Spotkania i wykłady

17. Konfrontacje Teatralne w Lublinie

Konfrontacje Teatralne to niepowtarzalna okazja do spotkania z artystami i twórcami - nie tylko teatralnymi. W sobotę niezwykły wykład profesora Cezarego Wodzińskiego pomoże rozwikłać zagadkę gościnności. We wtorek - dzień po pokazie spektaklu "Aporia\'43 / Dekalog: lokalna wojna światowa" dyskusja z udziałem historyków i publicystów o wciąż budzącej wiele emocji kwestii polsko-ukraińskiego konfliktu na Wołyniu w latach 1943-47. Tego samego dnia spotkanie z gościem Konfrontacji i Maat Festiwalu Daisuke Yoshimoto - mistrzem tańca butoh, którego zobaczymy w spektaklu "Kyotokatabira ciała".

Zapraszamy również na wykłady trzech krytyków tańca: Anny Królicy, Magdaleny Szpecht oraz Adama Kamińskiego - stawiających pytania o taniec w Polsce i na świecie.

Na wszystkie spotkania i wykłady wstęp wolny

13.10 | sobota
17.00 – prof. Cezary Wodziński – Zagadka gościnności – wykład / Sala Konferencyjna TVP Lublin (III piętro), wstęp wolny

Wykład jest wstępem do seminarium prof. Cezarego Wodzińskiego, które prowadzone będzie w Lublinie w sezonie 2012/13. W pierwszym półroczu seminarium podstawową lekturą będzie „Odyseia” Homera.

Słowo „gościnność” należy do najbardziej zagadkowych słów w słowniku (po)nowoczesnego świata. Jako gość-inność kryje w sobie zagadkę gościa, jako Innego. Pytanie o „sens” gościnności pojawia się w świecie, w którym ten sens został gruntownie zakwestionowany – w świecie, który dopuścił się bezprzykładnego pohańbienia prawa gościnności (tj. prawa Innego do pobytu w naszym świecie). Pytanie o „sens” gościnności jest podwójnie palące: z uwagi na dziejowy kontekst – doświadczenie Zagłady Innego – i w perspektywie wyzwań dzisiejszego świata. Doświadczenie Innego i jego inności stanowi niezbywalną hipotekę sensu i sensowności naszego bycia w świecie. Stawką pytania o sens gościnności jest próba rozważenia kwestii gościnności sensu (naszego świata i naszego bycia w tym świecie).       

16.10 | wtorek
16.00 - Aporia’43 / Dekalog: lokalna wojna światowa / Dyskusja:  O. Tomasz Dostatni, Jarosław Hrycak, Grzegorz Motyka, Paweł Smoleński; Moderator dyskusji: Hubert Łaszkiewicz  / Sala Unii Lubelskiej w Klasztorze oo. Dominikanów, wstęp wolny

Podczas tegorocznych Konfrontacji Teatralnych (15 października) zaprezentujemy projekt społeczno – teatralny, którego efektem jest dwugłos artystyczny w sprawie Wołynia - spektakl “Aporia’43/Dekalog: lokalna wojna światowa” przygotowany przez Teatr Arabesky z Charkowa i Scenę Prapremier InVitro z Lublina. Następnego dnia odbędzie się dyskusja z udziałem historyków i publicystów dotycząca spektaklu i poruszonego w nim tematu.

22.45 – Spotkanie z Daisuke Yoshimoto / Teatr Stary, wstęp wolny

Jeden z najwybitniejszych światowych mistrzów tańca butoh. Spektakle Yoshimoto to niezapomniane widowiska wprowadzające widza w świat na pograniczu nocy i dnia, na granicy życia i śmierci. Spektakle te zaskakują nie tylko organiką ruchu, ale także malarskością i niespotykanym połączeniem elementów kultury Wschodu i Zachodu. Daisuke Yoshimoto mówi, że: „w królestwie ciała w każdej komórce zapisane jest wszystko od momentu powstania życia na ziemi. Jest ono pełne smutku i radości, utrapienia i szczęścia. Tyle milionów istnień trwa w naszym ciele".

17.10 | środa
15.30 – Anna Królica / Kraków - Czytanie Bausch Kantorowskim tropem – wykład (60 min) / Sala Konferencyjna TVP Lublin (III piętro), wstęp wolny

Korespondencja tematyczna i formalna pomiędzy dorobkiem Bausch i Kantora skłania do głębszej refleksji. Nieobecność, ekshumacja czasu minionego, ukrytych emocji – te wątki zdają się fascynować obu twórców. Kiedy Bausch odwołuje się do archiwum uczuć, to Kantor ucieka w dystansującą emocje groteskę. Posługują się innymi środkami, opowiadają niby odrębne historie co do detali, a jednak zdaje się, że szukają odpowiedzi na te same pytania, dotyczące spraw fundamentalnych.

18.10 | czwartek
19.00 – Adam Kamiński / Wrocław – Taniec spełnia postulat bycia sztuką żywą – wykład (60 min) - Sala Konferencyjna TVP Lublin (III piętro), wstęp wolny

Tancerze współcześni przenoszą swoje wykonania taneczne w alternatywne przestrzenie, uwrażliwiając się na możliwości swojego ciała i jego interakcję z innymi przedmiotami i ludźmi. Tworzą w ten sposób swoiste performance, w których zaciera się granica między sztuką tańca a pewnym spektaklem ruchowym, gdyż coraz istotniejsza staje się jakość doświadczenia, które wtedy powstaje, a nie jakość samego ruchu.

19.10 | piątek
16.30 – Magdalena Szpecht / Wrocław - Ciało wydobyte z mitu – wykład (60 min) / Sala Konferencyjna TVP Lublin (III piętro), wstęp wolny

W spektaklach Tomasza Bazana ciało wydobyte z mitu jest nieustannie konfrontowane z wizerunkiem ciała przetworzonego za pomocą technik multimedialnych. Dzięki temu funkcjonuje w kilku przestrzeniach jednocześnie, tworząc nowe konteksty dla tańca jako formy ekspresji.

Barbara Szymańska
Materiały Organizatora
12 października 2012

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia