Teatr Karola Wojtyły

Teatr Miłości. Teatr Dialogu

Dziewięć lat temu, 2 kwietnia 2005 roku świat zatrzymał się na chwilę, gdy media podały do wiadomości publicznej informację o śmierci Jana Pawła II. Mówiono wówczas o ostatnim cudzie, jaki pozostawił wiernym Ojciec Święty – zjednoczeniu wszystkich chrześcijan we wspólnej intencji.

27 kwietnia 2014 roku odbędzie się kanonizacja Jana Pawła II, pierwszego Polaka, który został papieżem. Z tej szczególnej okazji w Teatrze Małym w Tychach zaprezentowane zostaną spektakle oparte na dramatach Karola Wojtyły: „Przed sklepem jubilera" w reżyserii Andrzeja Marii Marczewskiego (24 i 27.04) i „Hiob" Lwowskiego Teatru Woskresinnia (Teatr @Konesera – Festiwal Sztuki Teatru, 26.04) w reżyserii Jarosława Fedoryszyna.

24 kwietnia o godz. 18.00 w Młodzieżowym Domu Kultury nr 1 im. Artystów Rodu Kossaków w Tychach odbędzie się wernisaż Wystawy „Mówi mi o tym serce" prac plastycznych inspirowanych życiem i dziełem bł. Jana Pawła II. Wernisaż wzbogaci miniatura poetycko-muzyczna Jadwigi Andrzejewskiej „Kochaj idąc w głąb" oparta na młodzieńczej poezji Karola Wojtyły, ze specjalnym udziałem Henryka Goika i zespołów: „Piruet" Marii Ławniczek i „Quasi giocoso" Michała Brożka z MDK 1.

O tym, że Jan Paweł II był postacią wybitną, nie trzeba nikogo przekonywać. Karol Wojtyła, polski papież, był człowiekiem wielu talentów, o czym świadczy pozostawiony przez niego dorobek literacki. Jego sztuki poruszają najbardziej uniwersalne i ponadczasowe treści, odwołują się do elementarnych przeżyć każdego z nas. Są próbą odpowiedzi na pytania o istotę miłości, o sens wzajemnych relacji - nie tylko z Bogiem, ale przede wszystkim z innymi ludźmi. We współczesnym świecie pełnym przemocy, niesprawiedliwości, konfliktów podążanie drogą pozytywnych wartości jest wyzwaniem, które powinien podjąć każdy człowiek.

Dramat „Przed sklepem jubilera" traktuje o miłości małżeńskiej, często trudnej i niepewnej, podszytej lękiem i wątpliwościami, miłości prawdziwie ludzkiej, w której nie raz trzeba wyjść poza ramy własnego egoizmu, aby ponownie otworzyć się na drugiego człowieka. Dzięki swojej niebanalnej konstrukcji – gra aktorska rozgrywa się symultanicznie na scenie i w świadomości widza – przekaz zawarty w przedstawieniu zmusza odbiorcę do weryfikacji dotychczasowych poglądów i ponownego zwrócenia się ku Dialogowi Miłości. Spektakl „Przed sklepem jubilera" to nie tylko opowieść o związkach międzyludzkich, ale także doskonała lekcja sztuki kompromisów, pokory, bezinteresowności i potwierdzenie prawomocności słów małżeńskiej przysięgi: co Bóg – Miłość – złączy, człowiek niech nie rozdziela.

„Hiob" był jednym z pierwszych tekstów dramatycznych Karola Wojtyły, powstałym pod wpływem wydarzeń z 1939 roku. O ile oryginalny utwór niesie ze sobą echa mesjanizmu, o tyle interpretacja sceniczna Jarosława Fedoryszyna skupiona jest wokół cierpienia jednostkowego. To godzinne studium psychiki człowieka bezradnego wobec bólu, którego doświadcza, „pochodzącego od Boga i do Boga wznoszącego swój krzyk" – jak można przeczytać w recenzji Moniki Szczepan opublikowanej w „5 Ścianie", 2009 r.

Historię biblijnego Hioba wykorzystano jako tło dla ukazania prawdziwego człowieczeństwa, ukształtowanego przez trudne, życiowe doświadczenia. Spektakl odwołuje się do uniwersalnych wartości, takich jak wiara i miłość, w szczególności zaś ukazuje człowieka pozbawionego możliwości własnego wyboru, brutalnie doświadczanego przez los. Przesłanie „Hioba" stanowi nie tylko próbę przełamania tabu związanego z cierpieniem czy śmiercią, ale niesie ze sobą przekonanie, że każda udręka zostaje odpowiednio wynagrodzona, stając się źródłem niezbędnego, życiowego doświadczenia. Dodatkowym atutem scenicznej interpretacji „Hioba" są muzyczne improwizacje z udziałem śpiewów chóralnych oraz drewnianych, glinianych i blaszanych instrumentów. Elementy scenograficzne zostały wykorzystane w nowatorski i zaskakujący sposób, ogromny nacisk położono na grę świateł, połączenie słów, kolorów, obrazów i dźwięków. Jarosław Fedoryszyn stworzył niekonwencjonalne widowisko sceniczne, nawiązujące zarówno do tradycji teatru antycznego, jak i średniowiecznych misteriów, skoncentrowane na prostym, szczerym przekazie słowno-emocjonalnym pozbawionym sztuczności. Sztukę wielokrotnie nagradzano i wystawiano podczas przeglądów teatralnych nie tylko w Polsce, również za granicą.

„Między sercem a sercem jest przerwa,/ w którą wchodzi się bardzo powoli/ - wówczas wzrok się oswaja z barwą, a ucho z rytmem.(...)/Więc kochaj idąc w głąb i docierając do woli,/ by nie czuć ucieczki serca i myśli męczącej kontroli!" – czytamy w „Człowieku emocji" Karola Wojtyły.

Wieczór z poezją Ojca Świętego „Kochaj idąc w głąb" to nie tylko prezentacja poszczególnych wierszy autora, ale także wyjątkowa okazja do refleksji nad własnymi emocjami i uczuciami. Dziś, w świecie ludzi pozbawionych emocji i skoncentrowanych na sobie, niezwykłą umiejętnością jest sztuka współodczuwania. O tym, dlaczego we współczesnych realiach warto wybrać postawę „człowieka emocji" przypomina w swoich utworach Karol Wojtyła. Oprawa muzyczna miniatury poetyckiej z udziałem instrumentów gongowych wprowadzi niepowtarzalny klimat.

Teatr Karola Wojtyły jest nową propozycją Teatru Małego w Tychach dla wszystkich, którzy pozwolą sobie na chwilę wytchnienia od codzienności, zatrzymają się na chwilę i przeżyją ten szczególny czas razem z nami.

Joanna Rudnicka
Tyski Magazyn Kulturalny
12 kwietnia 2014

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia