Teatr w mieście bez teatru, ale z Salonem

14. Festiwal "Oblicza Teatru" - Polkowickie Dni Teatru

Polkowice, miasto bez teatru, po raz kolejny zapraszają na Polkowickie Dni Teatru "Oblicza Teatru". Podczas uroczystej gali 27 lutego zainaugurowano czternastą edycję festiwalu, którym od początku kieruje dyrektor Polkowickiego Centrum Animacji, Andrzej Wierdak. W tym roku patronat honorowy nad imprezą objęła Anna Dymna, dzięki czemu Polkowice stały się zarazem trzydziestym czwartym miejscem zainicjowanych przez aktorkę w Krakowie spotkań z cyklu Salon Poezji.

Po uroczystym otwarciu czternastej edycji festiwalu przez Annę Dymną, podczas gali wręczono nagrody przyznane spektaklom, które zaprezentowano w ramach ubiegłorocznych „Obliczy Teatru”. Złote Miedziaki stanowią szczególne wyróżnienie, ponieważ w ich przypadku w roli jury występuje jedynie publiczność. O niezwykłości polkowickiej widowni mówi się w całej Polsce, opinię te potwierdziły też, przypomniane podczas poniedziałkowej uroczystości, wypowiedzi uczestników ubiegłej edycji.

Spośród nich największy sukces odnieśli twórcy spektaklu „Skarpetki, opus 124” Teatru Współczesnego w Warszawie, który nagrodzono jako najlepsze przedstawienie festiwalu. Statuetki powędrowały także do jego reżysera, Macieja Englerta (najlepsza reżyseria), oraz Piotra Fronczewskiego (najlepszy aktor). Przychylność publiczności zdobył także spektakl „Tektonika uczuć” Teatru Dramatycznego w Białymstoku uznany za najlepszy spektakl ukazujący problemy współczesne, do czego z pewnością przyczyniła się Maria Pakulnis uhonorowana Złotym Miedziakiem dla najlepszej aktorki. W kategorii najlepszy spektakl komediowy zwyciężyło przedstawienie „Wariatka” Agencji Produkcyjnej Palma, spośród scenografów najlepiej oceniono zaś, przyjaciela „Obliczy Teatru” i autora festiwalowych plakatów, Leszka Mądzika za scenografię do przedstawienia „Przejście” Sceny Plastycznej KUL. Wreszcie, w kategorii muzyka zwyciężyła, odpowiedzialna za kompozycje do spektaklu „Szyc” Teatru Barakah w Krakowie, Renata Przemyk, której krótki, kameralny występ zwieńczył pierwszą część gali.

Po przerwie Anna Dymna wraz z mężem Krzysztofem Orzechowskim, dyrektorem Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, zainaugurowali działalność polkowickiego oddziału Salonu Poezji, prezentując publiczności utwory ks. Twardowskiego. Obchodzący w tym roku swoje dziesięciolecie, Salon Poezji w ciągu dekady rozprzestrzenił się z Krakowa na terytorium całej Polski, a także za granicę. Teraz także mieszkańcy Polkowic i okolic będą mieli szansę uczestniczyć w cyklicznych otwartych spotkaniach z dorobkiem najbardziej uznanych poetów.

Anna Dymna na trwale określi więc kulturalny krajobraz Polkowic. Podczas tegorocznej edycji „Obliczy Teatru” natomiast, pojawi się również na ekranie kinowym w ramach przeglądu jej twórczości filmowej. Festiwal to jednak przede wszystkim teatr, który w marcu „opanuje” Polkowice. Ich mieszkańcy będą mieli okazję obejrzeć m.in. „Eudukację Rity” Teatru 6. Piętro, „Spotkanie” wrocławskiego Centrum Sztuki Impart oraz „Bal manekinów” Teatru Polskiego w Szczecinie. Dwa ostatnie przedstawienia zagoszczą także w Jaworze i Bolesławcu. Od tego roku bowiem „Oblicza Teatru” nawiązały współpracę z Jaworskim Ośrodkiem Kultury oraz z Międzynarodowym Centrum Ceramiki – Bolesławieckim Ośrodkiem Kultury, dzięki czemu festiwal, podobnie jak Salon Poezji, rozprzestrzeni się do innych miast.

Prezentacji spektakli z najważniejszych polskich teatrów towarzyszyć będą wystawy, przedstawienia dla dzieci i młodzieży oraz konkursy dla młodych miłośników teatru. Tak bogaty program czyni „Oblicza Teatru” wydarzeniem kluczowym dla życia kulturalnego miasta. Sukces impreza zawdzięcza zaś przede wszystkim pasji i wytrwałości Andrzeja Wierdaka, któremu w tym roku po raz kolejny udało się skompletować znakomity repertuar i zaprosić wybitnego patrona. O znaczeniu festiwalu nie trzeba więc już nikogo przekonywać. Dzięki swojej pasji, energii i konsekwencji Andrzej Wierdak uczynił Polkowice najbardziej teatralnym miastem bez teatru.

Urszula Lisowska
Dziennik Teatralny
29 lutego 2012

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...