Spektakle w grudniowym programie

Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Od 8 do 10 grudnia w Studiu Na Grobli premierę będzie miał spektakl „Sieć" Studia Matejka. 12 grudnia w ramach projektu „Więcej niż teatr" w PWST Filii we Wrocławiu zaprezentowany zostanie spektakl „Gatunki chronione" Rafała Urbackiego i Anu Czerwińskiego. 12 i 13 grudnia grupa Jubilo w MiserArt – strefie kultury w labiryncie wykluczenia przedstawi spektakl „Czarna Noc Biały Dzień", a 14 grudnia w Studiu Na Grobli będzie można zobaczyć „Moją Bośnię", spektakl Fundacji Teatr Nie-Taki we Wrocławiu i Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reżyserii Jacka Głomba.

Studio Matejka w spektaklu „Sieć" spróbuje odpowiedzieć na pytania o to: „Czy sami tworzymy sieć, czy w nią wpadamy, czy coś nas do niej wciąga? Czy można się z niej wyplątać, zerwać ją, upleść ponownie?". Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku. Czerpie inspirację przede wszystkim z kultury ciała, tańca, teatru dramatycznego, różnych technik treningowych i aktorskich. Studio wykorzystuje współczesne media, jak i rygorystyczną pracę wokół zjawiska „obecności" performera. 8 grudnia o godz. 19:00 w Studiu Na Grobli odbędzie się otwarta próba spektaklu „Sieć" w reżyserii Mateja Matejki, na którą wstęp jest wolny (wymagana rezerwacja miejsc). 9 i 10 grudnia pokazy kosztują 15 zł. Rezerwacja i sprzedaż biletów: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320 lub biletin.pl.

12 grudnia o godz. 20:00 w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej Filii we Wrocławiu przy ul. Braniborskiej 59 w s. 28 w ramach projektu „Więcej niż teatr" zostanie zaprezentowany spektakl „Gatunki chronione" Rafała Urbackiego i Anu Czerwińskiego. W spektaklu można znaleźć wiele odniesień do przyrody i występujących w niej naturalnych mechanizmów obronnych. Bohaterowie odnajdują prawdę o swoich ciałach gdzieś na styku performansu scenicznego i realnego życia. W zderzeniu z codziennymi doświadczeniami, scena staje się dla nich bezpiecznym schronieniem, rezerwatem, jedynym miejscem, gdzie mogą szczerze, choć nie bez lęku, opowiedzieć o swojej tożsamości. „Gatunki chronione" są próbą krytycznej refleksji na temat sposobu postrzegania osób o alternatywnej motoryce, bez nadużywanych w mediach narracji „ofiary" albo „superbohatera". Wstęp na wydarzenie jest wolny, wymagana rezerwacja miejsc: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320.

Zespół Jubilo w ramach projektu „UKRYTE MIASTA" stworzył spektakl „Czarna Noc Biały Dzień". Tytuł inspirowany jest słowami Papuszy „Przychodzę, żebyście czarnej nocy nie czynili w biały dzień". Projekt „UKRYTE MIASTA" to otwarty dla zróżnicowanej publiczności cykl bezpłatnych wydarzeń muzycznych i teatralnych odbywających się w 2015 roku w nieteatralnych przestrzeniach usytuowanych na wrocławskim Nadodrzu: w MiserArt oraz Zakładzie Karnym nr 1. Projekt ma na celu uwidocznić miejsca ukryte na mapie Wrocławia przez wykorzystanie ich jako przestrzeni działalności artystycznej, wymiany doświadczeń i dialogu społecznego w obrębie kultury. Tematem przewodnim spektaklu „Czarna Noc Biały Dzień" jest podróż zarówno w znaczeniu wędrówki, drogi z jednego miasta do drugiego, od jednego spotkania do kolejnego, jak i wewnętrznej podróży człowieka z uwzględnieniem jej emocji, środków wyrazu i ekspresji. To podróż, która pozwala odkryć i przekroczyć granice, pokonać odległości i zmierzyć się z tym, jak postrzegamy świat zewnętrzny, jego kolory, różnorodność i wielorakość. Przeciwstawność zawarta w tytule spektaklu jest punktem wyjścia dla tej podróży. Sprzeczność świata – jej źródłem.
Spektakl będzie można zobaczyć 12 i 13 grudnia o godz. 19:00 w MiserArt – strefie kultury w labiryncie wykluczenia. Wstęp wolny.

Ostatni spektakl prezentowany na zaproszenie Instytutu Grotowskiego w tym roku, to „Moja Bośnia" Fundacji Teatr Nie-Taki we Wrocławiu i Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w reżyserii Jacka Głomba. „Moją Bośnię" będzie można zobaczyć 14 grudnia o godz. 19:00 w Studiu Na Grobli. Spektakl opowiada o dziejach polskich reemigrantów z Bośni i Hercegowiny, którzy po II wojnie światowej osiedlili się w okolicach Bolesławca. Kanwą spektaklu są nie tylko ich opowieści o życiu w Bośni, powrocie do Polski, lecz także o emocjach i wydarzeniach związanych z wojną bałkańską w latach dziewięćdziesiątych XX wieku.
Bohaterów balladowej historii, w której fragmenty tragiczne i wzruszające przeplatane są scenami komicznymi, oglądamy w latach II wojny światowej, w ówczesnych sytuacjach bratobójczych walk (serbskich czetników, chorwackich ustaszy i domobrańców, komunistycznych partyzantów Tity), bezpośrednio po wojnie jako nowych gospodarzy polskich Ziem Zachodnich, a także podczas serbskiego oblężenia i kilkuletniego ostrzału Sarajewa w latach dziewięćdziesiątych minionego stulecia.
Autorka tekstu, Katarzyna Knychalska, podkreśla: „Nacjonalizmy, wojny, zbrodnie, uchodźcy... I zawsze ta sama obojętność cywilizowanych Europejczyków pokryta pełnymi hipokryzji słowami o wsparciu, potępieniu sprawców i współczuciu dla ofiar, czego świadkami byliśmy niedawno na Ukrainie. Zdumiewające, jak regularnie ten cykl się powtarza. Nie tylko w Bośni, gdzie sytuacja nadal jest napięta i grozi wojenną powtórką".

Bilety w cenie 15 zł do nabycia na portalu biletin.pl lub w Sekretariacie Instytutu Grotowskiego. Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320.

(-)
Materiał Instytutu
7 grudnia 2015

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia