Teatr im. Słowackiego obala argumenty Ministerstwa Kultury

Straty są oczywiste.

Przygotowując się do współprowadzenia przez resort kultury, krakowski teatr nie mógł ubiegać się o kluczowe dotacje. Po premierze „Dziadów" brakuje pieniędzy, dyrektor Krzysztof Głuchowski jest odwoływany.

W czwartkowej „Rzeczpospolitej" Anna Pawłowska-Pojawa, dyrektorka Centrum Informacyjnego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przekonywała, że „nie jest prawdą, iż Teatr im. Słowackiego, czekając na zakończenie administracyjnego postępowania o współprowadzeniu przez resort kultury, nie mógł ubiegać się o dotacje na działalność w 2022 r. Co więcej, Teatr Słowackiego ubiegał się w tym czasie o 4 dotacje i jedną otrzymał".

Edyta Sotowska-Śmiłek, zastępca dyrektora ds. komunikacji marketingowej w Teatrze Słowackiego, komentuje:

– Nasz teatr złożył cztery wnioski w ramach programów Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2022. Ale złożył je tylko na programy, na które mógł je składać jako instytucja kultury współprowadzona przez MKiDN (a w okresie składania wniosków trwały prace mające na celu przygotowanie Teatru do przekształcenia w instytucję współprowadzoną), oraz jeden wniosek, będący oczywistą kontynuacją wniosku z roku 2021 („Cyfrowe Archiwum Teatr Słowackiego") i teatrowi zależało, by podkreślić wagę kontynuacji tego wniosku.

Jak podkreśla wicedyrektor Słotowska-Śmiłek, „teatr nie złożył wniosków na kluczowe dla siebie programy ministerialne, takie jak Edukacja Kulturalna – dzięki którym w ostatnich latach teatr finansował takie programy jak »Myśląca Ręka« i »Klub Wyspiańskiego«, Film – z którego od lat finansowaliśmy przegląd »Przywrócone arcydzieła«, czy Wydarzenia dla dzieci i młodzieży – dzięki temu powstała we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim Scena Bank Opowieści i takie produkcje jak »Piotruś Pan i Jakub Hak« i »Opowieść wigilijna«".

– Teatr nie składał również na rok 2022 – choć robił to w latach poprzednich i dostawał nierzadko dofinansowanie – wniosków na takie programy jak: Edukacja Artystyczna, Promocja Czytelnictwa, Muzyka, Taniec, Sztuki wizualne czy Rozwój Sektorów Kreatywnych – podkreśla Edyta Słotowska-Śmiłek.

Jacek Cieślak
Rzeczpospolita
22 kwietnia 2022

Książka tygodnia

Musical nieznany. Polskie inscenizacje musicalowe w latach 1961-1986
Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie
Grzegorz Lewandowski

Trailer tygodnia