Tajemnicze „dziecko w nas"

"Śniący chłopiec" - reż. Maciej Gorczyński - Teatr Miniatura w Gdańsku

Adaptacja sztuki Hanocha Levina opowiadającej historię rodziny uchodźców: Matki i tytułowego Chłopca, którzy uciekają z ogarniętej przemocą ojczyzny. Choć Levin nawiązuje do losu uciekających przed nazistami Żydów, uniwersalizuje swoją opowieść, która może się zdarzyć w każdym czasie – i dzieje się również współcześnie.

Twórcy spektaklu zadają pytania o sens i istotę dzieciństwa, zasadność procesu wychowawczego, który ma na celu zbudowanie iluzji dobrego i bezpiecznego świata, możliwość odkupienia, granicę poświęcenia dla kochanej osoby, a także o tajemnicze „dziecko w nas" – esencję naszego życia, czyli pozbawioną masek autentyczność. Przedstawienie czerpie z teatru plastycznego, przede wszystkim wykorzystując maski, teatru dramatycznego i teatru tańca.

O artystach

Hanoch Levin
Jeden z najciekawszych współczesnych pisarzy izraelskich. Autor pięćdziesięciu sześciu dramatów, programów i piosenek satyrycznych, tomu prozy i poezji, recenzji i książek dla dzieci. Pochodził z ortodoksyjnej żydowskiej rodziny, urodził się i mieszkał w Tel Awiwie. Na tamtejszym uniwersytecie studiował filozofię i literaturę hebrajską. Początkowo pisał zjadliwe, ironiczne skecze polityczne o izraelskiej mentalności. Debiutował jako pisarz i reżyser w 1968 roku satyrycznym programem „Ty i ja i kolejna wojna" nawiązującym do wojny sześciodniowej z 1967 roku. Był twórcą „ostrym" i prowokacyjnym, głośno dawał wyraz swoim radykalnym poglądom politycznym, krytykował ekspansywną politykę Izraela dotyczącą Palestyny i Arabów. „Śniący chłopiec" należy do trylogii tekstów dramatycznych (wraz z „Requiem" i „Idącym w ciemności"), które są bliższe tematom egzystencjalnym i mierzą się z tematem śmierci i jej nieuchronności.

Maciej Gorczyński – adaptacja i reżyseria
Absolwent filozofii (Uniwersytet Gdański) i reżyserii (Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie). Zaczynał w trójmiejskim teatrze offowym, m.in. w Teatrze Stajnia Pegaza Ewy Ignaczak. W latach 2008–2012 wspólnie z Alicją Mojko prowadził studencki Teatr Lustra Strona Druga. Jako aktor i śpiewak od 2011 do 2013 roku brał udział w międzynarodowym projekcie „Song of Songs" Sergieja Kovalevicha i Natalii Polovynki (Instytut Grotowskiego we Wrocławiu / Ośrodek Słowo i Głos we Lwowie / Ośrodek Hectar w Rosji). W latach 2006–2009 oraz od 2013 roku współpracownik Ośrodka Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice". Zagrał m.in w „Metamorfozach", „Ifigenii w A..." i „Weselu" w reżyserii Włodzimierza Staniewskiego. W Gardzienicach wyreżyserował sześć spektakli, w tym trzy autorskie przedstawienia w ramach projektu ,,Gardzienice: Generator nadziei": ,,Hymny do Nocy" wg Novalisa, „Nowe Ateny" na podstawie pierwszej polskiej encyklopedii ks. B. Chmielowskiego i „Listy do Mileny" Franza Kafki oraz – pod artystyczną opieką Włodzimierza Staniewskiego – trzy spektakle warsztatowe z udziałem studentów Rose Bruford College (Londyn) i Akademii Praktyk Teatralnych (w tym dyplom XIII APT na podstawie „Finnegans Wake" J. Joyce'a). Debiutował w 2014 roku w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie „Latem 1910" na podstawie dramatu Zuzanny Bojdy. Spektakl dyplomowy („Requiem" Hanocha Levina) wyreżyserował w krakowskim Teatrze Barakah. Współpracował m.in. z Fundacją Szekspirowską, Teatrem Małym w Tychach oraz lubelską Czytelnią Dramatu.

Iwona Bandzarewicz – scenografia
Absolwentka scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Autorka scenografii oraz projektów kostiumów i lalek do spektaklu ,,Dwanaście prac Heraklesa" w reż. Elżbiety Depty (Teatr Groteska, Kraków 2018). Od 2015 roku współpracuje z Maciejem Gorczyńskim, przygotowując oprawę plastyczną (scenografia, kostiumy, video i zdjęcia) spektakli: ,,Hymny do Nocy" (OPT Gardzienice), ,,Nowe Ateny" (OPT Gardzienice), ,,Requiem" (Teatr Barakah w Krakowie), ,,Listy do Mileny" (OPT Gardzienice) i „Woyzeck" (Teatr Mały Tychy). Jej zdjęcia i instalacje prezentowane były m.in. w Ośrodku Praktyk Teatralnych ,,Gardzienice" (wystawa stała 2015–2017), Centrum Scenografii Polskiej w Katowicach, Teatrze Barakah (Kraków) oraz w Pałacu w Gorzanowie. Za oprawę plastyczną ,,Requiem" otrzymała w 2017 roku nagrodę na TopOFFFestival w Tychach. Współpracowała m.in. z Teatrem Gardzienice (wykonanie elementów scenograficznych do spektaklu ,,Oratorium pytyjskie" w reż. Włodzimierza Staniewskiego). Asystentka Barbary Hanickiej (,,Krzyczcie, Chiny" w reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie).

Piotr Pawlak – muzyka
Gitarzysta i producent związany z trójmiejską sceną muzyczną. Debiutował pod koniec lat 80. w zespole Bielizna. Razem z Tymonem Tymańskim i Jackiem Olterem współtworzył zespół Kury i ich legendarny, nagrodzony Fryderykiem album „P.O.L.O.V.I.R.U.S". Współpracował z Mazzollem w formacji Arhythmic Memory. Od 1996 grał w zespole Łoskot. Współpracuje z Olo Walickim w ramach projektu Kaszebe oraz Antonim Gralakiem w YeShe. Ma na koncie wiele interesujących kolaboracji takich jak udział w projekcie „Cobra" Johna Zorna. Pomysłodawca i współproducent projektu Olter, w którym wzięło udział 50 polskich artystów związanych z muzyką alternatywną. Komponuje muzykę do teatru, filmu, baletu oraz widowisk multimedialnych. Producent kilkudziesięciu płyt różnych wykonawców, między innymi: Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pink Freud, Oczi Cziorne, Made in Poland. Aktualnie gra w reaktywowanym Łoskocie oraz w zespole Rito, z którym nagrał płytę łączącą elementy noise, trans i muzyki rytualnej. W 2018 roku rozpoczął cykl kameralnych spotkań w duetach. W tym cyklu grał lub zagra z Olem Walickim, Dominikiem Strycharskim, Hubertem Kostkiewiczem oraz Mają Ratkje. Prowadzi regularne warsztaty muzyczne z osobami niepełnosprawnymi. Z Teatrem Miniatura współpracuje już po raz trzeci. Ostatnia realizacja – słuchowisko dla dzieci w reżyserii Anny Wieczur-Bluszcz – zdobyła nagrodę dla najlepszego słuchowiska na Festiwalu Dwa Teatry w 2016 roku.

Agnieszka Kochanowska
Materiał Teatru
20 kwietnia 2019

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia