Teatr jest podróżą

Sezon artystyczny 2023/2024 Teatr Współczesny będzie realizował pod hasłem: Daleko jeszcze?

Daleko jeszcze? W nadchodzącym sezonie artystycznym Teatr Współczesny w Szczecinie będzie zadawał takie pytanie sobie oraz widzom. Wszystkie spektakle będą nawiązywały do drogi, podróży i pytań o cel tych podróży.

- Dla mnie teatr to jest podróż, to jest spotkanie. My w taką podróż z państwem wyruszyliśmy z dyrektorem Mirosławem Gawędą dwa lata temu, nasza kadencja trwa pięć lat, więc dla nas to jest ważny moment, bo w tym roku jesteśmy na półmetku. W połowie tej drogi chcemy sprawdzić, gdzie jesteśmy i dokąd chcemy dotrzeć - mówi Jakub Skrzywanek, dyrektor artystyczny TW. - W naszym teatrze zabieramy głos w ważnych sprawach, dajemy sobie odrobinę przyjemności, odrobinę smutku i odrobinę refleksji.

Ale w podróży wspólnie z widzem musimy wiedzieć dokąd zmierzamy i jaki jest cel naszej podróży. W tym sezonie wyjątkowo do kilku podróży państwa zaprosimy i te pytania sobie zadamy. Wyruszmy razem w kolejny sezon, wyruszmy wspólnie, nikogo nie zostawiając w tyle, pozwólmy sobie na smutek i radość, śmiech i łzy. Po raz kolejny przyznajmy, że potrzebujemy teatru i siebie nawzajem. Znów bądźmy razem! Być może bardziej niż kiedykolwiek wcześniej.

Teatr Współczesny ma w planach siedem premier.

- Sześć reżyserek, jeden reżyser. Myślę, że to warto powiedzieć. Teatr Współczesny pomimo dwóch dyrektorów na czele stoi bardzo wspaniałymi kobietami, które u nas są na wielu stanowiskach, ale też wspaniałymi artystkami, które u nas pracują. To ważne, że pracujemy w takim gender balance – mówi Jakub Skrzywanek.

15 września w Teatrze Małym pojawi się " Kobieta, która zajęła się ogniem" - komediowy spektakl muzyczny, stworzony na bazie prawdziwych kobiecych historii – kontynuacja mającej gorące grono fanów i fanek „Kobiety zagrożonej niskimi świadczeniami emerytalnymi". Opowieść o artystce, która podejmuje się misji naprawy świata, choć ten ciężar ewidentnie ją przygniata. Maria chce wziąć na siebie wszystkie opisane przez kobiety problemy. Te, z którymi mierzą się po cichu, w domu i w pracy, zmuszając się do odgrywania roli świetnie radzącej sobie ze wszystkim heroski. Interaktywna, lekka forma musicalu budzi śmiech i zachęca do rozmowy, dodając wydarzeniu wspólnotowy, terapeutyczny wymiar.

To premiera Środowiska Inicjatyw Artystycznych Hybadu w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie.

22 września na Dużej Scenie zobaczymy "Czerwonego Kapturka" w reżyserii Anny Smolar. "Czerwony Kapturek" to czwarty po "Jedną ręką", "Pinokiu" i "Kopciuszku" spektakl Anny Smolar na podstawie tekstu współczesnego francuskiego dramatopisarza i reżysera – Joëla Pommerata. Reżyserka zaprosi widzów do tajemniczego, muzycznego świata, w którym nieustannie się ścierają groza i śmiech, a relacje opowiadane są językiem choreograficznym, w rytmie bębnów na żywo.

- Tym razem nie będziemy się bać wilka, ale będziemy pytać, kim ten wilk tak naprawdę jest. Co nam realnie zagraża w tym lesie, do którego wchodzimy - mówi Skrzywanek. - Po raz kolejny pokazujemy, że widz młodzieżowy jest dla nas bardzo ważny i będziemy na niego stawiać.

24 listopada będzie premiera w ramach II edycji rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje. Inscenizacja „Windy" – jednej z past ze zbioru „Pastrami" Malcolma XD, ujęta w formie nawiązującej do barokowego gatunku muzyczno-scenicznego dramma per musica. Pozornie niepolityczna opowieść internetowego twórcy pod osnową humoru podejmuje tematy pokoleniowe osób urodzonych na przełomie lat 80. i 90. XX wieku. Dziki i nieudany przeszczep kapitalizmu, dziedzictwo transformacji i dorastanie w gospodarce wolnorynkowej, a z drugiej strony - nieudolność i załamanie systemu wartości wyznawanych przez pokolenia rodziców
i dziadków. Spektakl przygotuje Aleksandra Matlingiewiczi Jacek Sotomski.

W grudniu na Dużej Scenie Gianina Cărbunariu wyreżyseruje spektakl "Opowieści babć szeptane córkom przez matki". W latach 1966-1989, za czasów dyktatury Nicolae Ceaușescu, w Rumunii obowiązywał całkowity zakaz aborcji. Było to najbardziej restrykcyjne prawo w całym bloku sowieckim, które odcisnęło na społeczeństwie piętno, sięgające kilku pokoleń. Współcześnie Polska i Węgry wciąż czynią niebezpieczne kroki ograniczające prawa kobiet, a Amerykanki niedawno utraciły konstytucyjne prawo do przerywania ciąży. Czy przeszłość Rumunii i wspólne doświadczenia mogą nas czegoś nauczyć? Materiał wyjściowy do spektaklu stanowią wywiady przeprowadzane zarówno w Rumunii, jak i w Polsce – prawdziwe historie kobiet z różnych pokoleń.

W lutym 2024 na Dużej Scenie Mateusz Atman i Agnieszka Jakimiak zrealizują spektakl "Dobry piesek". Praca nad spektaklem podąża za przyszłymi, teraźniejszymi, prawdziwymi i możliwymi relacjami między psami i osobami, które sprawują nad nimi opiekę. Czy kiedykolwiek będzie to kontakt oparty na współistnieniu i symbiozie? Czy jesteśmy w stanie przekroczyć wpisany w niego stosunek władzy i posiadania?

W maju Anna Obszańska wyreżyseruje "Udar. Giselle". Opowieść o walce, jaką trzeba stoczyć, by odzyskać sprawność organizmu dotkniętego zawałem mózgu. W centrum znajduje się ciało. Ciało zaniedbane i niesłuchane. W czasach bezustannego pośpiechu z jednej strony ignorowane, a z drugiej – doprowadzane do granic możliwości. „Giselle" jako emblematyczny balet romantyczny stanowi pretekst do opowiadania o sile eksploatacji ciała, o popychaniu go do granic niezgodnych z fizjonomią, anatomią i prawami fizyki, o wycieńczającym treningu, o zachowaniu wręcz anorektycznej sylwetki po to, by osiągnąć iluzję, by stać się nadczłowiekiem.

Sezon zakończy w czerwcu w Teatrze Małym spektakl inspirowany reportażem Olgi Gitkiewicz pt. „Nie zdążę" – opowieść o kuriozum, jakim jest polski transport publiczny. Autorzy doświadczeni podróżowaniem po kraju wybrali dla niego adekwatną formę – musicalu. Oficjalne statystyki nie są już jednak tak zabawne: wykluczeniem komunikacyjnym dotknięta jest jedna trzecia Polaków. „W 2016 roku do ponad 20% sołectw w Polsce nie docierał żaden transport publiczny". Sytuacja ta pogarsza się w dalszym ciągu z roku na rok.

- Nasze motto, czyli pytanie „Daleko jeszcze?" chciałbym pozostawić bardzo otwarte, bo pytamy do czego daleko jeszcze? - mówi Jakub Skrzywanek. - Jesteśmy w roku przełomowym, roku ogromnych napięć społecznych, bo wiemy, że to będzie taki rok. Jesteśmy świadomi tych napięć, dlatego chcemy i chcemy odwrócić sytuację. Chcemy zapytać siebie i widzów, a przede wszystkim artystów, bo oni dają świadectwo tego, że pewne rzeczy przeczuwają i potrafią nazywać pewne sytuacje społeczno-polityczne, a jeśli nie nazywać, to zadawać odpowiednie pytania. Nie chcemy wchodzić w bezpośrednią politykę, nigdy tego nie robiliśmy. Walczymy o wartości, walczymy o wykluczonych, walczymy z przemocą.

Teatr Współczesny, jako współprowadzący festiwal Kontrapunkt, zdradził też kilka szczegółów dotyczących tego festiwalu. W programie znajdą się zarówno wielkie superprodukcje, jak i mniejsze, kameralne spektakle. Zobaczymy przedstawienia łączące teatr, sztuki wizualne i muzykę – od spektakli dramatycznych, lalkowych, tanecznych po pantomimę. Spektakle festiwalowe pokazywane będą w dwóch nurtach – międzynarodowym konkursie formy (polskie i zagraniczne realizacje dla widzów dorosłych, interesujące ze względu na operowanie formą), a także w nurcie „Arcy?dzieła" i „Arcy?dzieła Junior", w których znajdą się przedstawienia skierowane do widzów dorosłych, dzieci i młodzieży. O statusie „arcydzieła" dyskutować będzie szczecińska publiczność, a najlepsze spektakle w nurcie konkursowym wyłoni jury złożone z przedstawicieli różnych środowisk, nie tylko artystycznych. Obrady jury będą jawne i otwarte.

Kontrapunkt będzie się odbywał od 20 kwietnia do 1 czerwca 2024.

W tym sezonie w Teatrze Małym będą prowadzone działania po hasłem „Rok zwycięstwa nad nędzą i rozpaczą".

W nowym sezonie artystycznym zapraszamy na cykle warsztatowe: "Od integracji do wakacji " oraz "Zadbaj o siebie". Nowością w ofercie edukacyjnej są również warsztaty metodyczne do spektakli – bezpłatne warsztaty dla nauczycieli, którzy widzieli spektakl. Warsztaty będą odbywać się w każdym drugim secie po premierze nowego spektaklu.

Małgorzata Klimczak
Dziennik Teatralny Szczecin
30 sierpnia 2023

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...