Twórcy alternatywni nie składają broni
24. Festiwal Szekspirowski w GdańskuJuż po raz kolejny w ramach Festiwalu Szekspirowskiego zostaną zaprezentowane spektakle z nurtu offowego. Jest on przeznaczony dla twórców sceny alternatywnej, których spektakle zostały zainspirowane dziełami Szekspira. Pandemia spowodowała, że niezależni i często mało znani artyści mieli ograniczone możliwości zaprezentowania swojej sztuki szerszemu gronu odbiorców. SzekspirOFF w tym roku jest zatem jedną z niewielu okazji, by zobaczyć działalność teatrów tworzonych poza obrębem dużych instytucji.
Wyjątkowo podczas tegorocznego Festiwalu wszystkie wydarzenia będą prezentowane w trybie online. W bieżącej edycji zobaczymy łącznie osiem spektakli. Niektóre z nich zostały oparte na twórczości Szekspira, pozostałe są nią luźno zainspirowane. Dwa wydarzenia: Glorious Summer w reżyserii duetu Helena Ganjalyan i Bartosz Szpak oraz Epitafium Błazna, przygotowane przez Kolektyw KEJOS, to zwycięzcy konkursu na wsparcie projektów artystycznych.
Pozostałe przedstawienia powalczą natomiast o nagrodę Konkursu SzekspirOFF. Wszystkie pokazy będą oceniane przez jury w składzie: Anda Rottenberg, Piotr Cieplak oraz Małgorzata Sikorska-Miszczuk. Wśród kandydatów znajduje się m.in. anglojęzyczny spektakl I come to you River. Ophelia fractured. Spektakl przygotowany przez artystów z wrocławskiego Studia Kokyu i wyreżyserowany przez Przemysława Błaszczyka powstał na podstawie Hamleta. Inscenizacja stanowi próbę reinterpretacji postaci Ofelii oraz opowiedzenia klasycznej historii z perspektywy kobiecej. Przyznanie głosu bohaterce, która w oryginalnej wersji dramatu nie odgrywa przecież pierwszoplanowej roli, wskazuje na feministyczne podłoże spektaklu, który łączy w ten sposób tragedię szekspirowską ze współczesną optyką.
Podczas Festiwalu będzie można zobaczyć również pokaz OTELLO TONIGHT!, czyli spektakl Teatru Przedmieście wyreżyserowany przez Anetę Adamską. Jest to próba przeniesienia historii szekspirowskiej do XXI wieku. Spektakl skupia się na krytyce współczesnej kultury, która – zdaniem twórców – przyczynia się do promowania nieufności oraz braku wiary w miłość.
Nietypową produkcją jest zwłaszcza Epitafium Błazna Marty Kuczyńskiej oraz Jacka Timingeriu. Spektakl zainspirowany motywem błazna (typowym dla sztuk Szekspira) stanowi połączenie technik teatru ruchu, nowego cyrku i teatru plastycznego. Tandem poprzez swoje widowisko chce przemyśleć zagadnienie roli aktora w teatrze elżbietańskim. Kompozycja Epitafium Błazna nie jest zamknięta – przedstawienie to przykład dzieła procesualnego, pokazu pracy w toku.
Tegoroczne spektakle nurtu offowego nie ograniczają się do wiernych inscenizacji dramatów szekspirowskich. Artyści starają się połączyć współczesną perspektywę z twórczością Szekspira, dowodząc tym samym jego ponadczasowości. Jego sztuki niejednokrotnie posłużą im do krytycznej analizy kultury: dawnej, ale także najnowszej. Przede wszystkim nurt zapowiada się bardzo zróżnicowanie i niejednorodnie. Widzowie będą mogli zobaczyć spektakle korzystające z różnych konwencji czy technik artystycznych. Krótki opis poszczególnych wydarzeń może jedynie zarysować szerokie spektrum pomysłów i możliwości twórców alternatywnych bieżącej edycji SzekspirOFF.