Teatr Muzyczny jak trzy teatry

rozmowa z Maciejem Korwinem

W poniedziałek ogłoszono, że Maciej Korwin będzie dyrektorem Teatru Muzycznego w Gdyni przez najbliższe lata. Kontrakt menedżerski zostanie podpisany w ciągu trzech miesięcy. Nowy-stary dyrektor Muzycznego w rozmowie z Łukaszem Rudzińskim zdradza swoje plany artystyczne na najbliższe lata.

Łukasz Rudziński: Już za kilka dni budzicie ducha Nowej Sceny. O co chodzi?

Maciej Korwin: Podobnie jak 5 lat temu na jubileusz teatru, udostępniamy widzom gmach od środka. Przejdziemy się przez wszystkie siedem pięter budynku. To będzie 2,5 do 3 kilometrów do przejścia po wszystkich korytarzach, a i tak nie uda nam się pokazać wszystkiego. W różnych miejscach spotykać będziemy aktorów w najprzeróżniejszych sytuacjach oraz bohaterów musicali. Będziemy też m.in. świadkami przywoływania duchów na wzór II części "Dziadów". Potem w ciemności wszyscy wejdziemy do Nowej Sceny - zobaczymy Ducha Sceny i tak samo jak weszliśmy, po ciemku stamtąd wyjdziemy. Widzowie będą w niej, ale zobaczą ją dopiero podczas pierwszej premiery - "Balu w operze".

W kwietniu zobaczymy dwie premiery na Nowej Scenie.

- Wspomniany "Bal w operze" Juliana Tuwima w reżyserii Wojciecha Kościelniaka (premiera 15 kwietnia) będzie swego rodzaju klamrą, bo Danuta Baduszkowa inaugurowała działalność Teatru Muzycznego właśnie tym tytułem. To przedstawienie dość awangardowe, a Leszek Możdżer nie tworzy przecież łatwej muzyki. Spektakl wykorzysta powierzchnię Nowej Sceny jako wnętrze otwarte, bez sceny jako takiej. Dwa tygodnie później zobaczymy "39 stopni" Alfreda Hitchcocka w reż. Jarosława Stańka i Jana Jerzego Połońskiego - to komedia kryminalna, w której aktorzy grają po kilkadziesiąt ról. Później próby do "Pchły Szachrajki" rozpoczyna Bernard Szyc. W czerwcu pokażemy ją przedpremierowo, a na jesień zaprezentujmy już oficjalnie. Na Nową Scenę przeniesiemy "Szalone nożyczki" i "Tango Nuevo", docelowo także "Siostrunie" trafią na tę scenę.
Ponadto od maja będziemy tam zapraszać gości w poniedziałkowe wieczory. Zaczynamy koncertem fortepianowym Tomasza Zająca. Później gościć będziemy "Caffe Latte" Teatru Dada von Bzdülöw, następnie spektakl dyplomowy krakowskiej PWST z programem piosenek Stanisława Radwana. W kolejny poniedziałek wystąpi Mariusz Kiljan z recitalem "20 najśmieszniejszych piosenek na świecie" wrocławskiego Teatru Muzycznego Capitol i na koniec Krystyna Janda i jej "Piosenki z teatru", recital Teatru Polonia w Warszawie.

Otrzymaliście od miasta dodatkowy milion złotych, więc podczas remontu Dużej Sceny będzie Scena Obok w konstrukcji namiotowej na Placu Teatralnym. I cały sezon bez premiery?

- Tak planowaliśmy, ale to się zmieniło. Scena Obok ma wystartować w ostatnim tygodniu września, niebawem ogłosimy przetarg na wykonanie tej konstrukcji. Podkreślam, to nie będzie żaden hangar, czy magazyn, a profesjonalna, ogrzewana scena, z miękkimi fotelami, toaletami i całym zapleczem. Skomunikujemy go z samym budynkiem teatru, by korzystać z garderób w teatrze. Przewidujemy nawet, że umieścimy orkiestrę w gmachu teatru, by grała podczas spektaklu "na żywo", ale nie w samej konstrukcji namiotowej. W Scenie Obok nie zamierzałem robić premiery, jednak wszystko wskazuje na to, że będzie nowy tytuł - "The Rocky Horror Show". Dopinamy sprawy licencyjne. Chcemy odrobiny szaleństwa, które ten tytuł gwarantuje. Ponadto grać będziemy "Spamalota", "Grease", "My Fair Lady" i "Skrzypka na dachu". Nie uda się za to przenieść "Shreka" i "Lalki", z którymi pożegnamy się na rok.

"The Rocky Horror Show" w Scenie Obok, a jak wyglądać będzie kolejny sezon Nowej Sceny?

- Mikołaj Grabowski będzie robił "Pamiątki Soplicy" Rzewuskiego, ale w formie musicalowej. Jeszcze nie ustaliliśmy dokładnego terminu premiery. Później Krzysztof Jasiński "Szaloną lokomotywę" albo "Sonatę Belzebuba". Ja wystawię "Okno na parlament", farsę Raya Cooneya. Nawiązując do poniedziałków z występami gościnnymi, planuję jesienią i zimą tego roku miesiąc warszawskiego Teatru Polonia, miesiąc Krakowskiego Teatru Scena STU, miesiąc teatru tańca, miesiąc Teatru Kwadrat w Warszawie, miesiąc szkół teatralnych. Zawsze trzy poniedziałki w miesiącu będą poświęcone na pokazy wybranych gości.

Co ze Sceną Kameralną?

- Otworzymy ją razem z Dużą Sceną w przyszłym roku. Do tej pory grać będziemy spektakle dla dzieci w Domu Rzemiosła. Jesienią planujemy tam premierę dla małych widzów. Trzeba powiedzieć, że Teatr Muzyczny będzie funkcjonował jak trzy teatry, oparte na tym samym zespole. Scena Kameralna będzie sprofilowana na kontakt z małymi dziećmi oraz recitale i dyplomy Studium Wokalno-Aktorskiego im. Baduszkowej w Gdyni. Nowa Scena będzie mieć miejscem prezentacji różnorodnych form teatralnych, z przewagą muzycznych. Z kolei Duża Scena pozostanie miejscem dla naszych największych produkcji. W listopadzie Nowa Scena i Scena Obok przysłużą się też Festiwalowi R@Port.

Jakie tytuły zainaugurują Dużą Scenę po remoncie?

- Planuję polskie otwarcie. Najpierw "Chłopi" Reymonta w reżyserii Wojciecha Kościelniaka, później "Seksmisja" Machulskiego, którą sam wyreżyseruję. Chciałbym, by w pierwszym sezonie po remoncie były trzy duże premiery i tą trzecią byłaby propozycja dla dzieci - "Przygody Sindbada Żeglarza" Leśmiana do muzyki Grzegorza Turnaua w reżyserii Jarosława Kiljana.

Odbył Pan niedawno trzy istotne dla teatru spotkania.

- Po premierze "Grease" przylecieli producenci amerykańscy, którzy uświadomili mi na ile jesteśmy obserwowani i oglądani, jak dobrze znają nas i nasze produkcje. To system naczyń połączonych - oni są w kontakcie z innymi producentami, wymieniają się uwagami, komentują, rozważają czy warto, czy nie powierzyć teatrowi dany tytuł. Zapytano mnie co bym chciał wystawić - rzuciłem "Wicked" i dwa tygodnie później dostałem konkretną propozycję. Widziałem jednak w styczniu ten spektakl w Londynie i już wiem, że nie jestem nim zainteresowany, ale tak działa ten mechanizm.
Podczas wizyty w Londynie w Really Useful Group u Andrew Lloyda Webbera też usłyszałem "co chcesz?". Powiedziałem, że "Sunset Boulevard". Później zaproszono mnie do Helsinek na otwarcie szwedzkiego teatru. I Björn Ulvaeus z zespołu Abba zgodził się mi pomóc pozyskać "Mamma Mia!". Będę się starał o ten musical, tak samo jak o "Sunset Boulevard". Ale to na razie melodia przyszłości.

Łukasz Rudziński
www.trojmiasto.pl
24 marca 2012
Portrety
Maciej Korwin

Książka tygodnia

Wyklęty lud ziemi
Wydawnictwo Karakter
Fanon Frantz

Trailer tygodnia

Wodzirej
Marcin Liber
Premiera "Wodzireja" w sobotę (8.03) ...