Święto milczącej komunikacji

9. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu

9. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu, w warszawskim Teatrze na Woli, rozpoczął się w piątek 21 sierpnia i potrwa do niedzieli 30 sierpnia. Tegoroczne święto mimów upływa pod hasłem powrotu do pantomimy klasycznej, swoiście rozumianej przez samych twórców.

Jak uczula Dyrektor Artystyczny - Bartłomiej Ostapczuk: "Są różne teatry pantomimy. Inaczej wygląda teatr pantomimy w Stanach Zjednoczonych - i nawet, jeśli nazywa się teatrem klasycznym, jest czymś innym niż klasyczny teatr pantomimy w Polsce". Warszawski Festiwal jest zatem świetną okazją do konfrontacji z różnymi estetykami i tym samym przedstawieniami z Francji, Rosji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych oraz Polski. 

Oprócz spektakli, które widzowie już zobaczyli (i jeszcze obejrzą), w dniach 21-26 sierpnia odbyły się największe w kraju warsztaty pantomimy. Zajęcia poprowadzili wybitni artyści tj.: Ewelina Ciszewska (Polska), Pau Bochero (Hiszpania), Sergi Emiliano (Hiszpania/Francja), Gregg Goldston (USA), oraz C.J. Nicholas Jonson (USA). 

Festiwal otworzył spektakl "Blik" w wykonaniu zespołu „Monsieur et Madame O” z Francji. Jego twórcy uczyli się zawodu w Ecole Internationale de Mimodrame de Paris Marcela Marceau pod jego reżyserską opieką. "Blik" bada mechanizmy i działanie tragikomedii, oferując teatr wizualny, teatr gestu, który oddaje głos momentom ciszy. 

Kolejnym zaprezentowanym przedstawieniem był kapitalny "Lombard" w wykonaniu warszwskiego Teatru Mimo założonego przez Bartłomieja Ostapczuka (aktora-mima, autora scenariuszy, reżysera oraz od 2005 roku Dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Mimu). "Lombard" to Pantomima inspirowana wczesną etiudą Marcela Marceau. Tytułowe miejsce, w którym rozgrywa się spektakl, stało się pretekstem do tego, by opowiedzieć o ludzkich tragediach. Twórcy podejmują w nim walkę o to, by uczynić widzialnym to, co bohaterowie spektaklu ukrywają pod powierzchowną brawurą i maską obojętności. Zostajemy wciągnięci w opowieść, wchodzimy w głąb ludzkiej duszy dzięki zastosowanym w spektaklu przenikaniu się świata wspomnień i teraźniejszości. Dotykamy ludzkiej tragedii, wewnętrznego konfliktu jaki zachodzi w człowieku. Wraz z bohaterami zatrzymujemy się nad sytuacją, w której muszą dokonać wyboru. Ale czy w ogóle ten wybór mają? Oto jesteśmy widzami - świadkami tego jak rozsypuje się ludzki świat.  

We wtorek 25 sierpnia został zaprezentowany spektakl "Hangman" w wykonaniu eksperymentalnego physical theatre - Do Theater. Zespół uważany jest za jedną z najważniejszych grup wywodzących się z postkomunistycznej Rosji. Do Theater to pionier ekstremalnego stylu w physical theatre, który stworzył język ruchu znany jako rosyjski modernizm. Ich styl jest agresywny, wymagający, intensywny a jednocześnie zabarwiony poetycko. "Hangman" jest fuzją różnorodnych form tanecznych, łączy elementy z dobrze już znanego teatru absurdu z elementami teatru mimu i tańca. Jest to jednocześnie gra i nazwa postaci. Naiwność farsy podszyta jest tu czarnym humorem. Śmieszna i magiczna historia przenosi nas w ciemne, deliryczne miejsce, oświetlone kołyszącymi się lampami i migotliwymi cieniami. To tu postaci potępieńczej trójcy - Ślepy, Głuchy i Niemy - rozgrywają niekończącą się partię łamigłówki o to, kto będzie ofiarą. 

Przed festiwalową publicznością jeszcze oczekiwany z niecierpliwością "Modern Mime Evening", który odbędzie się w czwartek 26 sierpnia. Ten wieczór teatralny został stworzony specjalnie na 9. edycję Festiwalu i pomyślany jest jako konfrontacja różnych technik, stylów i form w teatrze pantomimy. Do udziału w spektaklu poproszeni zostali aktorzy prowadzący festiwalowe warsztaty - Ewelina Ciszewska (Polska), Bartłomiej Ostapczuk (Polska), Pau Bochero (Hiszpania), Sergi Emiliano (Hiszpania/Francja), Gregg Goldston (USA) oraz uczestnicy Szkoły Współczesnej Pantomimy (letni międzynarodowy kurs teatru pantomimy odbył się w Teatrze na Woli w dniach 3-15 sierpnia). W tym dniu zostanie także zaprezentowana etiuda będąca fragmentem spektaklu "Dwa słowa" w reżyserii Laco Adamika zrealizowanego przez Teatr Wielki-Operę Narodową. 

Dnia 29 sierpnia widzowie będą mogli zobaczyć Alithea Mime Theatre - największy i najbardziej znany teatr pantomimy z USA - w spektaklu "Alithea". Na spektakl składają się wybrane etiudy, które powstały na przestrzeni ostatnich lat. Zarówno prace solowe jak i grupowe można śmiało zdefiniować jako esencję amerykańskiej pantomimy.  

Festiwal zakończy się przedstawieniem "Silence", które 30 sierpnia zaprezentuje Bodecker&Neander Company (Niemcy). Zespół ten jest jednym z najbardziej znanych i cenionych duetów pantomomicznych w Europie. Mimo silnego zakorzenienia w klasycznej tradycji Marcela Marceau, łącząc mimodram z teatrem przedmiotu i teatrem obrazu, artyści wypracowali własną specyficzną formę teatralną. "Silence" jest pełnym komizmu i iluzji zbiorem etiud przedstawiających różne sytuacje z naszego życia.

Katarzyna Łuczyńska
Dziennik Teatralny
27 sierpnia 2009

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...