Stanisław Belski (1900 - 1960)

Aktor teatralny, filmowy i radiowy, reżyser teatralny i filmowy.

Urodził się 23 sierpnia 1900 w Warszawie. Zmarł 3 czerwca 1960 w Londynie,

Pseudonim Nałęcz
Występował od ok. 1924, początkowo pod pseudonimem Nałęcz.

W 1925-26 należał do zespołu teatru Qui Pro Quo w Warszawie. W latach 1926-27 występował w warszawskim teatrze Wodewil. W 1927 także w warszawskim teatrze Karuzela. W 1929 w Krakowie w teatrze Gong (z którym był na występach w Warszawie), w 1930 we Lwowie w sali Colosseum, a następnie w Warszawie w teatrze Ananas gdzie występował m. in. w spektaklu
- „Pani się ubiera" – premiera 6 sierpnia 1930,
- „Babie lato" - premiera 18 września 1930,
- „Zawiany karnawał" reż. Walery Jastrzębiec, premiera 24 grudnia 1930
Potem teatrze Nowy Ananas, w którym zagrał m. in.w spektaklach:
- „Tata nie wraca" reż. Walery Jastrzębiec, premiera 18 marca 1931
- „Kobieta: wino, śpiew" reż. Walery Jastrzębiec, premiera 29 maja 1931
- „Z Powiśla na Riwierę", premiera 9 sierpnia 1932
W teatrze Nowy Ananas pozostał do 1932.
Następnie występował w teatrze Rakieta:
- „Na pierwszy ogień" reż. Tymoteusz Ortym, premiera 1 września 1932
W 1932 także w Teatrze Lotos
oraz w Teatrze Lotos, gdzie również reżyserował m. in.:
- „Wódka krzepi lotos lepiej!" reż. Stanisław Belski, Wincenty Łoskot, premiera 1 listopada 1932
- „Gdy światło zgaśnie" reż. Stanisław Belski, premiera 26 listopada 1932
- „Wesoły stragan", premiera 2 grudnia 1932.
W 1936 pracował w teatrze Wesoły Ul, a w 1937-38 w teatrze Wielka Rewia:
- „Rozwódka" Leo Falla reż. Tom Konrad, premiera 19 lutego 1938.

W okresie międzywojennym współpracował też z radiem i występował w filmach:
- Romeo i Julcia", reż. Jan Nowina-Przybylski (Klient cukierni), (premiera 21 stycznia 1933);
- „Dwanaście krzeseł",reż. Mac Fric i Michał Waszyński (Rozenmann), premiera 5 października 1933;
- „Robert i Bertrand" – reż. Mieczysław Krawicz (asystent reżysera), premiera 12 stycznia 1938;

Wybuch wojny zastał go we Lwowie i tam występował do 1941 w Polskim Teatrze Miniatur.

Następnie znalazł się w Rosji i stamtąd z armią pol. przeszedł przez Persję, Palestynę i Egipt do Włoch. Należał wówczas do zespołu Teatru Dramatycznego II Korpusu i występował jako aktor dramatyczny, m.in. w roli Majora w spektaklu "Damy i huzary", a także reżyserował, m.in. "Zemstę" wystawioną w 1945 we Włoszech.

Później znalazł się w Anglii i tu organizował polskie przedstawienia teatralne, a także współpracował z londyńskim polskim Teatrze Aktora, gdzie grał m.in. rolę Prymasa w "Wyzwoleniu".

Zagrał też w filmie - „Wielka droga" – reż. Michał Waszyński (Sprzedawca na plaży w Palestynie), premiera 1946;

Źródła: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego, e-teatr, FilmPolski

Opracował Ryszard Klimczak
Dziennik Teatralny
23 sierpnia 2022

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...