Spektakle, warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria

22. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku - 27 lipca – 5 sierpnia 2018

22. edycja Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku odbędzie się w dniach 27 lipca – 5 sierpnia 2018. Gdański festiwal jest jednym z najbardziej utytułowanych w kraju - w ubiegłym roku otrzymał prestiżową EFFE Award 2017/2018 – najważniejszą europejską nagrodę, jaką może otrzymać festiwal, przyznawaną przez Stowarzyszenie Festiwali Europejskich (EFA - European Festivals Association), przy wsparciu Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego.

W nurcie głównym tegorocznego festiwalu zobaczymy spektakle z Argentyny, Iranu, Niemiec, Czech, Włoch i z Polski – także poza Konkursem o Złotego Yoricka. Festiwal zainauguruje polska adaptacja „Romea i Julii" w reżyserii i choreografii Janusza Józefowicza – pierwszy musical w dotychczasowej historii Festiwalu Szekspirowskiego. Zaprezentujemy też spektakle polskich reżyserów zrealizowane za granicą – „Sen nocy letniej" w reż. Eweliny Marciniak w wykonaniu zespołu niemieckiego Theater Freiburg oraz „Miarka za miarkę" w reż. Jana Klaty z czeskiego Divadlo pod Palmovkou (Teatr pod Palmą) – obydwa wysoko oceniane przez krytykę teatralną oraz publiczność.

Jednym z mocnych akcentów tegorocznej edycji ma szansę stać się również „Makbet" z Sardegna Teatro i Compagnia Teatropersona w reż. Alessandro Serra, który zagrany zostanie po sardyńsku. Ciekawostką będzie też z pewnością inspirowane „Królem Learem" przedstawienie „La Fiesta del Viejo" w wykonaniu argentyńskiego kolektywu artystycznego pod tą samą nazwą, w reż. Fernando Ferrery, przyjmujące formę rodzinnej imprezy. Na tegorocznym festiwalu nie zabraknie również artystki, której obecność stała się już tradycją, a za której ciętym humorem i niespożytą energią cały rok tęskni wielu festiwalowych widzów. Mowa oczywiście o Bei von Malchus, niezależnej niemieckiej aktorce i reżyserce, która tym razem, we właściwy sobie, przewrotny sposób, opowie o Szekspirowskich kobietach dzierżących władzę. Wszystkie spektakle w Nurcie głównym festiwalu tłumaczone są na j. polski i angielski w formie napisów nad sceną.

Zaprezentujemy także dwa polskie spektakle wybrane do finału Konkursu o Złotego Yoricka – „Hamlet – komentarz" w reż. Grzegorza Brala z Teatru Pieśń Kozła oraz „Makbet" w reż. Agaty Dudy – Gracz zrealizowany w Teatrze Muzycznym Capitol – obydwa z Wrocławia. Laureat nagrody wyłoniony zostanie podczas festiwalu. Finalistów Konkursu oceniać będzie Jury w składzie: Jacek Kopciński, Joanna Krakowska i Mike Urbaniak.

Tegoroczny Festiwal wzbogaci wyjątkowo prezentacja trzech polskich spektakli pod wspólnym hasłem „Wkurzone na Szekspira". Pokazują one nowe podejście do dorobku Mistrza ze Stratfordu w wykonaniu najmłodszego pokolenia polskich reżyserek, dramaturżek i aktorek. Są to: „#Gwałt na Lukrecji" w reż. Marcina Libera, z AST Kraków, „HMLT" w reż. Magdy Szpecht z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie oraz „Szukając Romea" z Teatru Bagatela w Krakowie, w reż. Klaudii Hartung-Wójciak.

„Festiwal powinien dostrzegać nowe ruchy interpretacyjne w orbicie szekspirowskiej, a z takimi właśnie mamy obecnie do czynienia. Oto przyszło do teatru pokolenie, które inaczej rozstawia akcenty u Szekspira, obala aksjomaty interpretacyjne, podważa samą osobę autora. – mówi Łukasz Drewniak, podsumowując szekspirowski sezon 2017/2018. „Nie są to dzieła doskonałe, ale jest w nich obecny demonstracyjnie nowy ton, zmiana w traktowaniu tekstu oryginału. Wszystkie trzy realizacje powinny być przez nas w Gdańsku bardzo uważnie obejrzane. Bo to idzie nowe. Jeszcze szuka ostatecznej formy, ale gniew, który ją wypełni – już jest." – dodaje.

Festiwalowy nurt alternatywny, czyli SzekspirOFF, ponownie odbędzie się w formule konkursowej. Podczas 22. edycji Festiwalu zagości na nim 12 zgłoszonych i zakwalifikowanych do konkursu spektakli. Kierownikiem artystycznym SzekspirOFFa jest Krzysztof Grabowski. W konkursie SzekspirOFF oceniać będzie 3-osobowe jury w składzie: Agata Duda-Gracz, Piotr Kruszczyński i Adam Nalepa.

Integralną częścią festiwalu są działania Letniej Akademii Szekspirowskiej, takie jak warsztaty, spotkania z twórcami, próby otwarte i seminaria.

Magdalena Hajdysz
Materiał organizatora
30 czerwca 2018

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia