpoczyna dziwną podróż po 'innej wersji' swojego własnego życiorysu. Może gdyby nie zbieg okoliczności, byłaby praską 'lumpeksiarą' sprzedającą czosnek na Grochowskiej i czekającą nocami na męża alkoholika...

„Naga Praga" to rodzaj scenicznego żartu, nie pozbawionego jednak goryczy i złośliwości wobec współczesnego świata. Życiorys hipsterskiej singielki i 'dziewczyny z Pragi' przeplatają się ze sobą, prascy Hipsterzy zamieniają się w Dresów, modny klub w podwórko przy trzepaku, a mroczny DJ w tajemniczego ostrzarza noży. Spektakl poddaje analizie fenomen współistnienia w jednej przestrzeni dwóch odrębnych społecznie światów, z których każdy rządzi się swoimi prawami – czy te prawa, nie są jednak niepokojąco podobne?

Czy dychotomia praskich rzeczywistości nie jest dychotomią bardziej ogólną – warszawską? polską? a może także naszą własną – wewnętrzną i osobistą? Czy istnieje możliwość komunikacji między tymi dwoma odrębnymi rzeczywistościami? Czy istnieje możliwość scalenia tych rzeczywistości w nas samych - w jedną, wspólną tożsamość?

Natalia Fijewska-Zdanowska (ur. 1981) – reżyser i dramaturg. Jest magistrem filozofii UW. W 2007r. Powołała do życia i prowadzi wraz z siostrami własną, autorską Niezależną Scenę Społeczną Teatr MŁYN, w ramach Fundacji Artystycznej MŁYN. Współpracowała z takimi instytucjami jak Stowarzyszenie Studio Teatralne Koło, Stowarzyszenie Teatru Konsekwentnego, Teatr Stara Prochownia Stołecznego Centrum Edukacji Kulturalnej, Teatr Ochoty, Teatr Wytwórnia, Teatr na Woli, Teatr Powszechny, Teatr Polski w Warszawie. W 2007 roku otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie Teatru.

Realizuje kameralne spektakle autorskie, poddające artystycznej analizie współczesną, rzeczywistość: monodram „Głuchoniemoc" (2004) „Różowa skarpetka" (2006), „De-naturat" (2007), „Siostry" (2008), „Piąta rano" (2009) oraz „Gabinet" (2010), „Facet mojej żony" (2011), „Niunia" (2012).

Agata Fijewska (ur. 1987) - aktorka, laureatka nagród aktorskich i wokalnych na przeglądach i festiwalach piosenki, wokalistka. Zagrała między innymi w spektaklach: „Różowa skarpetka" (2006), który otrzymał szereg nagród, był grany w Teatrze Stara Prochownia w ramach Sceny OFF Teatru Konsekwentnego, spektaklu „Siostry" (2008) zrealizowanym we współpracy z Teatrem na Woli w Warszawie, monodramie muzycznym „Piąta rano" (2009), który otrzymał GRAND PRIX Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie, oraz musicalu „Niunia". Ukończyła Warszawską Wyższą Szkołę Psychologii Społecznej. Jest współzałożycielką Fundacji Artystycznej „MŁYN", mającej obecnie siedzibę na Scenie Staromiejskiej SCEK w Warszawie i wielokrotną organizatorką przedsięwzięć kulturalnych z ramienia Fundacji.

Adam Krawczuk (ur. 1971) -ukończył warszawską PWST. Aktor teatralny i filmowy. W 1996 założył razem z kolegami Teatr Montownia, z którym aktualnie występuje na deskach Och-Teatru. Grał między innymi w serialach: „Plebania", „Układ Warszawski", „Na wspólnej", Klan" oraz w filmach „Ciało" czy „Pierwszy milion". Współpracował z Teatrem Powszechnym im. Zygmunta Hübnera oraz Teatrem Studio. Reżyser one-man-show z Rafałem Rutkowskim pt. „Sex polski". W Teatrze Młyn występuje także w spektaklu „Niunia".

Sławomir Pacek (ur. w 1967 w Starachowicach) – polski aktor filmowy i teatralny. Ukończył warszawską PWST w roku 1990. W latach 1990 - 1996 był aktorem stołecznego Teatru Nowego, gdzie występował m.in. jako Czupurek, szekspirowski Merkuccio i Pan Tadeusz w spektaklach Adama Hanuszkiewicza. Od roku 1997 jest aktorem Teatru Powszechnego. Ma na swoim koncie drugoplanowe role w popularnych filmach kinowych, m.in. Ostatni dzwonek, Spona, Kraj świata, Młode wilki, Chłopaki nie płaczą, a także szereg ról w spektaklach Teatru TV stworzonych pod kierunkiem m.in. Olgi Lipińskiej, Andrzeja Łapickiego, Agnieszki Glińskiej, Stanisława Różewicza i Władysława Kowalskiego. Jest także cenionym aktorem radiowym. W Teatrze Młyn występuje
także w spektaklu „Facet mojej żony".

Maciej Rozwadowski - (ur. 1986) rzeźbiarz, muzyk, perkusista. W 2013 roku ukończył studia na wydziale rzeźby warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Laureat drugiej nagrody w międzynarodowym konkursie medalierskim w Helsinkach. Właściciel firmy BEE SOUND zajmującej się perkusyjną muzyką sesyjną i edukacją w jej kierunku, jak również pozaszkolną edukacją artystyczną. Czynny perkusista współpracujący z zespołami Nocny SuperSam, Henry David's GUN i Gambit.

Filip Dreger (ur. 1977) z wykształcenia filolog polski i pianista po średniej szkole muzycznej. Pracuje zawodowo jako programista i konsultant specjalizujący się w Javie, głównie w dziedzinie aplikacji webowych i mobilnych. Od czasu pierwszego wysłuchania musicalu "Cats" Andrew Lloyda Webbera w 1994 jego namiętnością są współczesne musicale sceniczne. Autor muzyki do setek piosenek i szkiców musicalowych, z których zdecydowana większość pozostała w szufladzie, a kilka doczekało się amatorskich lub półprofesjonalnych prezentacji. Z Teatrem Młyn współpracował już przy spektaklach „Gabinet" i „Facet mojej żony".

Bartosz Figurski (ur. 1975) Aktor, tancerz. Ukończył PWST w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu. Spektakle dyplomowe: Hamlet W. Szekspira (rola Klaudiusza) w reż. C. Tomaszewskiego i J. Peszka oraz Everything sleep's away w choreografii J. Altera. Uzyskał dyplom tancerza zawodowego. Ma w dorobku role m.in. w spektaklach: Pan Twardowski (Teatr Komedia w Warszawie), Fame (Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu), Opera za trzy grosze (Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu). Solista w Teatrze Muzycznym ROMA w Warszawie (Crazy For You i Piotruś Pan (reż. i chor. Janusz Józefowicz), Koty (Mangojerry) i Grease, (reż. W. Kępczyński, chor. J. Badurek). Prowadzi działalność, związaną z tańcem współczesnym i teatrem fizycznym. Współpracuje z Teatrem Tańca ZAWIROWANIA oraz ze Starym Browarem w Poznaniu. Prowadzi zajęcia w Autorskiej Szkole Musicalowej Macieja Pawłowskiego i w Warsztatowej Akademii Musicalowej w Warszawie. Uczestnik licznych warsztatów i projektów z dziedziny teatru i tańca współczesnego.

(-)
Materiał Teatru
27 maja 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...