Śpiewacy w samochodach na berlińskiej scenie

"Opowieści z Lasku Wiedeńskiego" - reż. Michał Zadara - Komische Oper Berlin

Zadara odnajduje postaci z dramatu Horvátha w zaniedbanych dzielnicach współczesnych miast. Żyją w świecie, w którym człowiek określa się poprzez markę samochodu, podstawowym kontaktem z kulturą jest weekendowy grill, a najprostsze wytłumaczenia kryzysów są najlepsze. Tu ważniejszy jest stan posiadania niż rozwój. Tu najmniejsze marzenie o tym, że chciałoby się żyć inaczej, nie ma racji bytu.
fot. Artur Sienicki

Komische Oper przedstawia Opowieści z Lasku Wiedeńskiego: niemiecką prapremierę opery HK Grubera w reżyserii Michała Zadary. Premiera 22 maja 2016 r.

"Głównym motywem na scenie będą samochody - mówi reżyser. - Miłość do samochodów może zastąpić każdą inną namiętność. Samochody to miejsce miłości, samochody zabijają nas w wypadkach, zatruwają, ale też pozwalają uciec, poczuć się kimś innym". Znany ze spektakularnych inscenizacji reżyser stworzył sceny, w których śpiewacy wykonują swoje arie, prowadząc jadący samochód.

Prepremiera opery HK Grubera Opowieści z Lasku wiedeńskiego odbyła się z wielkim sukcesem na festiwalu w Bregencji w roku 2014. Muzycznie lekko ekscentryczna i nieubłaganie galopująca opera wiernie opowiada fabułę pierwotnego dramatu: Marianna ma poślubić rzeźnika Oskara, zakochuje się jednak w hipsterze Alfredzie, powiatowym uwodzicielu. Ich miłość kończy się tragicznie, Mariannie nie udaje się wyrwać z drobnomieszczańskiego światka, który ją dusi.

Wiedeńczyk HK Gruber jest jednym z najbardziej znaczących kompozytorów naszych czasów - i jako znany dziwak nie daje się przypisać żadnemu nurtowi. Jego dzieła tryskają mrocznym austriackim humorem. W Opowieściach z lasku wiedeńskiego znajdujemy nie tylko dowcipne cytaty z tytułowego walca Straussa albo La Boheme Pucciniego oraz charakterystyczne dla tego kompozytora bezczelnie hałaśliwe dźwięki, ale też dużo spokojnych, lirycznych momentów.

Komische Oper Berlin jest jedną z trzech dużych państwowych oper w Berlinie i uchodzi za wiodącą instytucję innowacyjnego teatru muzycznego. Od 2012 roku dyrektorem opery jest Australijczyk, znany na całym świecie reżyser operowy Barrie Kosky. Pod jego kierownictwem opera otrzymała tytuł "opery roku" magazynu "Opernwelt" (2013 r.) oraz "The International Opera Awards" Londyńskiego Międzynarodowego Stowarzyszenia Oper (2015 r.). Została założona po drugiej wojnie światowej przez Waltera Felsensteina. Jego koncepcja opery, w której inscenizacja i muzyka tworzą nierozłączną całość, była wtedy i nadal pozostaje - odkrywcza i rewolucyjna. Dziś Komische Oper prezentuje spektakle obejmujące całe spektrum teatru muzycznego, od jego początków aż do współczesności: od Monteverdiego aż do Prepremiery Grubera, od Mozarta do berlińskich operetek jazzowych lat dwudziestych.

Michał Zadara należy do grona najbardziej uznanych w Polsce reżyserów teatralnych i operowych. Jest znany przede wszystkim z niezwykłych interpretacji klasyki oraz inscenizacji opery współczesnej. Jego spojrzenie na klasykę polską (Odprawa Posłów Greckich, Ksiądz Marek, Aktor, Dziady) na stałe zmieniło recepcję najważniejszych dzieł polskiego kanonu dramatycznego. Jego autorski Chopin bez fortepianu w ubiegłym roku był prezentowany w Bostonie i Filadelfii, a w maju tego roku zostanie pokazany w Petersburgu. Zadara poza Polską pracował we Wiedniu, Tel Awiwie, Berlinie i Nowym Jorku. Mieszka w Warszawie.

Andrea Röber
Materiał Opery
12 maja 2016
Portrety
Michał Zadara

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia