Spišák w Laboratorium

"Nasza klasa" - reż. Ondrej Spišák - Laboratorium Dramatu w Warszawie

W Laboratorium Dramatu rozpoczęły się próby do spektaklu "Nasza klasa". Dramat Tadeusza Słobodzianka wyreżyseruje Ondrej Spišák. Premiera odbędzie się jesienią 2010 roku

„Nasza klasa” to opowieść o uczniach jednej klasy w miasteczku na wschodzie Polski. Sztuka rozpoczyna się sceną, w której dzieci, Polacy i Żydzi, opowiadają, kim chcieliby zostać w dorosłym życiu. Następnie - pośród wesel, narodzin i śmierci - śledzimy ich losy od lat przedwojennych, poprzez obie okupacje, PRL, aż do czasów współczesnych.

Inspirowana zbrodnią w Jedwabnem „Nasza klasa” stawia pytania o źródła antysemityzmu i prawo do moralnej oceny uczestników tamtych wydarzeń. Pokazuje też, że na przestrzeni lat rachunek krzywd pisany był ręką zarówno Polaków, jak i Żydów.

„Nasza klasa” miała prapremierę w The National Theatre w Londynie, gdzie spektakl wyreżyserował Bijan Sheibani. W warszawskim Laboratorium Dramatu „Nasza klasę” wyreżyseruje Słowak Ondrej Spišák, który w Laboratorium Dramatu reżyserował inne sztuki Tadeusza Słobodzianka – „Merlina. Inną historię” i „Malambo. Argentyńską historię”. Scenografię zaprojektuje jego rodak František Liptak, a kostiumy Jan Kozikowski.

W spektaklu wystąpią: Magdalena Czerwińska, Izabela Dąbrowska, Monika Fronczek, Anna Gryszkówna, Dorota Landowska, Leszek Lichota, Robert Majewski, Paweł Pabisiak, Przemysław Sadowski, Marcin Sztabiński, Adam Woronowicz i Michał Żurawski.

Trzeba się nieustannie mierzyć z traumą polsko – żydowskich relacji. Wierzę, że uda się ją pokazać w innym świetle, niejednoznacznie, tragicznie i sprowokować nie tylko namysł, ale również rodzaj katharsis, które nie pozostawi nikogo obojętnym - mówi o przygotowywanym spektaklu Tadeusz Słobodzianek

Dramat „Nasza klasa” jest nominowany do tegorocznej Nagrody Literackiej Nike.

Tadeusz Słobodzianek (1955) - Dramaturg, reżyser, krytyk teatralny, twórca Laboratorium Dramatu i Szkoły Dramatu, prowadzi warsztaty „Sztuka Dialogu”. Urodził się w Jenisiejsku na Syberii. Studiował teatrologię na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W latach 1978-1981 pisał recenzje teatralne pod pseudonimem Jan Koniecpolski, najpierw w "Studencie", a następnie w "Polityce". W 1980 roku debiutował jako dramaturg sztuką dla dzieci p.t. "Baśń jesienna" w reż. Rudolfa Zioły w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu, zaś jako reżyser przedstawieniem "Osmędeusze" Mirona Białoszewskiego w Białostockim Teatrze Lalek. Jako kierownik literacki, reżyser i dramaturg współpracował z teatrami w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Gdańsku, Kaliszu i Białymstoku. W 1991 roku był współzałożycielem teatru Wierszalin. Jest autorem dramatów: "Car Mikołaj" (1985), "Obywatel Pekosiewicz" (1986), "Turlajgroszek" (1990), "Prorok Ilja" (1992), "Merlin. Inna historia" (1992), "Malambo" (1992), "Sen pluskwy”"(2001), które w teatrze zrealizowali m.in. Kazimierz Dejmek, Maciej Prus, Mikołaj Grabowski, Ondrej Spišak, Piotr Tomaszuk i Andrej Woron.

Ondrej Spišák (1964) - Szef Teatro Tatro, reżyser teatralny, z wykształcenia lalkarz. Dziesięć lat temu zawitał do Polski na zaproszenie Teatru Lalka. Jego „Robinsona Crusoe”, „Podróż do wnętrza ziemi”, „Guliwera”, „Don Kichota”, „Odyseusza” czy „Buratina” do dziś wspominają zarówno najmłodsi warszawiacy, jak i uczestnicy festiwali lalkowych w całej Europie. Najwięcej Spišák pracuje w rodzinnej Nitrze, gdzie w 1990 roku wraz ze scenografem Františkiem Liptákiem i przyjaciółmi założyli Wolne Stowarzyszenie Aktorów, Reżyserów, Artystów, Ich Małżonek, Kochanek, Dzieci, Psów i Kotów, czyli wędrowny teatr-cyrk Teatro Tatro. Latem trupa rusza w świat na wozie zwanym Maringotką, zaprzężonym w chudą klacz. Grają na Słowacji i Ukrainie, w Czechach i Polsce, Rumunii czy południowych Włoszech. Teatro Tatro to teatr najbliższy tradycji teatru jarmarcznego, pełen odniesień do doświadczeń zarówno teatru klasycznego, lalkowego, ulicznego jak też sztuki cyrkowej. Ważnym dla Spisaka autorem jest Słobodzianek, reżyserował dotad: „Sen Pluskwy” (Teatr Wybrzeże) „Proroka Ilię” (Teatro Tatro), „Merlina. Inną historię” (Teatr Narodowy, Laboratorium Dramatu) i „Malambo” (Laboratorium Dramatu).

Szymon Majewski
Materiały Teatru
21 czerwca 2010

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...