Teatr jako schron i dom

38. Gorzowskie Spotkania Teatralne

W orędziu na Międzynarodowy Dzień Teatru 2022 Dramatyczny Kolektyw pisał: „Potrzebujemy teatru jako schronu, jako domu dla nas i dla tych, którzy z nami zamieszkają. Schronu dla wyobraźni, która niesie alternatywę i stwarza nowe języki. Schronu dla wartości". Czas na przypomnienie sobie tych słów nie jest byle jaki.

Wielkimi krokami zbliża się 38. edycja teatralnego święta gorzowian. Od 11 do 17 listopada 2022 roku na Scenie Byrskich zaprezentują się najciekawsze spektakle z całej Polski (i nie tylko!), największe gwiazdy teatralnych desek oraz szklanych ekranów. Przestrzeni dla wyobraźni z pewnością nie zabraknie. Gorzowskie Spotkania Teatralne – czas start!

Pierwszego dnia cyklu na scenie Osterwy zagra Lwowski Kabaret Artystyczny „Czwarta Rano", który przez widzów może być już kojarzony z tegorocznej edycji Sceny Letniej. Lwowscy artyści 30 lipca przedstawili program o wymownym tytule „Pod każdym niebem śpiewamy o wolności". 11 listopada ponownie zawitają do Gorzowa z przedstawieniem pełnym piosenek, poezji oraz anegdot – „Wróci ten czas".

Drugi i trzeci dzień gorzowskiego święta teatru to czas stołecznego Teatru Kwadrat.
12 listopada widzowie będą mieli okazję zobaczyć spektakl szczególny, bowiem przygotowany w związku z jubileuszem 50-lecia pracy artystycznej Ewy Ziętek. „Nieostrość widzenia" to monodram aktorki w reżyserii Wawrzyńca Kostrzewskiego. Tomasz Miłkowski w Dzienniku Trybuna pisał: „Niełatwo było stworzyć sieć powiązań i odpowiedniego napięcia między nimi, ale Ewa Ziętek dowiodła, że potrafi podołać temu karkołomnemu zadaniu, odpowiednio dozując komizm, dramatyzm, liryzm, precyzyjnie gospodarując pauzą, refleksją, ale i śmiechem". Kolejnego dnia (13 listopada) Teatr Kwadrat dwukrotnie zaprezentuje spektakl „Małżeństwo do poprawki" w reżyserii dyrektora sceny – Andrzeja Nejmana. Przedstawienie utrzymane będzie w konwencji komedii kryminalnej, a na scenie widzowie zobaczą Agnieszkę Sienkiewicz, Ilonę Chojnowską, Pawła Małaszyńskiego oraz Andrzeja Andrzejewskiego.

Nie myli się ten, kto uważa, że Gorzowskie Spotkania Teatralne nie mogą się odbyć bez ich stałej bywalczyni – Krystyny Jandy, która w tym roku przyjedzie do Osterwy ze spektaklem opartym na opowiadaniu Agnieszki Osieckiej. „Biała bluzka" w reżyserii Magdy Umer swoją premierę miała ponad dwanaście lat temu, zagrano ją dotychczas ponad dwieście razy, a mimo to zapotrzebowanie na tę opowieść nie maleje. Jacek Sieradzki dla „Przekroju" pisał: „Monolog narwanej wariatki, brawurowe liryczno-humorystyczne odtrucie socjalistycznej beznadziei (przy tym kpiący, acz serdeczny, ledwie-ledwie cenzuralny portret knującej inteligencji z bibułą, tajnymi wykładami i sortowaniem darów w kruchcie), po latach nasycił się goryczą, sarkazmem, tłumionym lękiem" – a o tym wszystkim widzowie gorzowskiego teatru będą mieli okazję przekonać się już 14 listopada.

Kolejnym stałym punktem programu Spotkań Teatralnych na scenie Osterwy jest wizyta sąsiadów z południa województwa lubuskiego. Tym razem zielonogórski zespół przyjeżdża do Gorzowa z widowiskiem na podstawie II i fragmentów IV części „Dziadów" Adama Mickiewicza. „Gusła" w reżyserii Grzegorza Brala, z imponującymi strojami Adama Łuckiego, przez widzów Lubuskiego Teatru zostały okrzyknięte najlepszym przedstawieniem ubiegłego sezonu artystycznego, zwyciężając w Plebiscycie Leony 2022.

Lubuskie „Dziady" są przecież po prostu dzikie. Jawią się jako hipnotyczna, nieskrępowana, narkotyczna wręcz elegia. Uczestnicy obrzędu czerpią orgiastyczną radość z powrotu do korzeni, smakowania jakże apetycznego owocu zakazanego, owego pogańskiego rytuału, realizując przezeń tęsknotę za rytem minionym, utraconym, może prostszym i naturalniejszym niż religia, którą dostali w zamian. (Tomasz Mlącki, „Dziennik Teatralny", Dziady. Reinkarnacja, 22.01.2022).

Tych, którzy pamiętają, jak w sierpniu 2020 roku na deskach Sceny Byrskich realizowane było nagranie sztuki „Pani Pylińska i sekret Chopina" z Joanną Żółkowską, Pauliną Holtz, Kacprem Kuszewskim i Leną Ledoff, na pewno ucieszy fakt, że nieco ponad dwa lata później przedstawienie na podstawie prozy Erika-Emmanuela Schmitta wróci do Gorzowa już w formie tradycyjnej – z publicznością na widowni. Osią dramaturgiczną tytułu w reżyserii Roberta Glińskiego są rzecz jasna utwory Fryderyka Chopina, a za scenografię oraz kostiumy odpowiada regularnie współpracująca z Teatrem Osterwy Tatiana Kwiatkowska.

Ostatniego dnia Gorzowskich Spotkań Teatralnych nastąpi „Niespodziewany powrót". Pokaz koprodukcji Teatru Gudejko oraz Teatru Imka istotnie będzie okazją do powrotu na deski Osterwy Daniela Olbrychskiego, który tego lata zachwycał tłumy gorzowian podczas jubileuszowej odsłony Sceny Letniej. Historia dotyczyć będzie skomplikowanych relacji na linii ojciec – syn, toteż w tytułowym powrocie doświadczonemu aktorowi towarzyszyć będzie dyrektor Imki Tomasz Karolak, którego rolę Mariusz Cieślik w Rzeczpospolitej określił mianem „najlepszej w karierze".

Jak wspomniany duet wypadnie na żywo? Przekonać się o tym można już 17 listopada w Teatrze w Gorzowie!

Konrad Pruszyński
Materiał Teatru Osterwy w Gorzowie Wlkp.
4 listopada 2022

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia