Stworzone na miarę XXI wieku

24. Bydgoski Festiwal Operowy

Opera „Bystronogi. Historia konia", według opowiadania Lwa Tołstoja, Moskiewskiej Opery Kameralnej im. Borysa Pokrowskiego w reżyserii i choreografii Michaiła Kisłarowa, z librettem i muzyką Władimira Kobekina zakończyła festiwal.

Jak powiedział reżyser Michaił Kisłarow – „Spektakl przedstawia historię konia – spowiedź życia starego wałacha przed współbraćmi – stadem młodych, zdrowych i silnych koni (...). W tej operze, która poprzez kształt oprawy plastycznej, jak też dzięki energii obfitości numerów tanecznych jest bliska musicalowi, współbrzmią zarówno tony żałobne, jak i hymniczne".

W tym roku, po raz pierwszy w historii Bydgoskiego Festiwalu Operowego, widzowie podczas plebiscytu, głosowali na najlepszy ich zdaniem spektakl festiwalowy. Jego wyniki, zgodnie z regulaminem, zostaną ogłoszone do 31 maja 2017.

Natomiast „Dziennik Teatralny" przedstawia już teraz najciekawsze spektakle, realizatorów oraz artystów XXIV Bydgoskiego Festiwalu Operowego.

Reżyseria

Natalia Babińska - opera B. Brittena „Dokręcanie śruby" Opery na Zamku w Szczecinie – za odważne podjęcie tematu oraz za idealną stylistycznie jednorodność struktury spektaklu.

Iwan Wyrypajew – opera „Borys Godunow" Musorgskiego Teatru Wielkiego z Poznania – za perfekcyjne panowanie nad operową materią i zbudowane opowieści o człowieku, władzy i sumieniu.

Scenografia

Marcelina Początek – Kunikowska - za uchwycenie wierności stylistycznej epoki baroku i rokoko w operze „Wesele Figara" Mozarta, reż. Wojciech Adamczyk, Opera Nova Bydgoszcz

Martyna Kander - za koloryt, obrazujący wyobcowanie i lęk dziecka oraz namiętności dorosłych w operze „Dokręcanie śruby", reż. Natalia Babińska, Opera na Zamku w Szczecinie.

Grzegorz Policiński za malowniczość oraz musicalowy rozmach dekoracji w musicalu „Młody Frankenstein", reż. Jacek Bończyk, Teatr Rozrywki w Chorzowie.

Najciekawsze głos kobiecy

Katarzyna Mackiewicz, sopran - za wykreowanie jasnym i czystym brzmieniem emocji oraz przeżyć wewnętrznych kapłanki Leili oraz za aktorskie stworzenie aury tajemnicy w operze „Poławiacze pereł" Bizeta, w reż. Waldemar Zawodziński, Opera Wrocławska, Wrocław.

Najciekawszy głos męski

Alexey Tikhomirov, bas - za wykreowanie postaci cara Borysa Godunowa, za wyrażanie przeżyć wewnętrznych i za ciekawie brzmiącą skalę głosu w operze „Borys Godunow" w reż. Iwana Wyrypajewa, Teatr Wielki, Poznań.

Młodzi utalentowani

Karolina Makuła, sopran - za postać Cherubina, którą zbudowała ciekawie brzmiącym głosem oraz środkami aktorskimi w „Weselu Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova, Bydgoszcz.

Sławomir Kowalewski, bas baryton - za postać Hrabiego Almavivy oraz za silne i aksamitne brzmienie głosu połączone z zastosowaniem bogatych środków aktorskich w operze „Wesele Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova Bydgoszcz.

Choreografia

Mauro Bigonzetti, „La Piaf" - za poetycką, choreograficzną i muzyczną wizję Edith Piaf jako dziecka, dziewczyny, kobiety, matki oraz piosenkarki.

Inga Pilchowska, Małgorzata Mazurkiewicz, musical „Młody Frankenstein" w reż. Jacka Bończyka, Teatr Rozrywki w Chorzowie – za idealnie dopracowaną choreografię, za dynamizm, żywiołowość oraz za zharmonizowanie z muzyką scen baletowych.

Duety sceniczne

Krystyna Nowak, sopran w roli Zuzanny oraz Janusz Żak, baryton, jako Figaro w operze „Wesele Figara", reż. Wojciech Adamczyka, Opera Nova Bydgoszcz – za harmonijnie brzmiące głosy, wyczucie rytmicznej zwięzłości oraz melodyki.

Artur Święs jako dr Fryderyk Frankenstein i Anna Surma jako Elżbieta Benning w musicalu „Młody Frankenstein", reż. Jacek Bończyk, Teatr Rozrywki w Chorzowie - za energetyczno-taneczną interpretację piosenek oraz za wykorzystane środki komediowe.

Kostiumy

Maria Balcerek - opera „Wesele Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova, Bydgoszcz - za wierność stylowi epoki oraz za podkreślanie rodzajem stroju cech charakterystycznych postaci.

Katarzyna Lewińska - opera „Borys Godunow" Musorgskiego, w reż. Iwana Wyrypajewa, Teatr Wielki w Poznaniu - za odzwierciedlenie w kostiumach ducha epoki, za podział społeczeństwa przy pomocy koloru i rodzaju stroju, za wkomponowanie kostiumów w tworzywo teatralne i muzyczne.

Rola epizodyczna

Magdalena Wilczyńska-Goś, mezzosopran - w roli Szynkarki w operze „Borys Godunow" w reż. Iwana Wyrypajewa, Teatr Wielki Poznań – za „wyśpiewanie" i stworzenie środkami aktorskimi postaci charakterystycznej dla rosyjskiej ludowości.

Rola drugoplanowa

Małgorzata Grela, sopran, w roli Marcelliny w „Weselu Figara" Mozarta, w reż. Wojciecha Adamczyka, Opera Nova Bydgoszcz – za fantastyczne wyczucie mozartowskiej muzyki, pięknie brzmiący głos oraz za ciekawe aktorsko wykreowanie postaci.

Dyrygenci, kierownictwo muzyczne

Marcin Sompoliński - za mistrzowskie poprowadzenie orkiestry Opery Nova w „Weselu Figara", w reż. Wojciecha Adamczyka, zgodnie z intencją Mozarta, - za ukazanie szerokiego spektrum interpretacji muzyki mozartowskiej.

Mateusz Walach -za aranżacje do musicalu „Młody Frankenstein" w reż. Jacka Bończyka, Teatr Rozrywki w Chorzowie - za stworzenie klimatu muzyki rewiowej oraz za nowocześnie brzmiącą trawestację piosenki „Puttin on the Ritz".

Jerzy Wołosiuk – za idealnie oddaną redukcję narracji w libretcie, - za „muzyczne malarstwo" oraz za idealnie zilustrowane zjawiska pozamuzyczne w operze „Dokręcanie śruby" B. Brittena Opery na Zamku w Szczecinie.

Reżyseria świateł

Jacqueline Sobiszewski - za operowanie światłem w operze „Borys Godunow" Musorgskiego, w reż. Iwana Wyrypajewa z Teatru Wielkiego w Poznaniu, - za wydobycie z ludzkich dusz ich tajemnic, za demaskowanie charakterów, - za tworzenie zróżnicowanych klimatów emocjonalnych występujących na scenie postaci.

Waldemar Zawodziński w operze „Poławiacze pereł" Bizeta, w autorskiej reżyserii, Opery Wrocławskiej we Wrocławiu – za stworzenie dalekowschodniego kolorytu, - za wykorzystanie światła jako siły sprawczej, obecnej w przeżyciach i emocjach postaci.

Projekcje multimedialne

Ewa Krasucka w operze „Dokręcanie Śruby" Opery na Zamku w Szczecinie, w reż. Natalii Babińskiej - za projekcje multimedialne, odwołujące się do wyobraźni widzów oraz za stworzenie alternatywnego do osamotnienia i lęku klimatu parapsychologicznego.

Chór i balet

Chór w operze „Poławiacze pereł" Bizeta, w reż. Waldemara Zawodzińskiego Opery Wrocławskiej oraz Anna Grabowska-Borys– za stworzenie śpiewem poetyckiej warstwy spektaklu, za wysublimowane głosy, budujące nastrój i oddające emocje postaci.

Zespół baletowy w musicalu „Młody Frankenstein" w reż. Jacka Bończyka, Teatr Rozrywki w Chorzowie – za fantastyczny dynamizm, płynność ruchów i artyzm układów tanecznych.

24. Bydgoski Festiwal Operowy przeszedł do historii. Pozostawił w pamięci widzów operowe, baletowe i musicalowe wizje stworzone na miarę XXI wieku.

Ilona Słojewska
Dziennik Teatralny Bydgoszcz
15 maja 2017

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...