Teatr pełen nadziei

Własnie dobiega końca moja pierwsza kadencja na stanowisku dyrektora słupskiego teatru.

Ponad trzy lata spędzone tutaj okazały się jednymi z najbardziej twórczych i kreatywnych w moim życiu. Początek mojej działalności w Nowym Teatrze im. Witkacego pełen był wątpliwości i niewiadomych - zarówno po mojej jak i osób, które tu spotkałem stronie. Trudną i wymagającą poświęceń drogę starałem się przejść z zachowaniem uczciwości i poszanowania wspólnego dobra, jakim jest publiczny teatr.

Nie wszystko z pewnością w tej wędrówce się udało. Mam jednak nadzieję, że podsumowanie tej kadencji można uznać za rzetelnie wykonaną pracę. Z ogromną wdzięcznością i satysfakcją podpisałem niedawno kontrakt przedłużający moją obecność w Słupsku na kolejną, trzyletnią kadencję.

Pierwszego stycznia 2016 roku zostałem liderem zespołu posiadającego olbrzymi potencjał i etos pracy postawionego jednak w niezwykle trudnych okolicznościach organizacyjnych i finansowych. Rok 2016-ty rozpoczynaliśmy z wielką nadzieją, ale w ponurych nastrojach. Teatr był zadłużony i nie posiadał swojej infrastruktury, a ta która istniała była w opłakanym stanie. Po kilku miesiącach zepsuł się samochód osobowo dostawczy pozbawiając nas jedynego środka transportu. Teatr wykazywał aktywność korespondująca z posiadaną dotacją podmiotową (najniższą wśród wszystkich teatrów dramatycznych w kraju), nie prowadził jakiejkolwiek działalności edukacyjnej czy pozarepertuarowej. Blisko połowa eksploatacji spektakli odbywała się na zasadzie komercyjnych pokazów lekturowych poza Słupskiem. Teatr grał głównie repertuar użytkowy a instytucja nie była rozpoznawalna na artystycznej mapie Polski. Istnienie bądź forma funkcjonowania Nowego Teatru wydawała się być zagrożona.

W ciągu trzech lat dzięki racjonalizacji kosztów, pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania oraz zwiększeniu aktywności instytucji udało nam się osiągnąć stabilność finansowa i organizacyjną. Proces ten nie mógłby się odbyć bez olbrzymiego i solidarnego wysiłku całego zespołu. W oparciu o dotację MKiDN (z wkładem własnym Miasta Słupsk) udało nam się zakupić wyposażenie małej sceny, które konsekwentnie jest rozbudowywane. Zepsuty samochód został zamieniony na nowy przy wsparciu słupskiego ratusza i sponsora prywatnego. Miasto pomogło nam w zniwelowaniu zadłużenia wpisanego do budżetu teatru. Wyremontowaliśmy Małą Scenę, zmieniliśmy identyfikację graficzną teatru, działamy w przestrzeni miejskiej, jeździmy na festiwale, dostajemy nagrody, każdego roku otrzymujemy kilkadziesiąt recenzji, jesteśmy doceniani w rankingach. Rozszerzyliśmy profil teatru o spektakle progresywne, pozyskaliśmy nową grupę odbiorców, eksplorujemy i budujemy lokalną tożsamość miasta, prowadzimy szeroką działalność edukacyjną i okołoteatralną, realizujemy projekty, pokazujemy się w kraju i za granicą. O Nowym Teatrze się mówi.

Przepaść między aktywnością teatru sprzed trzech lat a obecną jest olbrzymia. W 2015 roku instytucja zagrała 154 razy, z czego blisko połowa były to spektakle lekturowe grane komercyjnie poza siedzibą. Począwszy od 2016 roku wskaźniki systematycznie rosły, żeby w 2018 osiągnąć rekordową dla Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku ilość zagranych 243 spektakli. Warto również zwrócić uwagę, że spektakle grane poza siedzibą często prezentowane są w ramach festiwali, przeglądów czy imprez (w kraju i za granicą) dających prestiż oraz promocję teatrowi i miastu. W 2018 roku teatr w Słupsku odwiedziło 24 tysiące osób (co razem z widzami spektakli wyjazdowych daje imponującą ilość 70 tysięcy wydanych biletów). Dodatkowo teatr co roku realizuje kilkanaście projektów edukacyjnych, społecznych, działa w przestrzeni miejskiej, wychodzi ze swoją aktywnością poza budynek instytucji, buduje swoją markę i kształci przyszłych odbiorców sztuki.

Stabilność finansowa i organizacyjna instytucji pozwala na niewielkie, ale systematyczne polepszanie warunków zatrudnienia jej pracowników. Pozwala też na obsługę i realizację przedsięwzięć wykraczających poza zwyczajową działalność Nowego Teatru. Wyprzedzając swoje deklaracje z konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora słupskiej jednostki sprzed trzech lat oraz w oparciu o pomoc miasta udało nam się w ubiegłym roku powołać festiwal teatralny "Scena wolności". Wydarzenie zorganizowane z okazji obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości staje się cykliczną imprezą prezentującą współczesny teatr dotykający problemów społecznych otaczającej nas rzeczywistości. Przedsięwzięcie podniosło rangę instytucji oraz wprowadziło nas w ogólnopolski obieg imprez teatralnych. Kolejna edycja festiwalu jest już w realizacji - odbędzie się w październiku 2019 roku i będzie dotyczyć idiomu "transformacja" w 30 rocznicę przemian ustrojowych Polski i tej części Europy.

Największym jednak wydarzeniem mijającej kadencji było pozyskanie środków i rozpoczęcie budowy siedziby Nowego Teatru. W miejscu jedynej należącej do nas nieruchomości (warsztat/magazyn) powstaje Centrum Inicjatyw Społecznych i Artystycznych. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Łamiemy bariery, łączymy pokolenia - rewitalizacja Obszaru Podgrodzia, Starego Miasta i Śródmieścia Miasta Słupska" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Budynek będzie posiadał scenę z widownią na 250 miejsc, sale prób i sale warsztatowe, foyer z kawiarnią, pełne zaplecze techniczne, biurowe oraz pokoje aktorskie z tarasami na dachu. Inwestycja zostanie oddana do użytku wraz z rozpoczęciem sezonu artystycznego 2020/2021. Inwestycja raz na zawsze rozwiąże problem współdzielenia jednego budynku przez dwie instytucje (Nowy Teatr i Filharmonię Sinfonia Baltica) o diametralnie odmiennej specyfice, potrzebach i trybie pracy. Nowa siedziba pozwoli teatrowi i filharmonii w sposób płynny prowadzić swoją działalność oraz zapewni mieszkańcom miasta ofertę kulturalną dostępną regularnie i w optymalnych warunkach a miasto zyska reprezentacyjny i nowoczesny obiekt. Po 15-tu latach działalności Nowy Teatr zyska wreszcie swoja własną siedzibę!

Ostatni miesiąc mojej pierwszej kadencji przyniósł jeszcze jedną wspaniałą wiadomość. Na początku sierpnia 2019 roku nasz spektakl "Kupiec wenecki" zwyciężył w prestiżowym konkursie Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Zdobyliśmy Złotego Yoricka! Sukces ten prasa okrzyknęła największym osiągnięciem artystycznym teatru w całej jego 15-letniej historii. Przed nami kolejne trzy lata. Okres zmian, wyzwań i nadziei związanych ze zmieniającą się rzeczywistością Nowego Teatru im. Witkacego w Słupsku. Mam nadzieję, że będziecie Państwo z nami. Do zobaczenia w teatrze!

Dominik Nowak - dyrektor naczelny i artystyczny - Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku.

(-)
Materiał Teatru
21 sierpnia 2019

Książka tygodnia

Białość
Wydawnictwo ArtRage
Jon Fosse

Trailer tygodnia