Tajemnice szuflady
"W szufladzie" - reż. Honorata Mierzejewska-Mikosza - Teatr PoddańczyPodsumowując ubiegłoroczną ofertę teatralną skierowaną do dzieci, warto wspomnieć o dokonaniach Agaty Butwiłowskiej, Ewy Mrówczyńskiej i Honoraty Mierzejewskiej-Mikoszy, które pod egidą białostockiego Teatru Poddańczego przygotowały spektakl "W szufladzie"
To przedstawienie dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę teatralną - dla najnajmłodszych. Widzowie ci mają - w założeniu - od 0 do 3 lat. Bardzo myli się ten, kto sądzi, że są za mali na wizyty w świątyni Melpomeny - to publiczność wymagająca wyjątkowego traktowania. Jak przykuć uwagę malucha?
„W szufladzie" jest spektaklem krótkim i dynamicznym, pozbawionym najogólniejszego choćby zarysu fabuły (dzieci jeszcze nie potrafią się na niej skoncentrować). Zamiast na bohaterze - uwaga skupiana jest na kolejno wyjmowanych z szuflad przedmiotach - piórku, lampce, butach i konewce. Symbolicznie reprezentują kolejne żywioły, wokół nich zorganizowane są bardzo proste działania sceniczne.
Tworzenie przestrzeni pozwalającej z jednej strony na maksymalne zbliżenie dziecka z aktorem, z drugiej - na kontakt z rodzicami, którzy są gwarantem bezpieczeństwa, niezbędnego do dobrej zabawy, jest standardem w spektaklach dla najnajmłodszych. Tak dzieje się i w tym przypadku. Na samym początku przedstawienia, twórcy uświadamiają odmienność codziennej rzeczywistości od świata sceny - doskonale widocznego, ale oddzielonego symboliczną linią. Dopiero jej zwinięcie umożliwia wejście w obręb stricte teatralnej przestrzeni, usuwa też blokadę między dzieckiem a aktorem. Dzieci - te troszkę starsze - śmiało dołączają do artystek, dotykają rekwizytów, zadają pytania. Aktorkom to nie przeszkadza, w spektaklu, który oglądałam, na scenie znalazła się spora część widowni... Dzięki temu wizyta w teatrze była z pewnością miłą zabawą.
Jak zatem rozmawiać z najnajmłodszym widzem poprzez medium, jakim jest teatr? Mądrze, dostosowując środki wyrazu do potrzeb i możliwości malucha. Właśnie tak, jak zrobił to Teatr Poddańczy.