Sukces konferencji metodycznej

Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy

Ostatni weekend w Teatrze Polskim w Bydgoszczy upłynął pod hasłem Teatr – Przestrzenie Edukacji. Podczas zorganizowanej przez Teatr konferencji metodycznej nauczyciele z całego województwa mieli okazję poznać tajniki edukacji teatralnej, zweryfikować podstawę programową, wykorzystać możliwości pracy teoretycznej i praktycznej z uczniami szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Konferencja obejmowała spektakle teatralne, wykłady, warsztaty oraz spotkania i rozmowy z twórcami spektakli. Celem trzydniowego przedsięwzięcia było przygotowanie nauczycieli do pracy z uczniami uzdolnionymi, interesującymi się sztuką, a także poszukującymi swoich zainteresowań i pasji. Zadaniem organizatorów konferencji było skierowanie uwagi nauczycieli, a pośrednio także uczniów ku możliwości wykorzystania teatru w nauczaniu.

Spotkanie zainaugurował Paweł Sztarbowski – Zastępca Dyrektora ds. Programowych TPB, który wyjaśnił uczestnikom sens prowadzonych zajęć i istotę organizowanej konferencji. Następnie ponad sześćdziesięcioosobowa grupa nauczycieli podzielona została na dwa zespoły, które wymiennie uczestniczyły w warsztatach w scenografii spektaklu „Szalona Lokomotywa" Witkacego w reż. Michała Zadary prowadzonych przez Dorotę Ogrodzką – pedagoga teatru, doktorantkę Uniwersytetu Warszawskiego, która od kilku sezonów współpracuje z bydgoskim Teatrem w ramach działań z zakresu edukacji teatralnej. Natomiast Michalina Butkiewicz z Centrum Edukacji Artystycznej wygłosiła wykład na temat „Integracji treści nauczania poprzez teatr".

W piątkowy wieczór uczestnicy konferencji mieli okazję zobaczyć dwa przedstawienia – „Szaloną Lokomotywę" w reż. Michała Zadary oraz „Popiełuszkę" Małgorzaty Sikorskiej – Miszczuk w reż. Pawła Łysaka. Po drugim spektaklu odbyło się spotkanie z twórcami, podczas którego nauczyciele skonfrontowali swoje wyobrażenia z faktyczną pracą nad realizacją spektaklu.

Drugiego dnia konferencji prof. dr hab. Tomasz Szlendak z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruń wygłosił wykład „Rozproszeni, hybrydyczni, wszystkożerni. Tożsamość młodych w kulturze Sieci", a ponadto odbyła się dyskusja dotyczącą pracy z odbiorcą kultury XXI wieku w szkole oraz warsztaty metodyczne prowadzone przez Annę Nakielską i Małgorzatę Acalską. Natomiast dr Paweł Sztarbowski wygłosił wykład próbujący zarysować panoramę współczesnego teatru w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem działań Teatru Polskiego w Bygoszczy.

Sobotnie spotkanie przypieczętował spektakl „Skąpo" w reżyserii Doroty Ogrodzkiej, czyli efekt prac Młodej Sceny - grupy młodzieży, która rozpoczęła swoja drogę artystyczną po projekcie „Oburzajcie się!" realizowanym w ramach programu Lato w Teatrze, w lipcu i wrześniu 2012 roku, a w 2013 roku kontynuowała pracę jako inspirację i punkt wyjścia traktując „Skąpca" Moliera.
Po spektaklu odbyło się również spotkanie z młodymi artystami.

Ostatni dzień konferencji był podsumowaniem wspólnej pracy, zebraniem wniosków i wymianą doświadczeń.

Teatr Polski w Bydgoszczy nie po raz pierwszy podjął się stworzenia możliwości wspólnej pracy z nauczycielami, od których w znacznej mierze zależy zaangażowanie młodego widza. Do większości premier Teatru są bowiem tworzone zeszyty metodyczne z propozycjami tematów lekcyjnych, a ich prezentacji towarzyszą zwykle „premiery belferskie", które dają szansę na dyskusję i wymianę doświadczeń pomiędzy artystami a nauczycielami.

Michalina Butkiewicz, współorganizatorka i inicjatorka konferencji, podkreśliła, że tego typu przedsięwzięcia powinny być organizowane systematycznie.
Jednym z czynników podsumowujących spotkanie była ankieta, którą wypełniali nauczyciele. Z odpowiedzi wynika, że cel konferencji został osiągnięty, a pedagodzy mają ochotę i potrzebę wzięcia udziału w kolejnym tego typu wydarzeniu.
Oto kilka zaskakujących odpowiedzi:

„Warsztaty, spotkania tego typu powinny być organizowane cyklicznie. Jestem podbudowana".
„Bardzo mnie ta konferencja zainspirowała. Dziękuję."
„Gratuluję pomysłu!"
„Proszę o kolejne spotkania tego typu."
„Teatr to wspaniała przestrzeń edukacji."
„Rozwinęło mnie – pokazało, że moje dotychczasowe intuicyjne działania z uczniami miały sens."
„Konferencja bardzo mi się podobała, oby było więcej tak interesujących spotkań!"
„Dawno nie byłam na tak dobrych warsztatach."
„Chcę pracować w teatrze."
„Świetnie, że jest taka przestrzeń, gdzie można spotkać otwartych ludzi, podzielić się doświadczeniem, zasługująca na miano najlepszego teatru w kraju."

Kolejnym edukacyjnym krokiem TPB w pracy z nauczycielami jest udział w ogólnopolskiej akcji Teatralne Spięcie, organizowanej w przez Stowarzyszenie Pedagogów Teatru. To pomysł na połączenie ze sobą energii dwóch instytucji – teatru i szkoły. Pierwsze warsztaty odbyły się 16 i 17 listopada, a na kolejne zapraszamy 7 i 8 grudnia. Efektem współpracy na linii Teatr – Szkoła – Pedagoszy Teatru będzie wspólnie opracowany warsztat do spektaklu, wykorzystujący potencjał, energię i odmienne doświadczenia każdej ze stron. Nauczyciele dostaną narzędzia, które pomogą im sprawnie pracować z grupą, posługując się technikami z zakresu pedagogiki teatralnej, a docelowym adresatem warsztatu jest uczeń.

Więcej informacji na stronie: www.teatrpolski.pl

Paulina Wenderlich
Materiał Teatru
30 listopada 2013

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...