Teatr po studencku

9. Studencka Trzydniówka Teatralna - Olsztyn

W dniach od 28 do 30 marca 2011 r. Olsztyński Teatr Lalek zaprasza na kolejną edycję studenckich spotkań teatralnych

Patronat honorowy nad 9. Studencką Trzydniówką Teatralną objęli Prezydent Miasta Olsztyn Piotr Grzymowicz oraz Dyrektor Generalny – Założyciel Olsztyńskiej Szkoły Wyższej im. Józefa Rusieckiego mgr Helena Rusiecka.

Podczas trwania STT 2011 organizatorzy zapraszają na wystawę Studenckiej Artystycznej Grupy Animatorów Kultury „Fortis”, działającej przy Olsztyńskiej Szkole Wyższej im. Józefa Rusieckiego, forum dyskusyjne po spektaklach, oraz do udziału w konkursie na recenzję.

Karnet na STT 2010 - 40 zł, bilet ulgowy – 12 zł, bilet normalny – 17 zł

Szczegółowy program IX STT 2011:

28 Poniedziałek   
        18:00    Na Arce o ósmej (Scena duża OTL)   
        20:00    Teatr Studencki Cezar (aula UWM ul. Głowackiego 17,WSTĘP WOLNY)
29 Wtorek   
        18:00    Bruno Schulz- historia występnej wyobraźni (Scena duża OTL)   
        20:00    Prawie wszystko o miłości - PREMIERA (Scena kameralna OTL)
30 Środa   
        18:00    Zagubiona dusza (Scena duża OTL)
        20:00    Prawie wszystko o miłości (Scena kameralna)

Ulrich Hub
Na Arce o ósmej
przekład: Lila Mrowińska-Lissewska

Pełna humoru opowieść o przyjaźni trzech zabawnych pingwinów zamieszkujących Arktykę, gdzie okiem sięgnąć, widać tylko śnieg i lód, a „czasem jeszcze wiatr zagwiżdże”. Pewnego dnia Gołąb – boski posłaniec – przynosi wiadomość. Stwórca jest niezadowolony z waśni jakie panują zarówno w świecie ludzi, jak i zwierząt. Aby stworzyć świat od nowa, postanawia zesłać na Ziemię wielki deszcz, który zatopi wszystko. Przetrwać ma jedynie Arka Noego, ale jest na niej miejsce tylko dla dwóch osobników z każdego gatunku – a przyjaciół jest trzech! Dwa pingwiny stają przed trudnym dylematem: czy być posłusznymi Bogu, ratować siebie i pozostawić trzeciego przyjaciela, skazując go na niechybną śmierć? A może spróbować przechytrzyć boskiego posłańca i przemycić przyjaciela na pokład Arki?
Rozważania na temat Boga, jego nieomylności i wszechwiedzy, Ulrich Hub – autor sztuki – wkłada w usta, a raczej „dzioby”, tak dziwacznych zwierząt jak pingwiny. Bo chyba „pomieszało się trochę Bogu, skoro stworzył ptaki zalatujące rybą, które nie potrafią latać, chociaż posiadają skrzydła”. Ponadczasowa, starotestamentowa tematyka, poważne dylematy religijne, pytana o istnienie Boga i sens wiary, boskie miłosierdzie, to wszystko mieści się w tej pozornie naiwnej historii. Bo jaki jest Bóg? Według bohaterów sztuki jest: przyjazny, mądry, duży i bardzo, bardzo potężny. Dlaczego jednak postanawia unicestwić wszystko, co stworzył? Czy Bóg może być omylny? I czy na pewno istnieje, skoro nie można go zobaczyć? To bardzo poważne pytania, które często padają z ust dzieci. Autor wie, że nie ma na nie prostych odpowiedzi. On tylko „oswaja” widzów z nierozwiązywalnymi problemami ludzkości, a że czyni to z humorem i wdziękiem, to owo oswajanie jest naprawdę skuteczne i atrakcyjne.
Autor dramatu „Na Arce o ósmej”- Ulrich Hub, za sztukę tę został nagrodzony dwukrotnie. W 2006 r. otrzymał nagrodę za najlepsze słuchowisko dla najmłodszych, a w 2008 r. nagrodę literacką za twórczość dla dzieci – Kinderliteraturpreis.

Spektakl dla każdej grupy wiekowej

Twórcy:
reżyseria: Marián Pecko
scenografia:Ewa Farkašová
muzyka: Róbert Mankovecký

Teatr Tańca MORPHO i Kabaret ZMARNOWANY POTENCJAŁ
Teatr Studencki Cezar

Tegorocznej trzydniówce towarzyszyć będą spektakle studenckiego teatru, m.in. młodziutki kabaret o wiele mówiącej nazwie – Zmarnowany potencjał – z programem Na oklep. Gruby, mały, blondynka i okularnik pokażą dlaczego? Kolejny spektakl Teatru Tańca Morpho Lunapark określa się słowami piosenki „Wokół same lustra otaczają ich, nie widzą nic, nie słyszą nic, nic nie czują […] lunatycy otaczają mnie”. W majowy weekend (13–15 maja) zapraszamy do OTL na Studencki Ogólnopolski Festiwal Teatralny „Theatrum Orbis Terrarum”.
Wszystko o teatrze i festiwalu na stronie: www.teatrcezar.pl

aula UWM ul. Głowackiego 17, WSTĘP WOLNY

Nela Vigil
Prawie wszystko o miłości

Historia jak wiele innych. On i Ona – razem wychowują się i dojrzewają, przeżywają pierwsze miłosne uniesienia i wielkie życiowe rozczarowania. Wypadek z udziałem ich współmałżonków powoduje, że spotykają się po latach. Noc wspomnień odkrywa ich toksyczne relacje, zachwianą tożsamość i niemoc wobec siebie samych i otaczającego świata: „Mnożę myśli o spadaniu. A tu nieskończoność możliwości: zawsze w dół. Powoli opadamy na siebie. Wszystko, co nas otacza jest takie przykre i zawsze było. Kiedy myślę o tobie, życie wydaje się jednak proste. Życie potrafi być takie przyjemne. Nawet jeżeli miażdży nas cierpienie...”

Spektakl od lat 15. Powstał w ramach Sceny Inicjatyw Aktorskich

Twórcy:
obsada: Aga Kołodyńska i Tomasz Czaplarski
współpraca reżyserska: Jose Iglesias Vigil
scenografia: Alicja Borsiak- Śleszyńska
muzyka: Jarek Kordaczuk
wizualizacje: Adam Smoczyński

Teatr Pinokio (Łódź) - na motywach opowiadań Bruno Schulza
Bruno Schulz- historia występnej wyobraźni

"Bruno Schulz - historia występnej wyobraźni", to powrót do dawnej tradycji Teatru Pinokio, gdzie obok spektakli dla dzieci istniała również scena dla starszej młodzieży i dorosłych. Inspiracją dla reżysera Konrada Dworakowskiego do stworzenia spektaklu były Sklepy cynamonowe i Sanatorium pod klepsydrą. Scenografia autorstwa Andrzeja Dworakowskiego powstała z inspiracji grafikami Bruno Schulza, a całość domyka muzyka Piotra Klimka. Na scenie realizatorzy wykreowali niesamowity świat wyobraźni, mitologii, dzieciństwa i arkadii, który odkrył przed nami w swojej prozie Schulz. Spektakl, pozornie pozbawiony dialogów, wymaga od widza skupienia się na działaniu aktora i jego pracy nad animacją lalki.

Spektakl dla młodzieży i widzów dorosłych.

Twórcy:
reżyseria: Konrad Dworakowski
scenografia: Andrzej Dworakowski
muzyka: Piotr Klimek
projekcje: Michał Zielony

Teatr Lalka Witebsk (Białoruś) - na motywach opowiadania Jana Barszczewskiego
Zagubiona dusza

Sztuka powstała na kanwie jednej ze znanych białoruskich legend zawartych w zbiorze Jana Barszczewskiego Szlachcic Zawalnia czyli Białoruś w fantastycznych opowiadaniach. Warto wspomnieć, że autor – współczesny Mickiewiczowi – pisał w językach polskim i białoruskim. Zastosowany w sztuce chwyt teatru w teatrze ożywił romantyczny motyw zaprzedania duszy diabłu i stał się źródłem komicznych napięć między aktorami wcielającymi się w role uczniów kolegium jezuickiego a odgrywanym przez nich „mrocznym” dramatem. Ten reżyserski zabieg stwarza widzowi możliwość odbioru sztuki na kilku poziomach jednocześnie: od naiwnego przeżycia historii o wzlocie i upadku człowieka, wykorzystującego piekielne moce w celu zdobycia bogactw materialnych i serca pięknej kobiety, do subtelnej i niezwykle błyskotliwej i pełnej maestrii zabawy konwencjami teatralnymi. Spektakl marionetkowy z interludiami żywoplanowymi.

Spektakl w dwóch aktach dla młodzieży i dorosłych, w języku białoruskim, poprzedzony streszczeniem.

Twórcy:
reżyseria: Oleg Żugżda
scenografia, lalki i kostiumy: Aleksandr Sidorow
muzyka: Paweł Kondrusjejewicz

(-)
Materiały Teatru
28 lutego 2011

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia

Łabędzie
chor. Tobiasz Sebastian Berg
„Łabędzie", spektakl teatru tańca w c...