Uliczny, kuglarski... pandemiczny. Festiwal na Wolnym Powietrzu

III Festiwal na Wolnym Powietrzu Teatru Biuro Podróży - Poznań i Koziegłowy - 1-10 sierpnia 2020

Na idealny na ten czas festiwal zaprasza Teatr Biuro Podróży. W ramach 3. edycji Na Wolnym Powietrzu oprócz samych gospodarzy wystąpią też Teatr A Part i Teatr Kto. Wszystko w myśl hasła Wielka literatura w wielkim wymiarze.

Festiwal zainauguruje 1 sierpnia w Murowanej Goślinie pokaz Carmen Funebre, legendarnego już spektaklu Teatru Biuro Podróży, który powstał w odpowiedzi na nasilające się konflikty etniczne, wybuchy nacjonalizmu i wojnę w Bośni na początku lat 90. XX wieku. Podczas pracy nad spektaklem artyści rozmawiali z uchodźcami z byłej Jugosławii. A ich wspomnienia przyczyniły się do powstania uniwersalnych metafor opisujących los wygnańców. Aktorzy występują na szczudłach, są w maskach. W spektaklu nie ma też wielu dialogów, fabuła została zredukowana do minimum. Zdaniem krytyków Carmen Funebre posiada "ładunek śmiertelnej autentyczności", "sięga poza historię, w ponadczasowość", odznacza się "unikatową siłą emocjonalną" i jest jak "poezja pozbawiona eufemizmów", to spektakl "obrazowo porażający".

Gospodarze Na Wolnym Powietrzu pokażą także spektakle: Silence. Cisza w Troi (pokaz w Starej Rzeźni), w którym po raz kolejny mierzą się z tematem wojny i opowiadają o niej z punktu widzenia mieszkańca oblężonego miasta - współczesnej Troi, oraz Świniopolis (prezentacja w Koziegłowach), które nawiązuje do Folwarku zwierzęcego George'a Orwella. Akcja Świniopolis dzieje na świńskiej farmie, gdzie jak zaznaczają twórcy "wszystko jest pozorem". Kilka lat temu Teatr Biuro Podróży ze względów politycznych nie mógł go pokazać w Rosji, choć m.in. na Kubie było to możliwe. Łukasz Drewniak w "Przekroju" pisał o spektaklu tak: "Paweł Szkotak zdumiewa wirtuozerią w operowaniu trickami z przestrzenią, teatralnymi machinami, ruchem i rozmiarami aktorów na szczudłach. W przeciwieństwie do innych reżyserów teatru ulicznego, unika techniki kolażu, zamiast panoramy oderwanych od siebie metaforycznych scen stawia na logikę narracji, opowiada po kolei, scena po scenie dzieje świńskiej rewolucji i świńskiej kaźni. Z pomocą przewrotnie pojętej poetyki telewizyjnej kreskówki przedstawia smutną historię klęski szlachetnych buntowników i nieuniknionego krachu każdego marzenia o wolności".

W ramach festiwalu wystąpią również Teatr A Part z Katowic - 7 sierpnia pokaże swojego Fausta, a dzień później Teatr Kto zaprezentuje Ślepców na podstawie powieści Jose Saramago. Faust jednak nie jest adaptacją dramatu Goethego, tylko do niego nawiązuje, podobnie też jak do słynnych Tragicznych dziejów doktora Faustusa Christophera Marlowa. - Historię diabolicznej umowy między szatanem a Faustem potraktowano tu raczej szczątkowo, nieco mocniej wyeksponowano wątek miłosny i dramat niszczenia niewinności. Ale w tym plenerowym spektaklu nie tyle fabuła była ważna, co możliwość budowania na oczach widzów teatralnych obrazów mówiących o rozdarciu człowieka między dobrem a złem, między seksualnym popędem a głodem wiedzy. Wiele takich, wypreparowanych przez A Part obrazów było wyjątkowo sugestywnych: pokraczna kilkunożna śmierć - niczym z Boscha, czy kobieta usiłująca przedrzeć się do umysłu ukochanego, zlewana strugami wody - pisała o spektaklu na łamach "Gazety Wyborczej" Monika Żmijewska. Oba spektakle pokazane będą w Starej Rzeźni.

Tam też 9 sierpnia odbędzie się spotkanie premierowe wokół książki Klasycy na ulicy pod redakcją Joanny Ostrowskiej i Juliusza Tyszki. Monografia odpowiada na pytania "jak przystosować klasyczny tekst do ulicznego kontekstu i jak okiełznać żywioł ulicy, aby przesłanie klasyka dotarło do wszystkich obecnych i przytomnych". Odpowiedzi szukali badacze z Polski, Wielkiej Brytanii, Włoch i Francji w czasie konferencji w 2016 roku zorganizowanej przez Zakład Performatyki Instytutu Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu wspólnie z Teatrem Biuro Podróży.

___

3. Festiwal Na Wolnym Powietrzu

1, 7-10.08

Murowana Goślina (pl. Powstańców Wielkopolskich), Poznań (Stara Rzeźnia, ul. Garbary 101/111), Koziegłowy (ul. Poznańska 17)

wstęp wolny

Monika Nawrocka-Leśnik
kultura.poznan.pl
31 lipca 2020

Książka tygodnia

Twórcza zdrada w teatrze. Z problemów inscenizacji prozy literackiej
Wydawnictwo Naukowe UKSW
Katarzyna Gołos-Dąbrowska

Trailer tygodnia