"Turandot" Pawła Passiniego

rozmowa z reżyserem Pawłem Passinim

Grupy neTTheatre i Coincidentia zapowiadają na 16 października premierę spektaklu "Turandot" według scenariusza i w reżyserii Pawła Passiniego. Dlaczego "Turandot" jest tak inspirująca? - opowiada Paweł Passini.

Grzegorz Józefczuk: Czy tekst nowej pańskiej sztuki korzysta z libretta sławnej opery Giaccomo Pucciniego?

Paweł Passini: Tak, będą fragmenty z libretta oraz fragmenty z listów Pucciniego. Pojawi się nawet aria "Nessun dorma", ale w zaskakującej wersji. Pewne fragmenty opery będą w wersji migowej. Od jakiegoś czasu szukam sposobu wciągnięcia do współpracy osób niepełnosprawnych, ale w taki sposób, aby wykorzystać to, co właśnie one potrafią. Aktorzy uczyli się języka migowego, długo też rozmawialiśmy o tym, jak niesłyszący odbierają muzykę. Są znakomici tancerze, którzy nie słyszą; tańczą do świateł, czując pulsowanie muzyki. 

Opera dla głuchych - podaje pan w zapowiedziach spektaklu. O co chodzi?

- Puccini komponował operę "Turandot" w momencie, gdy już wiedział, że umrze, że ściga się z czasem. Umierał na raka krtani, a więc jako człowiek milczący, a przecież miał zwyczaj, że pierwszy śpiewał partie oper i grał je na fortepianie. "Turandot" dzieje się w Chinach. Chiny są metaforą świata, gdzie na to cierpienie - czy na tę muzykę - ludzie są głusi. Chiny są metaforą bezduszności. Nie słyszą tej muzyki, albo - są od niej wolni. Rys bezduszności jest wciąż w tej tandecie, która z Chin nas zalewa. Tak, jesteśmy bardzo wciąż przeciw Chinom jako krajowi, w którym cierpienia nie słychać. Bo to kraj, gdzie wciąż stosuje się tortury w więzieniach, przerażające, bo wymyślnie proste, takie jak pojenie ludzi solą. 

Muzyka z "Turandot" zaskakująco działa na emocje. Warto zobaczyć reakcje publiczności na śpiew Paula Pottsa, sprzedawcy telefonów komórkowych z Walii, który wygrał konkurs "Britain\'s Got Talent" wykonując arię "Nessun dorma". Na YouTube zanotowano przez dwa lata... 57 mln wejść!

- Puccini jest pierwszym twórcą oper o wielkiej sile rażenia. Ta muzyka jest z nami poprzez Hollywood, bo działa jak wyciskacz łez. Ta muzyka działa jak psychotropy, dociera do nas poza kontrolą świadomości. Puccini stworzył narzędzie adresowane do emocji, obraz ludzi masowo szlochających pojawił się dopiero od czasu oper Pucciniego. 

Publiczność pana "Turandot" też ma szlochać?

- Jestem zwolennikiem samodzielnych reakcji publiczności. Trudno mi powiedzieć, czy spektakl będzie wzruszający. Sztuki tak popękanej, podobnie jak popękana jest struktura "Turandot" Pucciniego, jeszcze nie robiłem. Ale wydaje mi się, że płacz jest naturalną reakcją w teatrze i samemu zdarzyło mi się kilka razy tak płakać. Pamiętam dokładnie te chwile. Z "Turandot" jestem związany szczególnie dlatego, że od ósmego roku życia przez dziesięć lat śpiewałem w operze - i "Turandot" była pierwszą operą, w której uczestniczyłem. Do dzisiaj mam dziwne o tamtej chwili wspomnienia, bo rolę bajecznie pięknej księżniczki śpiewała dość mało dziewczęca, tęga pani, a mimo to - publiczność płakała jak na zawołanie.

Grupy neTTheatre i Coincidentia: "Turandot" wg scenariusza i w reż. Pawła Passiniego, z wizualizacjami Marii Porzyc i muzyką Pawła Passiniego; premiera 16 października o godz. 19 w sali Czarnej CK, Peowiaków 12, bilety: 10, 20 zł. 

Paweł Passini

Reżyser teatralny, absolwent wydziału reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej. W 2008 roku nominowany do "Paszportu Polityki". Wcześniej był laureatem Złotej Maski za najlepszy spektakl sezonu 2005/06 za "Ifigenię w Aulidzie" oraz nagrody głównej XXIX Opolskiego Festiwalu Konfrontacje Klasyki za reżyserię "Klątwy".

Grzegorz Józefczuk
Gazeta Wyborcza Lublin
8 października 2009
Portrety
Paweł Passini

Książka tygodnia

Teatr, który nadchodzi
Wydawnictwo słowo/obraz terytoria Sp. z o.o.
Dariusz Kosiński

Trailer tygodnia

La Phazz
Julieta Gascón i Jose Antonio Puchades
W "La Phazz" udało się twórcom z "La ...