Sens opery w przyszłości

Projekt "P" - Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie

"Zwycięstwo nad słońcem" do muzyki Sławomira Wojciechowskiego i "Solarize" z muzyką skomponowaną przez Marcina Stańczyka - to dwie opery, które będą miały premierę 26 kwietnia w ramach Projektu "P" w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej.

Projekt "P" jest częścią cyklu spotkań z muzyką współczesną w Operze Narodowej. To cykl wieczorów, w których każdorazowo swoje prapremiery prezentuje dwoje artystów.

- Głównym tematem tego projektu jest pytanie o sens opery w przyszłości. O to, co ona chce nam opowiedzieć o świecie. Z tego powodu tematy oper były dla mnie bardzo istotne - mówił na środowej konferencji prasowej w Warszawie dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Mariusz Treliński.

Tegoroczny sezon Projektu "P" to spotkanie z muzyką Sławomira Wojciechowskiego i Marcina Stańczyka.

Wojciechowski skomponował muzykę do "Zwycięstwa nad słońcem" - opery, której jednym z bohaterów jest Kazimierz Malewicz (1879 -1935). Rosyjski malarz i teoretyk sztuki, wywarł znaczący wpływ na rozwój sztuki XX wieku. Urodził się w polskiej rodzinie, deportowanej na Ukrainę po upadku powstania styczniowego. Do jego najsłynniejszych dzieł zalicza się "Czarny kwadrat na białym tle", pokazany po raz pierwszy w 1915 r. Piotrogrodzie. Pomysł tego obrazu miał się narodzić podczas pracy nad scenografią i kostiumami do futurystycznej opery "Zwycięstwo nad słońcem" Michaiła Wasiljewicza Matiuszyna (z 1913 roku).

"Solarize" z muzyką skomponowaną przez Marcina Stańczyka została zainspirowana postacią Leona Bothy, didżeja i malarza pochodzącego z RPA, który cierpiał na progerię - przedwczesne starzenie się organizmu. To genetycznie uwarunkowany zespół charakteryzujący się przyspieszonym procesem starzenia. Średnia długość życia chorych na progerię wynosi 13 lat. Botha zmarł w 2011, miał wtedy 26 lat. Był jedną z najdłużej żyjących osób chorujących na progerię.

Libretto do "Zwycięstwa nad słońcem" napisał Marcin Cecko, a do "Solarize" - Andrzej Szpindler. Marta Kluczyńska jest dyrygentką obu oper, reżyserem - Krzysztof Garbaczewski.

Sławomir Wojciechowski (1971) pochodzi z Łodzi. Ukończył Staatliche Hochschule fuer Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie kompozycji Marka Stroppy (2000-04) oraz teorię muzyki i nowych mediów w klasie Matthiasa Hermanna (1998-2002). Wcześniej przez dwa lata studiował kompozycję w Akademii Muzycznej w Warszawie u Mariana Borkowskiego. Jego muzyka wykonywana była na wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Elektronische Nacht w Stuttgarcie, Intersonanzen w Poczdamie, Berlin Biennale, Ad Libitum, Festiwalu Prawykonań w Katowicach i Warszawskiej Jesieni.

Marcin Stańczyk to absolwent prawa na Uniwersytecie Łódzkim, teorii muzyki i kompozycji w łódzkiej Akademii Muzycznej, studiów podyplomowych w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie. Jego utwory były wykonywane w renomowanych ośrodkach muzyki współczesnej, m.in. na festiwalach: La Biennale di Venezia, Bang On a Can Marathon, MATA i Noise Non-ferenc w Nowym Jorku, season IRCAM w Paryżu, Gaudeamus Musik Week w Amsterdamie, Les Espaces Sonores w Bazylei, Rondo w Mediolanie, Warszawska Jesień, Sacrum Profanum, a także w Chinach i Japonii.

Projekt "P" będzie prezentowany także 27 i 28 kwietnia w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej. Patronem medialnym jest Polska Agencja Prasowa.

(-)
(PAP)
17 kwietnia 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...