Teraz Carmen! Łódzkie Spotkania Baletowe będą miały finał flamenco
20. Łódzkie Spotkania BaletoweZatańczyć można wszystko. Nawet... ułamki. W sobotę 10-osobowa grupa Wayne McGregor/Random Dance wprawiła widownię w osłupienie dynamicznym widowiskiem "Entity". To elektroniczne dźwięki, matematyczny wręcz popis sprawności taneczno-ruchowej i wytrzymałości fizycznej. Brytyjczycy zrobili wrażenie.
Niedzielny wieczór należał do Polskiego Teatru Tańca Ewy Wycichowskiej. Niezapomniana gwiazda baletu Teatru Wielkiego jest zawsze w Łodzi gorąco witana. Poznański zespół przedstawił "Carpe Diem" w jej choreografii.
We wtorek kończą się jubileuszowe XX Łódzkie Spotkania Baletowe. "Carmen" w wykonaniu hiszpańskiego zespołu Compania Antonio Gades [na zdjęciu] wzbudza ogromne zainteresowanie. Bilety rozeszły się błyskawicznie, ale pół godziny przed spektaklami (będą o godz. 17 i 20.30) można liczyć na wejściówki.
To będzie widowisko nawiązujące do sławnego filmu Carlosa Saury, który przy powstaniu baletu współpracował z choreografem Antonio Gadesem, którego pasją jest flamenco.
Z baletem zetknął się dopiero, gdy miał 15 lat. Zaproszony do zespołu wielkiej Pilar Lopez zainteresował się tańcem hiszpańskim i twórczością F. G. Lorki. Szukał korzeni flamenco, czystej formy tej techniki tańca, badał źródła kultury Andaluzji. Światową sławę przyniosło mu widowisko "Krwawe gody", dające też początek współdziałania z Saurą.
W "Carmen" wykorzystali muzykę Gadesa, Antonio Solera, Ricardo Freire, Manuela Penella, ale także sięgają do operowej "Carmen" Bizeta. Balet miał premierę w Paryżu w 1983 r. i spotkał się z uznaniem widowni i krytyki.
W choreograficznej wizji Gadesa Cyganka Carmen, będąca w operowym libretcie uwodzicielką, jest kobietą z zasadami, ceniącą swoją wolność, gotową zapłacić za nią najwyższą cenę. Jutro tancerze, gitarzyści i śpiewacy opowiedzą jej historię.
Powrotem do początku Spotkań, będzie czwartkowa (godz. 18) Premiera z Expressem (biletów nie ma, ale będą wejściówki). Obejrzymy "Jezioro łabędzie" P. Czajkowskiego, przygotowane na rozpoczęcie XX ŁSB przez Giorgia Madię i Tadeusza Kozłowskiego (kier. muz.). W głównych partiach po raz pierwszy wystąpią soliści łódzkiego baletu Monika Maciejewska (Odetta/Odylia) i Gintautas Potockas (Książę). Spektakl poprzedzi rozdanie Złotych Masek za kończący się sezon.