Spektakle operowe i baletowe w styczniu 2022

Styczniowe spektakle na deskach Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Tosca

 

Spektakle 14/15/16.I oraz 21/22/23.I

Słoneczny Rzym lat 70, okres niepokojów społecznych i starć prawicy z lewicą – w takie czasy przenosi nas Tosca w reżyserii Barbary Wysockiej. To mroczny klasyk o zakochanej kobiecie, która zostaje uwikłana w niebezpieczną grę polityczną. Nieszczęśliwa miłość śpiewaczki i malarza z góry skazana jest na niepowodzenie wobec bezlitosnej władzy. Dynamiczna akcja oraz imponująca scenografia sprawi, że poczujemy się jak na seansie filmowym – z muzyką w roli głównej!

Realizatorzy:
Dyrygent – Patrick Fournillier
Reżyseria – Barbara Wysocka
Scenografia – Barbara Hanicka
Kostiumy – Julia Kornacka
Choreografia – Jacek Przybyłowicz
Reżyseria świateł – Marc Heinz
Projekcje wideo – Lea Mattausch, Artur Sienicki
Projekty charakteryzacji i fryzur – Mateusz Stępniak
Przygotowanie chóru – Mirosław Janowski
Przygotowanie chóru dziecięcego – Danuta Chmurska

Obsada:
Tosca – Ewa Vesin, Izabela Matuła
Cavaradossi – Tadeusz Szlenkier, Hovhannes Ayvazyan
Scarpia – Krzysztof Szumański, Mikołaj Zalasiński
Angelotti – Jukub Michalski
Zakrystian – Dariusz Machej
Spoletta – Piotr Maciejowski
Sciarrone – Adam Kruszewski

Czarodziejski flet

Spektakle: 19/20.I oraz 20/22/23.III oraz 8/26/29.VI

Czarodziejski flet to jedno z wielu dzieł Amadeusza Mozarta, które trafiło na deski teatralne i od lat nie schodzi z afisza. Główny bohater – amant a lá Rudolf Valentino pędzi ku swojej piękności wystylizowanej na Louise Brooks. A piękność? W towarzystwie sobowtóra Bustera Keatona goni po dachach. Jest ekscytująco jak w niemym kinie a wyświetlane animacje z motywami zaczerpniętymi ze świata bajki przenoszą nas chwilami w świat snu, iluzji a nawet inny wymiar. Z pewnością jest to inscenizacja dla trochę starszej i trochę młodszej widowni TW-ON.

Realizatorzy:
Dyrygent – Piotr Staniszewski
Reżyseria – Suzanne Andrade, Barrie Kosky
Scenografia i kostiumy – Esther Bialas
Animacje – Paul Barritt
Reżyseria świateł – Diego Leetz
Przygotowanie chóru – Mirosław Janowski
Przygotowanie chóru dziecięcego – Danuta Chmurska
Wykonanie partii pianoforte – Anna Marchwińska

Obsada:
Pamina – Sonia Warzyńska-Dettlaff, Gabriela Gołaszewska
Tomino – Emil Ławecki, Zbigniew Malak
Królowa Nocy – Joanna Moskowicz, Aleksandra Olczyk
Sarastro/Mówca – Łukasz Konieczny, Tomasz Raff
Monostatos – Mateusz Stachura, Łukasz Klimczak
Papageno – Łukasz Rosiak, Kamil Zdebel
Papagena – Aleksandra Orłowska
Pierwsza Dama – Magdalena Stefaniak, Katarzyna Belkius
Druga Dama – Elżbieta Wróblewska, Zuzanna Nalewajek
Trzecia Dama – Magdalena Idzik, Magdalena Pluta
I Zbrojny – Piotr Maciejowski
II Zbrojny – Paweł Kołodziej

Mayerling

Spektakle 27/28/29/20.I oraz 17/18/19/20.VI

MacMillan, który inspirował się książką George'a Marka The Eagles Die, chciał pokazać piękno miłości i namiętności dwojga arystokratów, ale też presję społeczną i brak perspektyw dla rozwoju ich uczucia w obliczu wyższych, monarchistycznych racji, a to właśnie mogło doprowadzić kochanków do tragicznej decyzji. W swoim Mayerlingu MacMillan posłużył się muzyką Franza Liszta, jego Symfonię faustowską wykorzystując jako motyw przewodni obsesji arcyksięcia Rudolfa na punkcie broni i śmierci. Obecny jedynie na wybranych scenach baletowych świata Mayerling zostanie pokazany w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w wykonaniu tancerzy Polskiego Baletu Narodowego w spektaklu pod batutą Patricka Fournillier.

Realizatorzy:
Dyrygent – Patrick Fournillier
Choreografia – Kenneth MacMillan
Realizacja – Karl Burnett, Wayne Eagling
Scenografia i kostiumy – Nicholas Georgiadis
Światła – John B. Read

Obsada:
Arcyksiążę Rudolf, następca tronu Austro-Węgier – Vladimir Yaroshenko, Patryk Walczak
Baronówna Mary Vetsera, jego kochanka – Chinara Alizade, Yuka Ebihara
Hrabina Marie Larisch, jego była kochanka –Yuka Ebihara, Aneta Zbrzeźniak
Księżniczka Stefania, jego żona – Mai Kageyama, Yume Okano
Mitzi Kaspar, jego stała kochanka – Polina Rusetskaya, Mai Kageyama
Cesarzowa Elżbieta, jego matka - Emilia Stachurska, Anna Czeszejko
Cesarz Franciszek Józef, jego ojciec – Walery Mazepczyk, Łukasz Tużnik
Arcyksiężna Zofia, jego babka (gościnnie) – Renata Smukała
Księżniczka Gisela, jego starsza siostra – Mar Bonet Sans, Nika Afonina
Księżniczka Waleria, jego młodsza siostra – Yume Okano, Wiktoria Kotlińska
Bratfisch, jego stangret i trefniś – Diogo de Oliveira, Laurence Elliott
Oficer Węgierski 1 – Maksim Woitiul, Kilian Smith
Oficer Węgierski 2 – Paweł Koncewoj, Adam Huczka
Oficer Węgierski 3 – Ryota Kitai, Gianni Melfi
Oficer Węgierski 4 – Kristóf Szabó, Antonio Lanzo
Kapitan „Bay" Middleton, kochanek cesarzowej – Wojciech Ślęzak, Kristóf Szabó
Księżniczka Luiza, siostra Stefanii – Jaeeun Jung, Melissa Abel
Książę Filip Koburg, jej mąż – Łukasz Tużnik, Carlos Martín Pérez

Kasy biletowe w holu głównym: czynne od wtorku do niedzieli w godz. 11.00–19.00
Butik (i kasa) w lewym skrzydle Teatru: czynny codziennie w godz. 11.00–19.00

Uwaga: w dniu spektaklu na godzinę przed wydarzeniem Butik czynny jedynie dla widzów posiadających bilet na spektakl.

Galeria Opera i Muzeum Teatralne: czynne od wtorku do niedzieli w godz. 12.00–18.00

(-)
Teatr Wielki - Opera Narodowa
15 stycznia 2022

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...