Tajniki kabuku

18. Letni Festiwal Opery Krakowskiej

Nie hitem z dorobku Pucciniego czy Verdiego, ale fragmentami kabuki, japońskich sztuk scenicznych, zakończył się XVIII już Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

Czy to przedstawienie pozwoli lepiej zrozumieć kraj samurajów, jeżeli nie ich samych? Na pewno przekona, że ten rodzaj sztuki (recytacji, muzyki i tańca) wymaga od wykonawców niezwykłego kunsztu aktorskiego i muzycznego. W lepszym poznaniu kabuki pomógł gość z Japonii, który zdradził widzom jego tajniki. W krakowskim przedstawieniu, na które złożyły się fragmenty: "Echigo jishi" (taniec), "Shunkan", "Kikaigashima" (recytacja) i "Sagi musume" (taniec), największe wrażenie zrobił "Shunkan" w wykonaniu kantora. Gdyby jego zmiennej intonacji i ekspresji posłuchali nasi aktorzy serialowi, wpadliby w kompleksy. W innych fragmentach "Metamorfoz patosu" muzycy pokazali, ile dźwięków Pwydobyć z trzystruno-wych instrumentów, a recytatorzy - ile da się przekazać głosem. Ich dopełnieniem był taniec, a raczej zestaw figur, które zaprezentował solista.

Paweł Dybicz
Przegląd
24 lipca 2014

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...