Sukces Tomasza Tokarczyka

"Maria" Romana Statkowskiego w "Wexford Opera Festiwal" (Irlandia)

Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, w tegorocznej edycji "Wexford Opera Festiwal" (Irlandia) przygotował muzycznie i poprowadził operę Romana Statkowskiego "Maria". Ideą tego prestiżowego festiwalu jest odkrywanie i promowanie dzieł rzadko wykonywanych. "Maria" to opera zapomniana. Prapremiera spektaklu odbyła się ponad sto lat temu (1906) w Warszawie. W Wexford "Maria" została wykonana po raz pierwszy poza Polską. Niedocenianą operę niedawno "odkrył" na nowo Łukasz Borowicz, nagraniem w wersji koncertowej. Inscenizacja opery zaprezentowana na festiwalu w Wexford to międzynarodowa produkcja, której reżyserem był Michael Gielet, scenografię przygotował James Macnamara, kostiumy Fabio Tobilini, a choreografię Edel Quinlan

Krakowska publiczność zobaczy ten spektakl na scenie Opery Krakowskiej już w przyszłym
sezonie artystycznym!
 
Zarówno w prasie krajowej jak i zagranicznej ukazało się wiele pochlebnych recenzji „Marii”. 
Cieszy nas to, że niejednokrotnie  podkreślano udział Tomasza Tokarczyka  –  utalentowanego
krakowskiego dyrygenta.

***

Dla widzów "Maria" jest też odkryciem muzycznym. Roman Statkowski stworzył partyturę gęstą,
świetnie zinstrumentowaną, to taki mix inspiracji Wagnerem i Czajkowskim z dodatkiem motywów ukraińskich (w oryginale akcja dzieje się na kresach Rzeczypospolitej).  Całość jest wszakże oryginalna, a spektakl świetnie poprowadził Tomasz Tokarczyk, muzyka miała porywającą dramaturgię. 

Jacek Marczyński, Rzeczpospolita, 24.10.2011 r.
 
Pod batutą Tomasza Tokarczyka, muzyka Statkowskiego daje się poznać jako zręczna i bardzo
udana kompozycja, choć jej silne nawiązania do dawnych kompozytorów rosyjskich, takich jak
Czajkowski i Musorgski, nieco zacierają jej indywidualny charakter. 

George Hall, The Stage, 25.10.2011
 
(…) Maria  doskonale wchłonęła wpływy Czajkowskiego, a w Wexford, wybitnemu dyrygentowi Tomaszowi Tokarczykowi udało się wydobyć z partytury, przepełnionej poruszającymi melodiami i motywami tańców polskich, wiele indywidualnych cech. 
John Allison, Seven magazine, 31.10.2011 r.

(-)
Materiały Teatru
15 grudnia 2011
Portrety
Elias Canetti

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...